Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Akkumulatortank, elkjel eller dubbeltmantlad beredare til vann/luft pump?  (läst 1967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad surfdude

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Någon som kan ge råd om val av tank/beredare. Er det egenskaper vid värmepump som avgör valet av tank? Jag tycker att det er fristende med akkumulatortank pga möjlighet att välja pellets/varmpump/sol. Vad er förnuftig storlek mtp luft/vannpump och senare koppla till solfångare? (euronomens exotank?)

Tacksam for svar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ska du ha en tank för flera olika värmekällor så tror jag mest på en med slingor för VV-beredning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad surfdude

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Takk for svar. Vil man få nok varmt forbruksvann med euronomens tank? Hva betyr AAA maskin? :D

Utloggad surfdude

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
tack for det, cocacola. Har forfrågad offert från den norska återförsäljaren. Bygger nytt, golvvarme, godt isolerad, totalt 240 m2 hvorav 225 har golvvarme. Kystklimat, medeltemp 7.5 grad. Rekker det med 7.5 kw exoair? Anbefaler ni 300 eller 500 l exotank?
« Senast ändrad: 12 april 2009, 23:40:29 av olemek »

Utloggad surfdude

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Tack for all hjälp! Har fått en offert på exoair 10.5 kw (220V) med 300l exotank och solslinga. Samme priset for 500 l tank, men säljaren tror 300 l räcker. Polarisen kräver 400 volt och må då bygge om med trafo, något jag helst vill släppa.

Er det fordel med 500 l tank pÃ¥ grund av färre start/stop och mindre slitage?  Kan en stor tank vara en nackdel; mera vatten att varma upp (ekonomi)? huvuddunk

Er det stor skillnad på exoair och exoair polaris (årscop)?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!