Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo CO 2 spetsvärme  (läst 3591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Lindau

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Sanyo CO 2 spetsvärme
« skrivet: 23 januari 2007, 08:08:09 »
Hej alla vp fan
Jag har en fråga gällande spetsvärme på Sanyo vp. Jag köpte den i oktober så nu har den gått i snart 3 månader och det verkar som om jag har fått ner energiförbrukningen men jag ser nu när det har gått till och blivit kallt -10 ºC ( bor i göteborg ) så sjunker tempen i tanken. Då tycker jag att värmepatronen borde gå in men det gör den inte, jag har ställt den till 1.0h istället för 3.0h. Jag har sett den räkna ner en gång men efter den har kommit ner till 0 min så startade inte värme patronen.
Så nu på morgonen så hade jag bara 38 ºC i tanken och den står inställd på 45 ºC så spetsvärmen borde gå till.
Den klarar att ge mig värme till huset men det skulle vara roligt att kunna duscha utan att man skall frysa.
Har någon något bra svar till mig vad jag kan göra åt detta.

Per L

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sanyo CO 2 spetsvärme
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2007, 08:30:50 »
Hej Per.

Har du kollat i inställningarna hur många Kwh elpatronen är inställd på? Den kanske är inställd på noll. För den där tiden 1.0h är bara när den skall ta värme från den övre delen av tanken till radiatorerna. Lite missvisande.
Själv har jag patronen inställt på 9 kwh och nu maxar vp och elpatronen när tempen är -15.
Och ändå har vi bara 46 grader i vvb.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO 2 spetsvärme
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2007, 08:48:46 »
Hallo Per,

Elpatronen skall hela tiden gå till och hålla elpannan vid rätt temperatur. Detta oberoende av "fördröjd el" - det har att göra med varmvattenkomfort. Om elpatronen inte går in bör detta bero på något av följande:
  • elpatronen är ställd till 0kW (som Bullo skrev)
  • effektbegränsningen är ställd fel (den skall ju ställas pÃ¥ sÃ¥ mÃ¥nga Amps som säkringarna man mäter pÃ¥)
  • effektbegränsningen gÃ¥r till för att du har för liten huvudsäkring

Det mest sannolika är nog det första.

Bullo, pannan startar effektstegen i olika moment (på nåt sätt med antal grader från inställt). Så 46 grader och 9kW - då är nog temperaturen på uppåtgående om du kollar efter en liten stund.

Utloggad Mr Lindau

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo CO 2 spetsvärme
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2007, 10:09:00 »
Hej och tack för svaren.
Men på displayen står det att det är 3kwh eller 7,5kwh m.m men den går inte i gång.
Jag har ställt in den på att maxa 7,5kwh men är det något annat jag har missat?
Skall man vrida på vredet på framsidan jag tror inte det.
Detta med effekt begränsning har jag inte någon jag har inte installerat detta pga att jag inte hade det när jag körde med enbart med elpatron på min gamla panna och säkringarna klarade det.
Så jag måste missa något.


Mvh Per L

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sanyo CO 2 spetsvärme
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2007, 10:13:24 »
Det kan ju vara så att den kanske inte är inkopplad av installatören eller så är den trasig.
Ring electrolux service och hör med dom vad som felar.

Vad har du uppsäkrat till? Själv säkrade vi upp till 25A annars orakde den inte. Vi hade tidigare 16.

Mvh
Eva
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Mr Lindau

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo CO 2 spetsvärme
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2007, 12:27:50 »
Hej

Jag har 16 amp på värmepatronen och tror jag 20 amp på huvudsäk.
Hur menar du med att du säkrade upp till 25 amp, gick säkringarna hela tiden?
Jag har ställt max 7,5kwh och detta borde säkringarna klara för mina uträkningar så drar den bara ca 10 amp vid full last. Tyvärr är det så att jag har själv gjort installationen och kopplat in den el mässigt.
Så jag tror att jag har gjort rätt inga säkringar har gått söder.
Mvh Per L

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sanyo CO 2 spetsvärme
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2007, 12:35:32 »
Vi har 25A på huvudsäkringarna.
Och vÃ¥r CO2 drar vid 100 Mhz och 7,5 Kwh 25A. Men det är dÃ¥ det är svinkallt. För oss i mälardalen är det kallt vid -15  :) :)
Bara ute delen drar 16A. Vi hade efter installation 20A men då orkade inte elpatronen gå upp till max ( som är 9kwh). Men för en del räcker det med 20. Vi tog i med 25 och vi har ta i trä inte bytt en enda huvudsäkring på 1 år!
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO 2 spetsvärme
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2007, 14:25:45 »
Eftersom du inte har någon effektbegränsning så kan inte storleken på huvudsäkringarna vara problemet,jag har ingen koll på denna modell men går det inte komma åt att mäta om du har spänning på elpatron när den borde gå

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO 2 spetsvärme
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2007, 13:42:16 »
Hallå igen,

VP drar mellan ca 10-13A på en fas. Om du har 20A så kommer då således inte att kunna belasta den fas som VP går på med 10A.

Är du säker på att elpatronen inte går in? Kolla när elpannans temperatur är under inställd (diagnos, temperatur elpanna). OBS! panntemperatur i diagnosmenyn är en annan temperatur (det är där VP jobbar). I diagnos längst upp står hur hårt VP jobbar samt elpatronens effekt.

Utloggad Mr Lindau

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo CO 2 spetsvärme
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2007, 09:51:10 »
Hej alla trevliga VP fan

Efter att jag konsulterat KCC och de lovade mig att skicka ett nytt styr kort så kontrollerade jag för säkerhets skull lite själv och det visade sig att överhetningskyddet hade löst ut. Detta måste varit utlöst redan från början så fort jag tryckte på den lila röda knapen på framsidan av panelen så startade elpatronen. Nu fungerar den bra. den reglerar bra och jag fär varmvatten så att jag kan ducsha. Det som jag tycker är lite dåligt är att de på KCC inte nämnde att det kunde vara överhetnings skyddet som hade löst ut. Men slutet gott allting gott.

Per L

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 441
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!