0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Detta är mitt första inlägg på Värmepumpsforum så va snälla nu Jag står och velar mellan två tämligen lika LLVP till vår utbyggnad. Jag har sållat ner alternativen till Panasonic HZ25ZKE alternativt den något kraftigare HZ35ZKE. Det är ganska lite som skiljer de två på pappret (max effekt 7,5kW vs 7,9kW och samma SCOP etc) så jag frågar mig om det är värt den extra kostnaden som den större medför. Enligt listpriset så är skillnaden ca 4000 kr, inte kattskit mao. Jag har svårt att se varför man marknadsför två så pass lika modeller när skillnaden inte är större än den verkar vara. Jag har läst mig till att den "mindre" modellen HZ25ZKE nyligen fått sig en uppdatering och då kanske det inte är omöjligt att storebrodern följer efter inom något år, men idag så ser iallafall inte jag någon större skillnad?Är det någon som har någon erfarenhet av de två modellen eller kan guida mig till rätt val?Bakgrund:Vårt hus består av en huvudbyggnad på ca 140 kvm som värms upp med FLVP (IVT490) & kamin vid behov. Tillbyggnaden tillför ca 80 kvm fördelat på två plan. Det övre planet kommer fungera som en egen enhet och kommer därför att ha en egen LLVP (HZ25ZKE) och är på ca 35 kvm). Det nedre planet är sammanbundet med huvudbyggnaden och den LLVP som tråden handlar om (HZ25ZKE alt. HZ35ZKE) är tänkt att huvudsakligen värma upp den nya delen av huset, men även stötta resten av huset då vår FLVP är i klenaste laget.
Hej!arg arg arg arg arg! Var bor du? 140+40 m² för värmepumpen ifråga?
Tycker det är märkligt liten effektskillnad vid olika temperaturer när det är lite kallare ute och har svårt att se att dom 4000:- extra som uppgavs för en 35:a någonsin ska betala tillbaka sig !
Jag är enig med dig, helt klart. Med den lilla skillnaden i effekt vid olika temperaturer så kan man undra om den nominella effekten kanske tom är felaktigt angiven?! Men det kanske är andra saker som räknas in, avfrostning osv.
Kylkapasiteten är 1kW högre på Max på 35:an så där skiljer det mera