Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Väntetid service  (läst 9797 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #30 skrivet: 12 maj 2021, 11:18:47 »
Hej!
Jo det stämmer att värmepumpen ska anpassa sig till borran, men den kan inte trolla.
Det innebär att när borran kyls ner för mycket så måste du tillåta eltillskott för att hålla huset varmt.
Du kanske måste ställa upp temperaturgränsen för att tillåta tillskott i meny 4.9.2?
Vad har du för temp på stopp av tillsats nu?

Det är klart att jag vet att inte pumpen kan trolla, det har jag väl inte påstått heller?! Det var som sagt installatören som föreslog pumpen och han sa inget om att borrhålet eventuellt var för litet.

Stopp av tillsats står på +5, som är fabriksinställningen.
« Senast ändrad: 12 maj 2021, 11:47:54 av Henke_01 »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 641
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #31 skrivet: 12 maj 2021, 13:05:36 »
Med befintlig borra har installatören gjort ett bra val åt dig. F1255 anpassar sig. Du får ut max ur borran.
Förenklat kan man se det så här: Din gamla CTC på 7 kW hade COP = 4. D.v.s 1/4 av värmen kommer från elsladden och 3/4 kommer från borran. Resultat 1,75 kW elsladd och 5,25 kW från borran.
Din nya Nibe har COP =5 och är på max 12 kW. 1/5 kommer från elsladd 2,4kW och 4/5 kommer från borran vilket ger 9,6kW.
En borra avger som riktmärke 38W/ meter. 155 x 38 = 5,89kW. Bra till gamla CTC, men klent nu. (vi vet ej heller om 155m är effektivt borrdjup eller verkligt borrdjup).
Men det innebär att du får billigare energi när tillskottsvärme ej går till. Även med tillskottsvärme kommer dina uppvärmningkostnader att minska i jämförelse med tidigare.
Och alternativet finns kvar att i framtiden skaffa en borra till. Och tekniken i F1255 gör att den begränsar sig automatiskt effektmässigt genom reduktion av kompressorfrekvens.

I ditt läge, om det fortsätter att bli för kall köldbärare, hade jag förmodligen exprimenterat med att använda spärrband och dra ned maxfrekvensen på kompressorn från max 94Hz till förslagsvis 85Hz. Då har du minskat effekten hos värmepumpen och tillskottsvärme går till vid behov.

Men det är viktigt att komma ihåg att den nya Nibepumpen kommer alltid att vara mer lönsam än den gamla CTC p.g.a. bättre COP värde och att den kommer att ta ut vad din borra kan avge i effekt. Och den effekten är inte lägre än CTC. Det gäller bara att komma i balans med ett par parametrar så att den ej löser för kall köldbärare.
« Senast ändrad: 12 maj 2021, 13:33:02 av Valiant »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Väntetid service
« Svar #32 skrivet: 12 maj 2021, 13:48:47 »
Det är klart att jag vet att inte pumpen kan trolla, det har jag väl inte påstått heller?! Det var som sagt installatören som föreslog pumpen och han sa inget om att borrhålet eventuellt var för litet.

Stopp av tillsats står på +5, som är fabriksinställningen.

Sorry, det var inte illa ment.
+5 C på tillsats borde funka bra, över denna temp borde inte värmepumpen behöva tillskott.
Köldbäraren kommer bli rejält kall på vintern, ha lite koll på att temperaturen återhämtar sig på sommaren så att det inte blir permafrost i borran.

Jag anser nog att installatören borde ha gått genom alternativen, även om en modern inverter kan anpassa sig så kommer belastningen på borran över tid att bli större.
Det känns lite som att mindre nogaräknade installatörer inte vill upplysa sina kunder om riskerna med just denna typ av installation.
Och som Valiant skriver finns alternativet att begränsa kompressorn med spärrband om det visar sig att borran närmar sig permafrost.
Men det ser du i höst på köldbärarens temperatur.
« Senast ändrad: 12 maj 2021, 13:50:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Väntetid service
« Svar #33 skrivet: 13 maj 2021, 12:46:06 »
Permafrost betyder att temperaturen hela året ligger under noll grader så att frosten aldrig går ur marken. Det går inte att få permafrost i ett borrhål i Sverige där borrhålet bara används för att värma ett hus. Däremot kan man få permafrost i marken under en markvärmeslinga om man tar belastar den för högt.

