Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brinetemp/antal starter  (läst 869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pontiacsmurfen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlholmsbruk
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Brinetemp/antal starter
« skrivet: 22 november 2014, 15:52:10 »
Har varit och kikat lite ner vid pumpen, kopplade in ett stort element i garaget i går som inte varit i drift förut och fick då en ändrad temp mellan framledning/retur på varma sidan så har pillat lite med det. Började då kolla lite på pumpen när jag stod där nere, man rör ju aldrig den.

Den har ju gått i elva år nu utan problem och man kikar till den lite någon gång om året. Brinetempen låg nu på 2/0 alltså 2grader in och 0 ut, Nu visar ju bara min pump hela grader så det kan ju vara 2.5 in och 0.4 ut det vet man ju inte. När ska man börja bli orolig över brinetempen? Det är ju bara i slutet av november än och runt 0 grader ute, så man tycker det ligger lite nära - i hålet så tidigt på säsongen.

 När jag kikat förut sÃ¥ har den aldrig varit ned pÃ¥ minusgrader pÃ¥ ingÃ¥ende nÃ¥gongÃ¥ng. DÃ¥ har jag ju kikat i slutet av feb-mars där när det varit som kallaste perioden. Hade ocksÃ¥ 25 starter pÃ¥ ett dygn och pumpen hade gÃ¥tt i 13h sista dygnet.

Vad är normalt egentligen. Pumpen en ctc ecoheat 7kw installerad 2003. Energihålet är borrat 160m djupt med 6 meter foder rör (tror jag eller om det var 8) :-)
Familj 2vuxna+2barn. Tegelvilla Byggd 1972 115m2 + 115m2 källare. Dubbelgarage 42m2.
Allt uppvärmt med CTC Ecoheat 7kw installerad 2003. Energibrunn 160m/154aktivt.
Rumstemp 21grader. Tot drifttid hittils 97560h.
Drift kompressor 82498kw/h.  Elpatron 9523kw/h. =ca 8200kw/Ã¥r tot/snitt för uppvärming och varmvatten.
Elpanna 51grader. (tappvarmvattentemp) Framledningstemp 48grader vid -15. Max framledningstemp 65grader.
Värme i från vid 16grader.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Brinetemp/antal starter
« Svar #1 skrivet: 22 november 2014, 15:55:47 »
Tror inte du behöver vara orolig över brine tempen det är väldigt få som får problem med för låg temp och då brukar det nog visa sig de första åren. 25 starter per dygn tycker jag låter helt ok och det kommer ju säkert minska när det blir lite kallare ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!