Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hhoff
« skrivet: 01 april 2017, 22:46:42 »

Pumpen verkade gå bra några veckor, men vi reagerade på att det var ovanligt varmt i huset ett tag och sen började den larma om utlöst högtryckspressostat hela tiden.
Då tog jag till slut tag i saken och ringde till IVT service. Eftersom vi har IVT-försäkring via Arctic så blir kostnaden inte ett problem.
Det visade sig att nu hade båda ventilmotorerna lagt av och fastnat i VV-läge, men de hade troligen fastnat i "vars ett" läge tidigare vilket ledde till att huset värmdes upp konstant några dagar.
Serviceteknikern hade ventiler med sig och kunde byta direkt, och vi passade på att byta hela ventilerna, inte bara motorerna. De hade ju trots allt suttit där i 10 år, och nu är de helt nya. Det visade sig också att expansionskärlet hade tappat trycket, vilket då också åtgärdades. Nu har pumpen gått felfritt några dagar och T8-T9-deltat har dessutom blivit bättre! (ca 7 grader istället för 4-5)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 mars 2017, 14:37:08 »

Skulle tro att det är denna: https://jsenergi.com/motorventil-myson.html
Tar du dit IVT service så lär det kosta minst det tredubbla.
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 07 mars 2017, 10:24:03 »

du kunde "sätta" motorn i värmeläge. det tyder på att den hade hängt sig i vv läge. motorproblem. byt motor. du måste nog köpa komplett ventil/motor. sätt på den nya motorn på den gamla ventilen och prova.
Skrivet av: hhoff
« skrivet: 06 mars 2017, 22:39:45 »

sid 9 i manualen visar ventilernas funktion. när den vänstra ventilen sitter fast i vv-läge kommer allt vatten från vp att gå upp förbi vv-beredaren. sidan 11 i manualen visar hur ventilmotorerna sitter. jag hade för mig att dom sitter lika. (jag hade minneslucka). att den vänstra ventilen inte har någon fjäderretur beror kanske på att det kärvar i motorn. det är en del plastdetaljer som ändrar struktur. kan även vara ventilen som behöver motioneras. eller bytas. lyft av motorn och kolla. är bara 2 skruvar.

Jag skruvade loss den idag och kunde manuellt vrida på både själva ventilen, samt sätta "motorn" i värmedrifts-läge. Jag monterade tillbaka den och startade värmepumpen igen och efter ett tag körde den igång varmvattensdrift. Då ändrade båda ventilerna läge till "rätt", men när pumpen ytterligare en stund senare körde värmedrift, så var det bara den högra som ändrades. Så, det verkar ju vara nåt vajsing på den vänstra.
Men vad innebär det här, har inte blivit riktigt klok på hur det hänger ihop. Är det en del av vattnet som inte leds om som det borde, och värmevattnet värms inte som det ska?

Jag får ta och ringa IVT service som får komma och titta på det, tror jag...

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 mars 2017, 11:17:04 »

Ja, dom jobbar parallellt och fungerar på exakt samma sätt så förmodligen har den ena kärvat ihop.
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 06 mars 2017, 11:00:36 »

sid 9 i manualen visar ventilernas funktion. när den vänstra ventilen sitter fast i vv-läge kommer allt vatten från vp att gå upp förbi vv-beredaren. sidan 11 i manualen visar hur ventilmotorerna sitter. jag hade för mig att dom sitter lika. (jag hade minneslucka). att den vänstra ventilen inte har någon fjäderretur beror kanske på att det kärvar i motorn. det är en del plastdetaljer som ändrar struktur. kan även vara ventilen som behöver motioneras. eller bytas. lyft av motorn och kolla. är bara 2 skruvar.
Skrivet av: hhoff
« skrivet: 05 mars 2017, 22:05:40 »

Nu har pumpen gått utan problem eller larm sedan i torsdags. Och jag har dessutom satt tillbaka värmesystemets cirkulationspump till läge II igen.

Nu har jag äntligen också lyckats pricka in en inspektion vid pannan när den körde värmedrift, så att jag kunde se hur växelventilerna fungerar.
På vår värmepump sitter växelventilerna inte monterade på samma håll, utan den ena sitter så att säga upp och ner.


Jag prövade att dra ned spakarna till bottenläget när den körde i värmedrift, och på den högra (som alltså är upp och ner, och där jag fick dra spaken uppåt) var det ett rejält motstånd och spaken åkte tillbaka igen när jag släppte. Vid varmvattensdrift är det inget motstånd att flytta spaken. På den vänstra däremot var det inget motstånd alls vid värmedrift. Den känns likadan oavsett vilket driftläge pannan är i.
Vad innebär det?

Edit: uppdaterade bildlänken, så att den fungerar.
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 03 mars 2017, 11:19:35 »

växelventilerna, har nämnts tidigare, har spak på sina vänstersidor. ventilerna aktiveras samtidigt. i icke aktiverat läge, värmedrift, är båda spakarna på topp. det är dom även i varmvattendrift men man kan utan motstånd peta ner dom till bottenläge. i värmedrift är alltså spakarna på topp men man kan pressa ner dom mot ett fjädermotstånd och när man släpper återgår spaken till toppläget med hjälp av fjäderkraften. om en ventil fastnar kan man ev. kolla med att jämföra hur ventilerna rör sig då man aktiverar dessa armar. ventilerna går parallellt, alltså båda armar på topp eller nere. (om man petar ner dom)
Skrivet av: hhoff
« skrivet: 02 mars 2017, 23:00:49 »

Ja på bilden där eltillskottet är igång är det varmvattendrift. Och vi hade inte gjort något "stort" då, typ duschat eller fyllt upp ett badkar. Idag har jag inte sett att den kört med eltillskott, men jag har å andra sidan knappast suttit och bevakat pumpen hela dagen. Kan man se någon historik/logg över vad den haft för sig? dvs när olika driftlägen startat och slutat och när eltillskottet använts?

