Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bergvärmepump med utedel?  (läst 2375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad johannes75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
bergvärmepump med utedel?
« skrivet: 12 januari 2017, 00:13:26 »
Om man vill köra pool på sin bvp belastar det hålet mycket?
Tänkte 6m3 ribbpool, oisolerad men med poollock på kvällen och ha så där 30C. vid utetemp 20 dagtid 13 kvällstid.
Jag tänkte att man kanske kan köra brinekretsen mot en fläktkonvektor ung som en luft vatten gör.
Finns någon sådan lösning på marknaden?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärmepump med utedel?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2017, 05:33:50 »
Thermia hade en sån lösning förut, men jag tror inte det blev nån storsäljare. Det borde gå att bygga något själv till en rimlig kostnad, eller så kör man på och betalar dom hundralappar extra per år ett lite kallare borrhål kostar.
Hur långt hål har du, hur stor vp, hur mycket går den per år o vilken temp brukar du ha från hålet i slutet av värmesäsongen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärmepump med utedel?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2017, 07:17:24 »
Har sett bilder nån gång på en som gjort ett långt "staket" av PEM-slang som de körde på sommarn, funkade visst helt OK.
Men det kostar ju ocksÃ¥ en slant, och var väl inte direkt vackert, prydde dock gÃ¥rden hos den uppfinnarjocken ungeför som en massa andra experiment han hade liggande.  ;)
Ett par gamla lastbilskylare och fläkt har diskuterats tidigare som en möjlig billig lösning, både för värme på sommarn, och som återladdning om man skulle känna för det, men frågan är om något lönar sig, jag tror du tappar väldigt lite effekt från berget även om du värmer en så pass liten pool.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad johannes75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: bergvärmepump med utedel?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2017, 10:44:31 »
Jag har 8kW,
Ã…rsmedel 3,4C
200M borrdjup.
Jo fläkt och lastbilskylare kanske skulle kunna funka.
Går det inte att köpa en kasserad utedel till en lvvp?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: bergvärmepump med utedel?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2017, 10:55:51 »
Enligt NIBE tumregel bör borrhålet vara lika många meter djupare som det är antal kubikmeter i poolen. En mindre pool borde inte påverka ett 200m djupt borrhål något vidare mycket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärmepump med utedel?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2017, 11:39:45 »
Hålet verkar väl dimensionerat, så det kommer inte att bli några problem att även värma poolen. Om du ska skaffa fler prylar och bygga ihop något så är det bättre att bygga nån form av solvärme. Då får både kompressorn och borrhålet vila ibland.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärmepump med utedel?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2017, 22:43:26 »
Jag kommer att köra med en utedel till en Thermia Atria från och med i sommar, räknar med att få bättre effekt!
Atrians utedel är ju avsedd förr detta då Atrian egentligen är en BVP med utedel istället för kollektor.
« Senast ändrad: 15 januari 2017, 09:57:46 av Fredrik567 »
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: bergvärmepump med utedel?
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2017, 08:43:24 »

Jo fläkt och lastbilskylare kanske skulle kunna funka.
Går det inte att köpa en kasserad utedel till en lvvp?

Lastbilskylare borde fungera utmärkt - kanske även bil. Köper du från skroten så tryckprova så att den inte läcker.

Utedel för LVVP är jag tveksam till. Den är ju avsedd för förångning av kylvätska och då tror jag att rören är för trånga jämfört med ditt system som måste jobba utan förångning och behöver större flöde.

Vanlig fläktkonvektor (konvektor för frikyla) borde också fungera med reservation för att elektroniken inte gillar fukten utomhus. Men den kan man ju montera bort.

Jag har frikyla sedan tidigare och har premiär för poolvärme nu i sommar. Jag kan ju sätta frikylan på max och öppna fönster och dörrar när det är varmt ute.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: bergvärmepump med utedel?
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2017, 09:13:29 »
Man behöver ju inte köra enbart mot utedelen en kombi är nog bäst en vanlig flm höjer ju brine tempen en del och då är det både klen fläkt och liten kylare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: bergvärmepump med utedel?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2017, 19:32:36 »
Precis. Det är så jag tänkte köra. Hålet är basen men sedan kan man plussa på med konvektorn.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: bergvärmepump med utedel?
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2017, 16:32:43 »
Jag kör med en utedel i serie med borrhålet. Fungerar bra men då lödde jag om fördelningen så det blev mindre motstånd. Jag använder den dock som frikyla. Men precis som ts ide så höjer jag köldbärartemperaturen för uppvärmning av poolen. Gissar att det kommer ligga runt 15 istället för nästan -2 det var förra sommaren. Med det och en luftsolfångare kopplad mot köldbäraren blir det intressant att se skillnaden i uppvärmning kommande sommar..
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!