Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta rego med e.g. RPi?  (läst 1186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlaG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ersätta rego med e.g. RPi?
« skrivet: 11 januari 2020, 10:44:24 »
Min rego 637 är på väg att ge sig efter 15 år i drift. Antar att det är rimligt.

Valet ligger då mellan
ny panna på 100k (blir väl ändå inom några år tänker jag)
ny rego på 10k (inte så lockande med avseende på pannans ålder)
eller en alternativ rego.

Finns det några DIY projekt där man ersätter regon med e.g. en RPi?
Tänker mig att man kunde identifiera styrsignalerna och sedan använda kraftkortet som det är.

Det känns inte som rocket science att göra detta själv.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta rego med e.g. RPi?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2020, 11:43:48 »
Vilken VP /typ har du,inte fel att veta om du ska få ett bra svar

Utloggad OlaG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta rego med e.g. RPi?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2020, 13:18:43 »
Ah. Jag har en IVT Greenline HT Plus C7 från 2004.
Med en rego637.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersätta rego med e.g. RPi?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2020, 19:55:15 »
Det är ett ganska stort jobb, jag gjorde ett fristående system själv. Vissa avsnitt i koden är svårare än andra helt klart. Multitasking är väl det svåraste du kommer stöta på.
Skriva av värmekurvor kommer vara det enformigaste. Jag pallade inte logaritmiska formler. Man får ändå skriva isär det som en stor lookup-table så man kan göra punktförskjutning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Ersätta rego med e.g. RPi?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2020, 08:49:24 »
Om det bara är frågan om att få VPn att fortsätta att fungera borde det väl finnas "massor" av fungerande elektronik i pumpar som byts ut av andra orsaker. Det gäller bara att hitta en likadan pump med fungerande elektronik som har skrotats.

Sätt ut en köpes-annons eller kontakta firmor som byter ut pumpar.

Själv gick jag till IVT Centers serviceavdelning när min växelventil började krångla för 10 år sedan för att diskutera hur problemet skulle lösas. Det slutade med att jag leddes ut till deras skrotlåda med växelventiler och där blev tillsagd "ta vad du behöver ha". Växelventiler som byts ut är i allmänhet inte trasiga utan har bara börjat kärva och gå trögt. Så nu har jag reservdelar till min växelventil så jag klarar mig och jag plockar isär min växelventil var annat år och gör rent och smörjer upp den.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Ersätta rego med e.g. RPi?
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2020, 21:10:12 »
Jag skulle hellre satsat på en begagnad rego, och att du kollar så att det inte bara handlar om dålig kontakt. Blir också nyfiken på hur problemet artar sig, vad är det som inte fungerar?
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 601
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!