Den andra bilden (med de gula "cirklarna") visar värmedrift och det var där jag menade att T1 så klart borde stigit, vilket den inte gjorde.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 mars 2017, 22:28:10 »

På bilderna gör den ju varmvatten så då är det helt i sin ordning att inte framledningstempen ökar.

Det som är konstigt är att tillskottet är igång. Har du slagit på extra varmvatten eller fyllt badkaret innan?
Skrivet av: hhoff
« skrivet: 02 mars 2017, 21:22:58 »

I morse ändrade jag värmesystemets cirkulationspump från hastighet II till III (dvs ökade pumpens hastighet). Jag tänkte att jag måste testa något och det är en av de föreslagna åtgärderna i manualen om man får varningen "maximal arbetstemperatur". (Värmebärarpumpen kör hastighet II.)
Sedan dess har den gått utan larm och huset är varmt och gott.

Ska se vad som händer om jag sätter tillbaka den till hastighet II igen, det är ju det läget den varit i tidigare och där pumpen jobbat på utan problem sedan senaste larmen för 3 år sedan (då var det nån trasig givare på utedelen).
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 mars 2017, 08:36:44 »

Hej!
Om både T8 och T9 ökar så är det inget fel på cirkulationen i laddkretsen.
Diffen tyder snarare på att du har för hög fart på laddpumpen (den till vänster).
Jag tror att du har problem med att få ut värmen till systemet, typ att shunten fastnar eller flödesproblem i värmesystemet.
Kolla hur shunten står, och om den vill röra på sig on du ändrar kurvan?
Det kan också vara någon av växelventilerna som inte vill vara med riktigt.
Kolla om du kan lossa motordelarna och motionera själva ventilera under?
Skrivet av: hhoff
« skrivet: 02 mars 2017, 08:25:25 »

Ah... folk brukar ju hänvisa till de där olika givarna i diskussionerna här, utan att förklara, så jag tänkte att det var allmän kunskap.
T1 Framledningsgivare (värmevattnet på väg ut från värmeväxlaren, den ska alltså bli varmare när den kör värmedrift)
T2 Utegivare
T3 Varmvattengivare
T5 Rumsgivare
T6 Givare kompressortemperatur
T8 Givare värmebärare ut
T9 Givare värmebärare in
T10 Givare kondensortemperatur
T11 Givare köldmedietemperatur förångare
T12 Givare lufttemperatur förångare


Uppdatering efter natten.
Vid halv två i natt larmade den först om "maximal arbetstemperatur" och en liten stund senare utlöst högtryckspressostat igen.
Däremot så har den lyckats värma värmevattnet under natten och i morse vid halv åtta när jag kollade igen var T1 på 32 grader. Då körde den varmvattendrift MED eltillskott, trots att utetempen är ett par plusgrader.

Strax innan åtta larmade den om "maximal arbetstemperatur" igen...

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 mars 2017, 07:17:56 »

För att alla skall kunna vara med, kan du redogöra för vad de olika T1 o.s.v. står för.
Är T1 börvärde, eller returtemp eller?

Allt tyder ju på dålig cirkulation om T1 är returtemp i alla fall.  dontknow
Skrivet av: hhoff
« skrivet: 02 mars 2017, 00:38:05 »

Hej!

Mitt första inlägg här. Har haft hjälp av att söka igenom forumet här tidigare, men nu lyckas jag inte hitta något som hjälper.
Pumpen det gäller är en Optima 500-700 med 290 A/W.

För en månad sedan började den varna för "maximal arbetstemperatur för värmepump", dvs T9 blir mer än 49 grader för länge. Efter några sådana varningar larmade den för utlöst högtryckspressostat. Då verkade som att det var värmebärarpumpen (den högra längst in) som hade stannat, men när jag skruvade av centrumskruven så startade den igen och värmepumpen återgick till att fungera som förväntat.

Idag var det dags igen. Den har varnat för "maximal arbetstemperatur" några gånger, men "övergått" till att larma om utlöst högtryckspressostat. Och det är efter att den kört värmevatten ett tag som det sker.
Jag kollat att bägge pumparna går, rensat partikelfiltret (det var inte särskilt skitigt), och luftat alla elementen.
Alla radiatorer är inte på helt öppna, men tillräckligt många (bl a tre olika rum med golvvärme + några av elementen) för att det alltid ska vara flöde i systemet. Och dessutom är det ju så kallt nu att alla elementen borde släppa igenom vatten oavsett termostatens läge (ingen av dem är satt på 0), och bara häromdagen var alla element varma.

När den kör värmedrift ökar både T8 och T9 långsamt till den till slut larmar, men T1 förblir oförändrad.

Det jag tycker är lite förbryllande är att en föreslagen åtgärd för "maximal arbetstemperatur" är att sänka hastigheten på värmebärarpumpen, men att åtgärden för utlöst högtryckspressostat är att höja densamma. Så hur kommer det sig då att den först varnar för det ena och sen det andra?!?

Här är lite värden från pumpen.
Först när den kör varmvattendrift. Av nån anledning kördes då även elpatronen, trots att det är ett par plusgrader ute.


Här är när den kör värmedrift. De två översta bilderna är från samma tid, och de två undre ca 4 minuter senare. Ytterligare nån minut senare larmade den om utlöst högtryckspressostat.


Några idéer om vad det kan vara, eller var jag kan börja felsöka?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!