Även om bergets temperatur bara är +3 grader, kallare än så är berget bara nordväst om Kiruna, blir värmetillförseln till ett fruset borrhål ca 10 W/m borrhål. Det betyder att isen i ett fruset borrhål kommer att smälta på några dagar om man slutar ta ut värme från borrhålet.

I det här fallet är borrhÃ¥let för kort i förhÃ¥llande till det värmeutag som behövs för att värma huset när det är riktigt kallt ute men det är inte mycket att göra Ã¥t det. Jag skulle försöka köra värmepumpen i största möjliga utsträckning utan elpatrontillsats. Det sliter mer pÃ¥ pumpen än om man accepterar mer elpatronvärme  men jag är rätt övertygad om att det ger bättre ekonomi i längden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Väntetid service
« Svar #34 skrivet: 13 maj 2021, 16:39:16 »
Jodå, det finns t o m en på detta forum som grävde upp sin borra mitt i sommaren och konstaterade att det fortfarande var is i borran.
Så nog går det att få permafrost i borran, det innebär att man hämtat så pass mycket energi ut borran och omgivande berg att det inte hinner tina på sommaren.
Isen i borran smälter inte om det är minusgrader på omgivande berg ett antal meter runt borran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #35 skrivet: 13 maj 2021, 18:43:05 »
Med befintlig borra har installatören gjort ett bra val åt dig. F1255 anpassar sig. Du får ut max ur borran.
Förenklat kan man se det så här: Din gamla CTC på 7 kW hade COP = 4. D.v.s 1/4 av värmen kommer från elsladden och 3/4 kommer från borran. Resultat 1,75 kW elsladd och 5,25 kW från borran.
Din nya Nibe har COP =5 och är på max 12 kW. 1/5 kommer från elsladd 2,4kW och 4/5 kommer från borran vilket ger 9,6kW.
En borra avger som riktmärke 38W/ meter. 155 x 38 = 5,89kW. Bra till gamla CTC, men klent nu. (vi vet ej heller om 155m är effektivt borrdjup eller verkligt borrdjup).
Men det innebär att du får billigare energi när tillskottsvärme ej går till. Även med tillskottsvärme kommer dina uppvärmningkostnader att minska i jämförelse med tidigare.
Och alternativet finns kvar att i framtiden skaffa en borra till. Och tekniken i F1255 gör att den begränsar sig automatiskt effektmässigt genom reduktion av kompressorfrekvens.

I ditt läge, om det fortsätter att bli för kall köldbärare, hade jag förmodligen exprimenterat med att använda spärrband och dra ned maxfrekvensen på kompressorn från max 94Hz till förslagsvis 85Hz. Då har du minskat effekten hos värmepumpen och tillskottsvärme går till vid behov.

Men det är viktigt att komma ihåg att den nya Nibepumpen kommer alltid att vara mer lönsam än den gamla CTC p.g.a. bättre COP värde och att den kommer att ta ut vad din borra kan avge i effekt. Och den effekten är inte lägre än CTC. Det gäller bara att komma i balans med ett par parametrar så att den ej löser för kall köldbärare.

På papperet som jag fick efter borrningen står det bara totaldjup 155 m, om det är effektivt borrdjup eller verkligt borrdjup vet jag inte.

Jo.. Egentligen vore det kanske bäst att skaffa ett borrhål till. Men det är ju en kostnadsfråga också. Just nu finns det nog inte ekonomi till det på ett bra tag, då det är andra saker på huset som måste göras, bland annat byta alla fönster, vilket nog kommer kosta runt 150 000-160 000:- .. Så det känns som att ett borrhål till ligger väldigt långt fram i tiden.

