Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Villalarm.  (läst 8687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Villalarm.
« skrivet: 11 april 2015, 14:10:22 »
Eftersom ingen reagerar på gamla tråden från webshoppen,
kör jag här.
Halloy tråden! Dags att vakna! :)

Vi ska snart (förhoppningsvis)  flytta till annat hus. Det finns nÃ¥got larm där som kräver fast telefonlina. SÃ¥ledes inget för oss.
Tänkte först på Verisure och Sector.
Nu tror jag att eget kan duga med.
NÃ¥gra krav.

1. den ska klara av några djur typ under 8 kg.
2. skallskydd
3. GSM
4. Utesiren/blixt
5. 3 fjärr + manöver vid dörren
6. personlarm

Vad kan ni erbjuda eller rekommenera?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Villalarm.
« Svar #1 skrivet: 11 april 2015, 17:55:32 »
Du kan köpa en ny uppringare som går via GSM om det bef. larmet är värt att ha kvar. Likaså kan du säkert komplettera det om du så önskar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Villalarm.
« Svar #2 skrivet: 11 april 2015, 19:41:12 »
Det gamla larmet Bosch är från 2005. Bara 3 styck IR sensorer. Inget annat.
Firman som installerade denna, lever än. Och vill ha 2500 bara för att få igång den!
Har sett att Rickard säljer något här. Hänger dock inte med hur det fungerar.

Någon av er som använder den lite dyrare typen?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Villalarm.
« Svar #3 skrivet: 11 april 2015, 20:32:17 »
Ska du inte ha ett larm som går till nått vaktbolag fungerar Rickards larm. Väljer man det trådlösa är det även lätt att montera samt köper man till ultralife batterier så behöver man inte byta batterier på en7 - 10 år.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Villalarm.
« Svar #4 skrivet: 11 april 2015, 21:13:50 »
Tyvärr är det ju mer och mer vanligt att personer som är ute i ohederliga syften har GSM-störsändare med sig, och då blir ju ett GSM-uppkopplat larm ganska värdelöst.
Något mer skyddad är man om larmets GSM-modul har stöd för både GSM, 3G och 4G , då finns i alla fall en viss chans att boven inte lyckas störa ut alla nät samtidigt. Naturligtvis måste operatören ha bra täckning för flera av näten på orten för att det ska vara någon mening. Och man bör försäkra sig om att modulen verkligen försöker koppla upp sig på alla olika nät oavsett vilket av dem som är stört. En del tvivelaktiga GSM-moduler för inbyggnad verkar inte särskilt självgående på den punkten utan kräver att värdsystemets programvara initierar nya uppkopplingar när den första har misslyckats.

Med tanke på risken för "telehot" så bör man också vara lite misstänksam mot larm med trådlös överföring från olika givare, i synnerhet om de använder de vanligaste licensfria banden såsom 433 MHz eller 2,4 GHz.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Villalarm.
« Svar #5 skrivet: 11 april 2015, 21:35:38 »
Vill man var säker så får man skaffa larm som "hoppar"mellan olika frekvenser men då kommer man upp i kostnad. När det gäller vanliga villalarm klarar man sig rätt bra med lite enklare anläggningar, oftast är det kanske inte dom mest "avancerade" som kommer på besök. Men det är med larm som med nästan allt annat, att smakar det så kostar det även. Och man ska inte tro att man får ett larm som är tio ggr så bra bara för att det kostar tio ggr så mycket. Det kanske är dubbelt så bra men tio ggr så dyrt. Vill man dra tråd så får man ett lite bättre larm för en lite lägre penning, i alla fall om man gör jobbet själv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Villalarm.
« Svar #6 skrivet: 11 april 2015, 21:42:26 »
Jag gissar att den "normala" skurken vänder när h.n ser larmdekalerna och går till grannen som inte har några dekaler.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Villalarm.
« Svar #7 skrivet: 12 april 2015, 01:40:39 »
Larmpaket 2, några "Husdjurssäker trådlös rörelsevakt" + en extra fjärrkontroll borde fungera, men skallskydd vet jag inte riktigt vad det innebär.
Troligen kan skällande hundar krocka med t.ex fönsterkossgivare som fellarmar av skall, men har man bara rörelsedetektorer och dörrgivare så borde inte hundskall kunna störa larmet.
Tyvärr ingår inte utomhussiren eller blixt i de larm jag säljer, dels p.ga ett missförstånd när jag beställde, men även beroende på min egen erfarenhet...
Vårt larm har "gått av" kanske 10 gånger sedan vi skaffade det, inte en enda gång på grund av inbott, utan p.g.a. vårt handhavande.
Jag vill inte att våra grannar skall behöva vakna av vårt larm, eller höra på det på dagtid. (Ingen bryr sig ändå).
Min slutsats är att det enda effektiva är att man själv får ett mail eller SMS om/när det larmar, då kan man ringa grannen, åka hem, eller ringa polisen för att få saken utredd.
Ett larm som väcker grannen lär inte trigga en utryckning på något sätt, och för tjuven lär det räcka att de ser/hör att larmet gått för att de skall få bråttom, OM de inte vänder redan när de ser dekalerna.
Jag VET att det borde ingå en siren i de larm jag säljer, men jag har faktiskt svårt att se nyttan med det.
För de som vill ha siren så kan man välja larmpaket 1 + en kodpanel och några extra fjärrkontroller, bäst kanske är att ringa mig så att vi kan sätta ihop ett paket som fungerar.
Larm är en djungel, och det finns många som spelar på rädsla, jag anser att man måste tänka själv, och bestämma sig vilken typ av skydd man vill ha.
När läste någon senast att Securitas tog fast en inbrottstjuv...
Det händer inte...

