0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En annan fråga nu när man ändå håller på att fixa med detta. Är det värt att sätta dit ett magnetitfilter? Tappar man potentiellt för mycket flöde med en sån här (valde här en större dimension än mina 28 mm rör för att kanske inte få så hög resistens)?https://billigtvvs.se/varme/magnetfilter/beulco-5462-dirtmag-magnetitfilter-r32/
På brinesidan? Har jag svårt att tro. Du har väl inga järnrör där som kan orsaka magnetit, brukar bara vara plast och koppar 😄.Du har ju också redan ett filter i påfyllningskopplet. Om avsticket för kylan kommer efter detta filter får du vara försiktig om det finns stora partiklar i konvektor och rör så det inte åker in i bvp och fastnar i värmeväxlaren efter installation, men sen borde du inte behöva bry dig tänker jag.
Jag kapade in mig på brine-ledningen för inkoppling igår, kapade bort 225mm kopparrör
Planerar att dra ett 15mm rör till nya expansionskärlet istället för de 28mm som går till dagens plastbehållare.
Intressant att följa ditt projekt för frikyla. Mitt eget har legat vilande ett bra tag men har nu fått lite ny inspiration . Kul också att se att du valt en Shelly lösning för styrningen då jag tänkt lite i samma banor. Mitt projekt är dock lite enklare (hoppas jag) då jag har "bara" ska installera 4 st vägginfällda fläktkonvektorer i en brineslinga som redan är på plats. Jag har kommit över en stor fläktkonvektor som ska sitta på övervåningen i slutet av slingan och behöver köpa 3 st mindre fläktkonvektorer till sovrummen på nedervåningen. För dessa har jag tittat på Carisma Whisper CFF som även finns för inbyggnad (djup 129 mm) men jag vill gärna få till en styrning med Shelly då vi redan använder dessa prylar i andra sammanhang och det blir dessutom mycket lägre kostnad.Frågan är vad jag behöver köpa för att få till detta på ett optimalt sätt?Har hittat lite 2-vägs och 3-vägs kulventiler på Styrhem.se - som också säljer Shelly...Här finns även en del motorstyrda ställdon men vilket ska jag välja för att passa med vilken Shelly-enhet?https://www.styrahem.se/search?q=kulventil&x=0&y=0 En annan fundering som jag har är om det krävs något speciellt arrangemang med ventiler för att kunna nyttja all tillgänglig kyleffekt till vardagsrum/kök på övervåningen dagtid och växla till sovrummen under kväll/natt. Känns som jag behöver få till en bypass vid den sista fläktkonvektorn på slingan (den i v-rum/kök på vervåningen), …kanske med en extra 3-vägsventil...? (eller tänker jag helt fel här...?)Skulle vara värdefullt att höra vad du/ni har att säga om detta (och gärna en lista på vilka komponenter du valt i ditt system avseende motorstyrda kulventiler + Shelly ... även den från borrhålet ...)
.....Tänker att jag sätter en cirkulationspump specifikt för konvektorerna, så kan jag öppna kulventilen och starta cirkulationspumpen när det finns kylbehov och cirkulationspumpen i VP kan då få köra när det finns behov för varmvatten. Sett till denna tanke har jag därför även funderat på om man ska ha kopplingen med backventil inritat i rött för att kunna köra frikylan utan att behöva gå igenom en potentiellt avstängd cirkulationspump i VP (när det inte finns varmvatten behov). Tänker jag rätt här?