Hej,
Jag har nyss flyttat in i ett hus med en ca 10 år gammal IVT 490. Har lite problem med den som jag hoppas kunna få lite hjälp att få klarhet i. Jag är väldigt novis på vattenpumpar då det är första gången och har försökt felsöka lite med forumet som hjälp men är rena grekiskan för mig. Så svaren får gärna vara förenklade om möjligt.
I vilket fall, problemet jag har just nu är:
1. Nedervåningen får ingen värme på elementen öht. Vi har vattenburen golvvärme i entrén och den funkar, samt att radiatoren i garaget på nv är igång. De andra tre som värmer upp kök och vardagsrum är kalla rakt igenom. På övervåningen öser dom på vilket iaf är positivt.
2. Vattentemperaturerna är för kalla i dusch/handfat.
Detta problem hade vi en gång tidigare med där vattnet var ca 26 grader i duschen (enl pumpens meny iaf). Lite varmare nu iaf, nuvarande värden kommer nedan.
3. Det verkar som att effektskyddet är aktivt så fort kompressorn och elpatronen är igång samtidigt. När jag ställer om till enbart tillskott går det fint men så fort jag sätter igång båda blinkar tillskottsslampan konstant.
Vad jag har testat sedan vattentemp-problemet senast är:
- Försökt trycka in överhettningsskyddsknappen eller vad det heter. Det händer dock inte mycket och den rör inte på sig alls. Har försökt trycka in den med mejsel och annat men trycker jag hårdare känns det som att det kommer gå sönder, så gissar att den inte är utlöst.
- Justera värmekurva till högre.
- Bryta strömmen till hela pumpen och sedan ställa tillbaka till fabriksinställningar
- Öka värdet på rumstemp till 22 grader
Värt att ha med kanske är att huvudsäkringen (tror jag, den som sitter i proppskåpet utanför) till bland annat pumpen gick för ca två månader sedan och fick hjälp att identifiera vart och få ny. Det var första kalla kvällen efter sommaren. Vi har bara bott i huset i ca tre månader och allt det här är nytt för mig.
Här kommer värdena jag får fram i menyn:
Framledning 31,6 (46,7)
Ute 0,0
Tappvarmvatten GT3:1 34,1
Varmvatten GT3:2 32,7
Värmevatten GT3:3 31,4
Rum GT5 17,5
Kompressor GT6 61,5
Säg gärna till om det är någon ytterligare information som behövs.
Stort tack för alla råd jag kan få rörande detta!