Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeväxlare  (läst 3653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmeväxlare
« skrivet: 13 mars 2022, 17:21:08 »
Hej

DÃ¥ min frikalla passerar kallvind sÃ¥ skulle jag vilja ha glykol i systemet. Samt även kunna köra värme i samma matningar pÃ¥ vintern till  konvektor. Kan jag fÃ¥ tips pÃ¥ modell av värmeväxlare som jag ha köra bÃ¥de kyla och och värme i och som sedan matar vidare till konvektor.


Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2022, 22:39:59 »
Måste väl vara någon som kört värmeväxlare för att ha ett system fyllt med glykol?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2022, 07:40:16 »

Är det frikyla du menar när du skriver "frikalla", så behöver du två värmeväxlare.

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeväxlare
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2022, 09:06:25 »
Är det frikyla du menar när du skriver "frikalla", så behöver du två värmeväxlare.


Ja såklart frikyla. Autocorrect som var i farten...

Hur ser en koppling ut med dubbla växlare på en krets? Man vill ju inte att den ena tar ut den andra?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Värmeväxlare
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2022, 09:38:37 »

Här är ett alternativ.

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeväxlare
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2022, 09:56:54 »
Här är ett alternativ.

Haha tack, fint att du döpte ritningen till frikalla ocksÃ¥  tummenupp

Jag gissar att trevägsventilen är stängd när t.ex inte värme används då?

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeväxlare
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2022, 10:28:34 »
Här är ett alternativ.

Hur räknar man på hur stor växlare man behöver? När jag kollar är det flesta på 40-85 kw. Min pump kan göra 12 kw kyla och batteriet står att de kan göra 4 kw kyla. Gissar att de inte är så lätt som att bara ta en växlare som klarar minst 4kw?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Värmeväxlare
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2022, 10:42:44 »
Min pump kan göra 12 kw kyla.

Var det inte frikyla du efterfrågade? Det du skriver liknar mer aktiv kyla.

Du vill ju helst inte tappa någon temperatur i värmeväxlaren d.v.s. är det en lite värmeväxlare som ger 4 kW vid 55°, så kan det vara när den måste matas med 75°. Du vill nog helst att den ska ge nästan samma temperatur som den matas med.

Likadant när du kör kyla. Vill du att värmeväxlaren lämnar 7°, så är det ju tacksamt om den också matas med en temperatur så nära 7° som möjligt.

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeväxlare
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2022, 12:38:33 »
Var det inte frikyla du efterfrågade? Det du skriver liknar mer aktiv kyla.

Du vill ju helst inte tappa någon temperatur i värmeväxlaren d.v.s. är det en lite värmeväxlare som ger 4 kW vid 55°, så kan det vara när den måste matas med 75°. Du vill nog helst att den ska ge nästan samma temperatur som den matas med.

Likadant när du kör kyla. Vill du att värmeväxlaren lämnar 7°, så är det ju tacksamt om den också matas med en temperatur så nära 7° som möjligt.

Jag kommer köra frikyla så länge det inte behövs aktiv kyla. Men det jag skrev är ju att pumpen kan köra 12kw aktiv kyla. Ja precis ma vill ju att växlaren avger samma temp som den matas med. Hur räknar man på det? Så man skaffar en växlare som är rätt dimensionerad för jobbet.

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeväxlare
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2022, 22:22:00 »
Ingen annan som vet hur man räknar på antal kw i en värmeväxlare?

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Värmeväxlare
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2022, 08:19:03 »
Nu var det många år sedan jag räknade på detta till min pool. Men då kunde man ladda ner en kalkylator från SWEP för att räkna på deras produkter. Även om du köper någon annanstans så kan man ju ta en liknande modell och räkna på.
https://www.swep.se/teknologi/hur-det-fungerar/

Det finns även online-kalkylatorer, men då gäller det att översätta egenskaperna till någon värmeväxlare på marknaden.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmeväxlare
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2022, 07:07:29 »
https://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning/varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare/

Tycker den borde fungera till allt om man bara känner till flöden och tryckfall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmeväxlare
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2022, 10:35:41 »
FörstÃ¥r inte riktigt vad det är för lösning du tänkt dig.  Du funderar pÃ¥ glykol till konvektorn, sÃ¥ dÃ¥ växlar du brinen till en glykolslinga genom växlaren?  Men sedan säger du att du vill kunna köra värme pÃ¥ vintern?  DÃ¥ behöver du väl inte glykol, om du bara ser till att ha ett värmebärarflöde genom konvektorns matning?

När jag installerade frikyla med vvx så drog jag helt enkelt upp en vanlig värmebärarslinga till konvektorn och satte en trevägs kulventil som isolerar vb-slingan från resten av husets cirkulation på sommaren.

Sök på gamla inlägg från mig och frikyla så hittar du nog en skiss, om du är intresserad.

Edit: Hittade skissen

« Senast ändrad: 31 mars 2022, 10:53:19 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeväxlare
« Svar #13 skrivet: 15 juni 2022, 12:24:00 »
FörstÃ¥r inte riktigt vad det är för lösning du tänkt dig.  Du funderar pÃ¥ glykol till konvektorn, sÃ¥ dÃ¥ växlar du brinen till en glykolslinga genom växlaren?  Men sedan säger du att du vill kunna köra värme pÃ¥ vintern?  DÃ¥ behöver du väl inte glykol, om du bara ser till att ha ett värmebärarflöde genom konvektorns matning?

När jag installerade frikyla med vvx så drog jag helt enkelt upp en vanlig värmebärarslinga till konvektorn och satte en trevägs kulventil som isolerar vb-slingan från resten av husets cirkulation på sommaren.

Sök på gamla inlägg från mig och frikyla så hittar du nog en skiss, om du är intresserad.

Edit: Hittade skissen



Förstår inte riktigt din ritning. Har du verkligen brine och värmesystem separerat där? Genom en växlare?

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeväxlare
« Svar #14 skrivet: 15 juni 2022, 12:25:03 »
Förstår inte riktigt din ritning. Har du verkligen brine och värmesystem separerat där? Genom en växlare?

Det jobbiga att inte ha något köldmedium är ju om det t.ex blir strömavbrott på min kallvind...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!