Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
IVT 490 - Startar om helt plötsligt
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: IVT 490 - Startar om helt plötsligt (läst 1016 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bldngt
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
bldngt
«
skrivet:
02 januari 2025, 13:22:16 »
Citera
Hej.
Hade en tråd här för en månad sen ungefär att den enbart körde på Elpatron och aldrig kompressor, det var bara en inställningen "enbart eltilskott" som var aktiverat och pumpen har rullat på utan problem sen dess fram tills igår.
Såg av en slump att maskinen stod i viloläge och det var -15 grader ute, efter några minuter så startade kompressorn och elpatron kickade in, värdena såg bra ut förutom att rumstemp låg ungefär 0,8grader under det jag ställt in.
Tänkte inte mer på det men sen några timmar senare så gick jag förbi igen och då stod den i viloläge ännu en gång så jag ställde mig vid maskinen länge och såg att efter att den kört med kompressor och elpatron ett tag och värdena börja stiga så starta den om maskinen och hamna då i viloläge innan den starta upp kompressor/elpatron igen.
När maskinen startar om så får jag inget larm, inget meddelande utan den bara slocknar i 1 sekund för att sedan starta upp igen, ON/OFF lampan slocknar och alla andra lampor med.
Det enda som ändrats senaste dagarna är att jag höjde rumstemp för två dagar sedan från 21,5 till 22grader.
Började med att fabriksåterställa maskinen och ändrade rumstemp till 22 grader igen - Samma fel, den starta om efter ett tag (tog närmare 40 minuter innan det hände)
Ställde nu tillbaka maskinen på 21,5 grad och stod länge vid den utan att den starta om, den höjde varmvatten och rumstemp från 21,2 till 21,5 och stängde av elpatron precis som vanligt.
Gick och la mig och vakna upp till att maskinen rullar på som den ska, rumstemp står på 21,6 och resten av värdena ser bra ut.
Har inte sett om den har startat om något mer sedan jag ändra tillbaka till 21,5 men kan ju ha hänt medans jag sov eller när jag inte varit vid maskinen men under tiden jag hade den på 22grader så hände det 3gånger under loppet av 2 timmar kanske.
Vad kan detta bero på? någon som varit med om liknande?
Två saker som jag märkt av innan detta problem som kan vara bra att nämn
1. displayen på maskinen "laddar" om lite då och då, den blir blank och det kommer upp en sån där laddningsrad/progressbar för att sedan visa menyn man hade framme. (maskinen rullar på som vanligt när det händer)
2. Cirkulationspumpen tycker jag blir ganska varm, varmare än både panna och rör runt om kring men fortfarande inte glödhet. (Jag hör att den ändrar ljud när jag byter mellan 1-3 lägena och den vibrerar när jag håller på den.
Loggat
Larsmaja
Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
Expert på värmepump
Stad/land: Lund Södra Sandby
Antal inlägg: 580
Karma +0/-0
Kön:
IVT490
Larsmaja
SV: IVT 490 - Startar om helt plötsligt
«
Svar #1 skrivet:
02 januari 2025, 14:01:21 »
Citera
Hur gammal är den?
Ett vanligt problem är att en kondensator på ström försörjningen har åldrats.
Genom att mätta på 12V-en på kraftkortet, mät med ett instrumentet inställt på växelspänning. Är där flera volt rippel har kondensatorn åldrats. Då händer det du beskrivet väl.
Kolla på detta inlägg.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65283.msg850935#msg850935
Loggat
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.
bldngt
Nybörjare
Karma +0/-0
bldngt
«
Svar #2 skrivet:
02 januari 2025, 14:07:28 »
Citera
Hej.
Maskinen är från 2013 så runt 10 år gammal. Tack, såg den där tråden igår när jag sökte runt så får införskaffa mig ett verktyg och mäta, återkommer när det är gjort
«
Senast ändrad: 02 januari 2025, 15:02:20 av bldngt
»
Loggat
bldngt
Nybörjare
Karma +0/-0
bldngt
«
Svar #3 skrivet:
02 januari 2025, 17:51:58 »
Citera
Hej
Köpte en sån där multimeter som blev länkad från Kjell&Company i andra tråden.
Satte svart kabel mot skruven där uppe och satte röda kabeln mot den nedre, se bilden jag bifoga.
Mätvärdet blev
DC: 11,44V
Men när jag bytte den till AC så fick jag noll i värde när jag hade svarta kabeln på övre och röda på nedre, höll jag bara svarta på övre fick jag ett värde och höll jag bara röda på nedre fick jag ett annat värde
AC
0,7 bara svart kabel på övre
1,39 bara röd kabel på nedre
Antar jag mäter fel i AC?
Loggat
Larsmaja
Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
Expert på värmepump
Stad/land: Lund Södra Sandby
Antal inlägg: 580
Karma +0/-0
Kön:
IVT490
Larsmaja
«
Svar #4 skrivet:
02 januari 2025, 19:05:24 »
Citera
Hur mycket som är i drift på verkar "ripplet" så lyckas du mäta när något är i drift som kompressor eller el-tillsatts, det är då 12V dippar om kondensatorn börjar ge upp. På bilden ser jag det är ett annat fabrikat än de jag bytt, så jag är kanske på fel spår.
Min erfarenhet är att det är inte alla typer/fabrikat av multimeter som mäter växel "ripplet" i AC läge.
«
Senast ändrad: 02 januari 2025, 19:20:42 av Larsmaja
»
Loggat
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.
bldngt
Nybörjare
Karma +0/-0
bldngt
«
Svar #5 skrivet:
02 januari 2025, 19:24:49 »
Citera
Hej, okej men fick iaf 11,44 i DC och då var allt igång, maskinen rullar som sagt på fortfarande sen jag bytte till 21,5 rumstemperatur igen, men displayen rebootar ibland som den gjort hela tiden men själva maskinen har inte startat om sen jag bytte graderna.
Frågan är om jag ska testa byta den där ändå fast det är annat fabrikat eller försöka felsöka annat, vill samtidigt inte pilla sönder något nu när vi har -24 grader i några dagar
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2652
Karma +5/-1
torbjorn_forsman
«
Svar #6 skrivet:
02 januari 2025, 19:36:23 »
Citera
Man kan inte riktigt lita på billiga multimetrar när det gäller att mäta växelspänning med överlagrad likspänning. En del ger utslag även på "ren" likspänning när man ställer dem på ACV. Och om kurvformen är osymmetrisk, som det brukar bli efter en likriktarbrygga med dålig glättningskondensator, så kan en del billiga multimetrar visa olika beroende på polariteten.
Jag föreslår att du byter den stora elektrolytkondensatorn på vinst och förlust och kollar om det blir bättre. Du skulle också kunna prova att värma och kyla kondensatorn (t ex med hårtork respektive kylspray), om du ser tydligt att vp fungerar sämre och växelspänningen ökar då kondensatorn kyls (och vice versa) så är det tillräckligt bevis för att kondensatorn har gjort sitt.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
bldngt
Nybörjare
Karma +0/-0
bldngt
«
Svar #7 skrivet:
02 januari 2025, 23:02:14 »
Citera
Yes tar och fixar det när det blir lite varmare eller om den börjar strula igen, ska krypa ner i graderna ytterligare här i några dagar så.
Får uppdatera tråden igen när jag bytt.
Om någon mot förmodan har något annat förslag så tar jag gärna emot tips.
Tack
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 657
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Borgmästaren
Pen
purjo__
sigge01
VictorHus13
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info