Det jag hört är att de inte får ingripa, bara övervaka och rapportera.
Då är det bättre att man själv får ett larm och kan avgöra om man vill ingripa eller övervaka och rapportera.
« Senast ändrad: 12 april 2015, 01:56:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Poontus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Julita
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Villalarm.
« Svar #8 skrivet: 12 april 2015, 06:01:58 »
Dina grannar kommer att hata dig om du skaffar utomhussiren.
Totalt onödigt till ingen nytta. Det hörs nog så bra ut av en inomhussiren.

Vårt larm med utomhussiren fellarmade flera gånger när vi var på semester = grannarna hatade oss när vi kom hem.
Det kunde även vara som så att något åkte i golvet och då gick en akustisk glasdeckare, varför ska hela kvarteret få sota för detta?
Har även varit med om någon annan med utomhussiren som var bortrest och hans jävla larm var på hela natten.

Utomhus siren skrämmer inte bort tjuvarna fortare än inomhussirenen.
1,5 plansvilla från 1945 120m² + 75m² källare
Anslut 416107 Luft/Vatten 6kW (elpatron aldrig inkopplad) - installerad 2014
Samsung Smart Exclusive 12 - vardagsrum nedervåning - installerad 2015
Panasonic Z35 golvmodell - övervåning - installerad 2020
Solpaneler 12st Solarwatt 60P 12 x 255W = 3060W - installerade 2015

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Villalarm.
« Svar #9 skrivet: 12 april 2015, 07:22:07 »
Jag skrev fel.

SKALSKYDD skulle det stå.
Vet inte riktigt själv vad det skulle innebara. Tydligen att ägaren kan själv röra sig inne i huset medan larmet skulle gå om någon lirkar upp dörren / bryter sig under natten.
Som sagt, kan jag för lite om detta. Min son rekommendar att be 2-3 leverantörer komma och presentera deras lösningar. Sen köpa något liknande utan abonnemang.

Rickard. Finns det någon på forumet som köpte ditt larm nr 2 och kan skriva om hur det fungerar?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Villalarm.
« Svar #10 skrivet: 12 april 2015, 09:01:45 »
Skalskydd är det som skyddar husets "skal" dvs fönster, dörrar, takluckor, vindsluckor så att ingen kan ta sig in i huset. det är oftast magnetkontakter och glaskrossdetektorer. Sedan har man oftast rörelse detektorer i rummen och i första hand i dom rum som man kan komma in i utifrån.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Villalarm.
« Svar #11 skrivet: 12 april 2015, 09:05:12 »
Skalskydd i Verisure betyder att man väljer att stänga av vissa sensorer, men låter andra vara aktiva. I vårt fall att rörelsedetektorn på övreplan stängs av - resten av larmet är på. Kan va skönt ibland, men risken för falsklarm är såklart ganska stor. Vilka sensorer som ingår i skalskyddet konfigureras i webbgränssnittet.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Villalarm.
« Svar #12 skrivet: 12 april 2015, 09:14:17 »
Dvs man stänger av dom detektorer som inte primärt är riktat mot "folk" som tränger in i huset.
Ps
Fd el och larm installatör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Villalarm.
« Svar #13 skrivet: 12 april 2015, 10:04:41 »
"Stay alarm" finns i larmpaket 2, alltså skalskydd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Villalarm.
« Svar #14 skrivet: 12 april 2015, 12:31:05 »
"Stay alarm" finns i larmpaket 2, alltså skalskydd.

Bra!
Om jag mailar dig husets planlösning, kan du tänka dig komma med offert på komplett larmpaket?

Eller ska jag lägga denna här? (Tänker mest att ev. tjuvar kan kolla forumet, kanske inte så smart att låta de veta sensorernas placering?)
« Senast ändrad: 12 april 2015, 21:45:34 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!