Jag ska hålla koll på köldbäraren, och kommer larmet tillbaka framöver så återkommer jag så får vi se om vi kommer fram till vilka inställningar det ska vara så den inte löser ut för kall köldbärare igen.

Tack för hjälpen!

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #36 skrivet: 13 maj 2021, 18:47:06 »
Sorry, det var inte illa ment.
+5 C på tillsats borde funka bra, över denna temp borde inte värmepumpen behöva tillskott.
Köldbäraren kommer bli rejält kall på vintern, ha lite koll på att temperaturen återhämtar sig på sommaren så att det inte blir permafrost i borran.

Jag anser nog att installatören borde ha gått genom alternativen, även om en modern inverter kan anpassa sig så kommer belastningen på borran över tid att bli större.
Det känns lite som att mindre nogaräknade installatörer inte vill upplysa sina kunder om riskerna med just denna typ av installation.
Och som Valiant skriver finns alternativet att begränsa kompressorn med spärrband om det visar sig att borran närmar sig permafrost.
Men det ser du i höst på köldbärarens temperatur.

Det är lugnt, jag vet att det inte var illa menat.

Jag har kollat på meny 5.1.7 nu vad min köldbärlarm är inställt på och den står på -7,0 C. Är det nåt som ska ändras eller kan den vara kvar på den inställningen?

Jo, jag tycker det var lite dåligt av installatören att inte informera om det innan, det är väl kanske inte nåt som man tänker på själv heller direkt. Det som är lite lustigt är att han slutade jobba på den firman bara några månader efter dom installerade pumpen hos mig, men det kan ju vara av andra orsaker som han slutade.

Jag ska hålla lite koll på köldbärar temperaturerna framöver, (och som jag skrev till Valiant) kommer larmet tillbaka framöver så återkommer jag så får vi se om vi kommer fram till vilka inställningar det ska vara så den inte löser ut för kall köldbärare igen.

Tack för hjälpen!

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 641
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #37 skrivet: 14 maj 2021, 09:00:09 »
Som jag ser det, även med dina problem, så har du gjort rätt val av värmepump. Det är det viktigaste. Du kan, när ekonomin tillåter, skaffa en borra till. Du kan, för att anpassa sig till befintlig borra, dra ner kapaciteten.
Det som inträffat för dig är typiskt. Som jag sagt tidigare, de nya VP tar ut mindre energi ur elsladden och mer ur borran. Därför, om du  skulle ersatt din 7kW CTC med en ny VP utan frekvens, hade du behövt gÃ¥ ned till en 6kW för att fÃ¥ motsvarande utnyttjande av borran. Men jag tror inte att du varit intresserad av en mindre VP.
DÃ¥ är det bättre att ha en större VP som du kan strypa och framtiden erbjuder kompletterande lösning.  Och som även kan möta med snabb ökning av värmebäraren dÃ¥ vinternatten slÃ¥r till.
Håll koll på köldbärartemperatur, såväl under sommaren som kommande vinter. Om borran återhämtar sig helt bör den hamna på ca +8C, när cirkulationspumpen går, men kompressorn står stilla.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Väntetid service
« Svar #38 skrivet: 14 maj 2021, 17:40:57 »
Storlek på huset har jag sökt i inlägget men mina ögon fastnar inte på det?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #39 skrivet: 15 maj 2021, 10:54:44 »
Storlek på huset har jag sökt i inlägget men mina ögon fastnar inte på det?

1,5 plan med källare.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Väntetid service
« Svar #40 skrivet: 15 maj 2021, 11:05:51 »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #41 skrivet: 15 maj 2021, 12:27:03 »
M2?

