Jag har lyckats identifiera motorn från värmepumpen.
Till 99% är det en R11R-45EPA-6M-5114/4 från det slovenska företaget Hidria.
Men ett problem uppstår eftersom den inte längre tillverkas och har ersatts av R11R-45EPA-6M-5105, som sedan har ersatts av R11R-45SPS-6M-5761. Den sistnämnda är redan tillgänglig.
Tyvärr kan jag inte hitta någon information om exakt vad som har förändrats och om den kan anslutas på samma sätt. Det verkar som att den gamla hade 2 hastigheter, medan den nya bara har 1.
I själva motorkåpan finns inte mycket information, bara att den grå och gula ledningen går till kondensatorn.
Vit - Low
Svart - High
Blå - Common
Gul/grön - PE
Den nya har en anslutning mindre (enligt ritningarna). Kan den kopplas på något sätt? Eller måste man leta efter exakt samma som den gamla eller försöka reparera den? Symtomen är att den ibland fastnar och står stilla. Det är väldigt svårt att få den i rörelse då, och den är varm. När den svalnar fungerar den igen ett tag.
Efter mätningar: kondensatorn är 3,07nF – den har inga läsbara märkningar, men enligt allt jag har funnit bör den vara 4nF eller 5nF (om osäkerhet råder, är det nog bättre att använda 4nF).
Efter att ha rört på motorn började den snurra igen, vilket kan tyda på ett problem med startfunktionen.
Men något jag inte förstår: Jag mätte spänningarna (till N och PE är det samma) –
Vit - Low - 239V
Svart - High - 230V
Mellan dem: 45-50V
Jag förväntade mig att det skulle vara 0V på High...