0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jo det stämmer att värmepumpen ska anpassa sig till borran, men den kan inte trolla.Det innebär att när borran kyls ner för mycket så måste du tillåta eltillskott för att hålla huset varmt.Du kanske måste ställa upp temperaturgränsen för att tillåta tillskott i meny 4.9.2?Vad har du för temp på stopp av tillsats nu?
Det är klart att jag vet att inte pumpen kan trolla, det har jag väl inte påstått heller?! Det var som sagt installatören som föreslog pumpen och han sa inget om att borrhålet eventuellt var för litet.Stopp av tillsats står på +5, som är fabriksinställningen.
Med befintlig borra har installatören gjort ett bra val åt dig. F1255 anpassar sig. Du får ut max ur borran. Förenklat kan man se det så här: Din gamla CTC på 7 kW hade COP = 4. D.v.s 1/4 av värmen kommer från elsladden och 3/4 kommer från borran. Resultat 1,75 kW elsladd och 5,25 kW från borran.Din nya Nibe har COP =5 och är på max 12 kW. 1/5 kommer från elsladd 2,4kW och 4/5 kommer från borran vilket ger 9,6kW. En borra avger som riktmärke 38W/ meter. 155 x 38 = 5,89kW. Bra till gamla CTC, men klent nu. (vi vet ej heller om 155m är effektivt borrdjup eller verkligt borrdjup).Men det innebär att du får billigare energi när tillskottsvärme ej går till. Även med tillskottsvärme kommer dina uppvärmningkostnader att minska i jämförelse med tidigare. Och alternativet finns kvar att i framtiden skaffa en borra till. Och tekniken i F1255 gör att den begränsar sig automatiskt effektmässigt genom reduktion av kompressorfrekvens.I ditt läge, om det fortsätter att bli för kall köldbärare, hade jag förmodligen exprimenterat med att använda spärrband och dra ned maxfrekvensen på kompressorn från max 94Hz till förslagsvis 85Hz. Då har du minskat effekten hos värmepumpen och tillskottsvärme går till vid behov. Men det är viktigt att komma ihåg att den nya Nibepumpen kommer alltid att vara mer lönsam än den gamla CTC p.g.a. bättre COP värde och att den kommer att ta ut vad din borra kan avge i effekt. Och den effekten är inte lägre än CTC. Det gäller bara att komma i balans med ett par parametrar så att den ej löser för kall köldbärare.
Sorry, det var inte illa ment.+5 C på tillsats borde funka bra, över denna temp borde inte värmepumpen behöva tillskott.Köldbäraren kommer bli rejält kall på vintern, ha lite koll på att temperaturen återhämtar sig på sommaren så att det inte blir permafrost i borran.Jag anser nog att installatören borde ha gått genom alternativen, även om en modern inverter kan anpassa sig så kommer belastningen på borran över tid att bli större.Det känns lite som att mindre nogaräknade installatörer inte vill upplysa sina kunder om riskerna med just denna typ av installation.Och som Valiant skriver finns alternativet att begränsa kompressorn med spärrband om det visar sig att borran närmar sig permafrost.Men det ser du i höst på köldbärarens temperatur.
Storlek på huset har jag sökt i inlägget men mina ögon fastnar inte på det?
1,5 plan med källare.
M2?
Som jag ser det, även med dina problem, så har du gjort rätt val av värmepump. Det är det viktigaste. Du kan, när ekonomin tillåter, skaffa en borra till. Du kan, för att anpassa sig till befintlig borra, dra ner kapaciteten.Det som inträffat för dig är typiskt. Som jag sagt tidigare, de nya VP tar ut mindre energi ur elsladden och mer ur borran. Därför, om du skulle ersatt din 7kW CTC med en ny VP utan frekvens, hade du behövt gå ned till en 6kW för att få motsvarande utnyttjande av borran. Men jag tror inte att du varit intresserad av en mindre VP.Då är det bättre att ha en större VP som du kan strypa och framtiden erbjuder kompletterande lösning. Och som även kan möta med snabb ökning av värmebäraren då vinternatten slår till. Håll koll på köldbärartemperatur, såväl under sommaren som kommande vinter. Om borran återhämtar sig helt bör den hamna på ca +8C, när cirkulationspumpen går, men kompressorn står stilla.
Hur vet man om cirkulationspumpen går?! Är cirkulationspump samma som värmebärarpump?
Om du går in i ServiceInfo meny har du en del färgglada symboler på den understa raden.En blå cirkel med en trekantig pil visar att circulationspump köldbärare är igång. En orange cirkel med en trekantig pil visar att circulationspump värmebärare är igång.Så här i sommaren kan alla symboler vara släckta, eftersom dygnsmedeltemperaturen har stängt ned pannan. Symbolerna kommer dock upp då exempelvis varmvatten produceras i kombination med en kolv = kompressor och en droppe= varmvattenproduktion.Om du vill kolla temperaturen nu mitt i sommaren kan du tappa varmvatten tills värmepumpen startar. Visserligen kommer kompressorn att gå igång. Gå in i serviceinfo och kontrollera temperaturen på inkommande köldbärare någon eller några minuter efter start. Då vet du temperaturen i borran. Du kan även tvångsstyra köldbärarpumpen genom att i parameter 5.1.8 välja kontinuerligt