Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kabeltyp utegivare?  (läst 2689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Kabeltyp utegivare?
« skrivet: 15 februari 2014, 10:22:57 »
Jag har haft lite strul med utetempsignal vid ett par tillfällen på min HT7:a. Jag bytte utegivare för ett par tre månader sedan, men direkt efter bytet kvarstod problemet. Tyvärr/lyckligtvis så hade allt återgått till det normala på morgonen efter bytet. Sedan dess har utetempen varit ok, tror, jag jag har inte kollat hela tiden men huset har inte känts kallt. MEn så igår så såg jag på termometrarna inne att allt inte var som det brukade, så jag anade att pumpen hade börjat få yttertempstrul igen. Mycket riktigt, så sa givaren 12 grC, fast det var runt 0 gr. Eftersom givaen var bytt, så antog jag kretskortet, så jag ringde reparatör. Han var här senare under dagen och konstaterade att det inte var kretskortet, utan kabeln till givaren som någonstans måste ha blivit skadad. Så nu ska den bytas. därför skulle jag vilja veta
1) Lämplig kabeltyp för yttertempgivare?
2) Hur får jag bort plåten som sitter bakom regon? Jag ser att kabeln försvinner in bakom där, men ser inte var själva plåten är förskruvad. Kan någon förklara hur jag kommer åt kopplingsplint som lär finnas där bakom?

« Senast ändrad: 15 februari 2014, 10:32:38 av Grop »
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Kabeltyp utegivare?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2014, 14:03:54 »
Jag använder vanlig enkel ringledningskabel (http://www.jula.se/eku-kabel-2g-10-m-410038).
Det är ca 15-20 meter till min utegivare och det fungerade bra i 10 år.

För ett par år sedan började jag få konstiga värden vilket berodde på en skarv där jag hade en vanlig sockerbit. Visserligen under tak men utomhus.
Slutsatsen för mig är att man skall undvika skarvar (åtminstone utomhus) på denna kabel.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kabeltyp utegivare?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2014, 14:11:52 »
Jag har också en skarv ute, men den byttes förra gången det strulade då jag utgick från att det var där problemet hade sin upprinnelse...
Jag såg nu att plåten där regon är monterad på, bara var att snäppa loss i överkant och ledad i nederkant
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!