0,48 liter i nominellt flöde vet jag inte vad det betyder, hänvisar förmodligen till någon typ av norm.
T.ex. vid xxxx/varv/minut och 25 kPa mottryck ger pumpen 0.48 liter/minut.
Ovesäntligt att ens nämna det i de tekniska specifikationerna p.g.a. att flödet helt och hållet kommer att bero på slangländ, diameter och pumpens varvtal samt i viss mån vilken typ och inblandningsprocent man har på KB-vätskan.
Därför anger man även inom vilket intervall som godtagbara värden för temp ut/in på KB skall hålla. I NIbes fall 2-5 grader.
Jag skulle tro att man har 2 grader tempdiff vid 0.48 liter/minut.
I mitt fall med min för långa slinga (500 meter) innebär det att jag har 5 graders tempdiff. Ligger kanske på 0.2 liter/minut i flöde...
Faktum kvarstår, min cirkpump skulle ha tagit mer energi om jag haft en kortare slinga.
Detta är svårt att förstå, till och med jag

var tveksam om detta en gång i tiden. Eftersom jag arbetar på en industri ställs vi ofta inför detta problem med att vi stryper bort flöden (med reglerventiler) när pumparna har överkapacitet. Vad som händer när man stryper flödet är att effektförbrukningen minskar, den minskar dock inte så mycket som önsvärt är, en viss del av pumpens kapacitet blir istället till värmeenergi i själva pumpen. Därför övergår vi mer och mer till frekvensstyrda motorer på pumpar som behöver ha ett stort arbetsområde. En frekvensstyrd pump som arbetar på lågt varvtal drar mindre ström än en stor pump som går mot en halvstängd ventil.
Dock drar den stora pumpen mer effekt om man öppnar ventilen. Detta p.g.a. det merarbete den då utför.
Hoppas att jag kunnat övertyga dig nu, kanske är du utvilad när du läser detta och ser saken i ett annat ljus

PS. Med bibehållet flöde och klenare/längre slang ökar effektförbrukningen... Problemet är att den standardmonterade pumpen som sitter i min 7:a inte kan ge 0.48 liter/min med 500 meters slinga. Skall jag komma upp i det flödet får jag sätta in en större pump. DS.