Jag är lite osäker på det. Tror att det är 138 kvm + källare.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #42 skrivet: 04 augusti 2021, 21:23:30 »
Som jag ser det, även med dina problem, så har du gjort rätt val av värmepump. Det är det viktigaste. Du kan, när ekonomin tillåter, skaffa en borra till. Du kan, för att anpassa sig till befintlig borra, dra ner kapaciteten.
Det som inträffat för dig är typiskt. Som jag sagt tidigare, de nya VP tar ut mindre energi ur elsladden och mer ur borran. Därför, om du  skulle ersatt din 7kW CTC med en ny VP utan frekvens, hade du behövt gÃ¥ ned till en 6kW för att fÃ¥ motsvarande utnyttjande av borran. Men jag tror inte att du varit intresserad av en mindre VP.
DÃ¥ är det bättre att ha en större VP som du kan strypa och framtiden erbjuder kompletterande lösning.  Och som även kan möta med snabb ökning av värmebäraren dÃ¥ vinternatten slÃ¥r till.
Håll koll på köldbärartemperatur, såväl under sommaren som kommande vinter. Om borran återhämtar sig helt bör den hamna på ca +8C, när cirkulationspumpen går, men kompressorn står stilla.

Hur vet man om cirkulationspumpen går?! Är cirkulationspump samma som värmebärarpump?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 641
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #43 skrivet: 04 augusti 2021, 22:05:32 »
Hur vet man om cirkulationspumpen går?! Är cirkulationspump samma som värmebärarpump?
Om du går in i ServiceInfo meny har du en del färgglada symboler på den understa raden.
En blå cirkel med en trekantig pil visar att circulationspump köldbärare är igång.
En orange cirkel med en trekantig pil visar att circulationspump värmebärare är igång.
Så här i sommaren kan alla symboler vara släckta, eftersom dygnsmedeltemperaturen har stängt ned pannan. Symbolerna kommer dock upp då exempelvis varmvatten produceras i kombination med en kolv = kompressor och en droppe= varmvattenproduktion.

Om du vill kolla temperaturen nu mitt i sommaren kan du tappa varmvatten tills värmepumpen startar. Visserligen kommer kompressorn att gÃ¥ igÃ¥ng. GÃ¥ in i serviceinfo och kontrollera temperaturen pÃ¥ inkommande köldbärare nÃ¥gon eller nÃ¥gra  minuter efter start. DÃ¥ vet du temperaturen i borran.
Du kan även tvångsstyra köldbärarpumpen genom att i parameter 5.1.8 välja kontinuerligt










 

« Senast ändrad: 04 augusti 2021, 22:21:34 av Valiant »

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #44 skrivet: 26 augusti 2021, 07:37:00 »
Om du går in i ServiceInfo meny har du en del färgglada symboler på den understa raden.
En blå cirkel med en trekantig pil visar att circulationspump köldbärare är igång.
En orange cirkel med en trekantig pil visar att circulationspump värmebärare är igång.
Så här i sommaren kan alla symboler vara släckta, eftersom dygnsmedeltemperaturen har stängt ned pannan. Symbolerna kommer dock upp då exempelvis varmvatten produceras i kombination med en kolv = kompressor och en droppe= varmvattenproduktion.

Om du vill kolla temperaturen nu mitt i sommaren kan du tappa varmvatten tills värmepumpen startar. Visserligen kommer kompressorn att gÃ¥ igÃ¥ng. GÃ¥ in i serviceinfo och kontrollera temperaturen pÃ¥ inkommande köldbärare nÃ¥gon eller nÃ¥gra  minuter efter start. DÃ¥ vet du temperaturen i borran.
Du kan även tvångsstyra köldbärarpumpen genom att i parameter 5.1.8 välja kontinuerligt

Jag har försökt hålla lite koll på köldbärartemperaturerna och vad jag har sett så har köldbärare UT aldrig riktigt varit över på + sidan när kompressorn har gått under sommaren, utan vad jag har sett så har den legat på runt -0,2 som högst och -2,5/-3,0 som lägst, just nu ligger den t.ex på -1,5C. Köldbärare IN har däremot alltid legat på +.

Är det nåt man ska vara orolig för när det verkar som att köldbärare UT legat på minus sidan hela sommaren när kompressorn har gått?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!