Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP Larm 1 för VVM 240 + Fighter 2010  (läst 5017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
HP Larm 1 för VVM 240 + Fighter 2010
« skrivet: 12 juni 2011, 18:43:16 »
Hej,
Nibes VVM + Fighter 2010 har fungerat prickfritt men nu har det dykt upp ett larm ;
HP larm 1  :(.
Jag har luftat radiatorsystemet men larmet försvinner ej .
Vad har jag gjort för fel ?? Vad innebär för lågt laddflöde och hur återställer jasg pressostaten ?
Kan någon ute cyberrymden hjälpa mig med råd vore jag tacksam :D
Mvh
InsjöRobban

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP Larm 1 för VVM 240 + Fighter 2010
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2011, 22:03:08 »
Jag tror den återställs om du startar om 2010 (utedelen).
Orsaken kan antingen vara att laddpumpen (den till vänster på VVM) inte funkar eller att växelventilen inte når ändläget utan stryper flödet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HP Larm 1 för VVM 240 + Fighter 2010
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2011, 08:58:20 »
Eller att alla termostater i systemet stängt så att flöde uteblir.
Om installationen gjort med flytande kondensering, och reglerdatorn baserat på utetemp, indikerar värmebehov, samtidigt som du har så varmt i huset att "alla" termostater stängt, då kan du få så lågt flöde i systemet att tempgivarna inte hinner reagera innan brytgränsen för HP-pressostaten nås.
« Senast ändrad: 13 juni 2011, 09:03:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: HP Larm 1 för VVM 240 + Fighter 2010
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2011, 04:59:48 »
Hej,
tack för snabba svar.Jag gjorde detta :
Jag luftade ur värmesystemet och startade om utedelen Fighter 2010.
Då försvann larmet men jag hade kvar ett litet "rinnande ljud" i VVM 240 övre del.Det återkom bara i bland men varmvattenproduktionen fungerade.Jag kontaktade det företag som installerat systemet och enligt dem kunde det vara luft kvar i VVM 240-delen.
Men vid 24-tiden i går kväll började det att "skvalpa och brusa"mycket kraftigt i varmvatten-beredardelen och vattenvärmarens säkerhetsventil löste ut oavbrutet.
Det lät som om någon tappade i ett badkar med vatten.Då stängde jag av både ute- och innedelens elförsörjning samt stängde av vatten-tillförsen till varmvattenberedaren.
Det var ingen vattenaktivitet i övrigt som hade föregått det som nu hände.
Vad kan det vara för fel ??
Jag ringer nu på morgonen något av de VVSföretag som "säger sig" ha service på Nibes värmepumpar.Jag hoppas att Nibe bättre arbetat för att de har kompetenta serviceföretag mot hur det har varit tidigare (hörsägen).
Men som sagt var;vad är det för fel ?Värmesystemet producerar väl ingen värme nu,eller?
Mvh InsjöRobban

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HP Larm 1 för VVM 240 + Fighter 2010
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2011, 07:30:52 »
Trasigt expansionskärl ger precis de symtom du beskriver.
Alltså, om du har en expansionskärl av tryckmodell på varma sidan så har gummiblåsan som skall separera luft och vätskedlen gått sönder.

På kärlets undersida brukar det finnas ett svart lock, pilla loss det, och prova öppna luftventilen liten försiktigt, kommer det luft är kärlet OK, kommer det vatten är kärlet trasigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: HP Larm 1 för VVM 240 + Fighter 2010
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2011, 20:27:11 »
Hej,
Jo Rickard du hade rätt att felet satt i tryckkärlet .
Men det var säkerhetsventilen för vvb som läckte.
Efter byte av den och påfyllning av luft i tryckkärl och vatten i systemet med tillhörande luftning av radiatorerna är allt nu ok.
Tur att värmepumpsforum finns :D
Mvh InsjöRobban

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HP Larm 1 för VVM 240 + Fighter 2010
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2011, 20:27:14 »
Hmm, tillåt mig tvivla på att problemet är löst.
En läckande säkerhetsventil på VVB är helt normlat (om alla kranar i huset är täta skall det trycka ut lite vatten där när VVB värms)
En trasig gummiblåsa i expansionskärlet gör dock att säk.ventilen på kärlet läcker.

Att fylla på luft i ett expansionskärl som läcker kan i.o.f.s. fungera som expansionsvolym, men då hamnar luften i radiatorer och VVB:ns mantel, där man inte vill ha den, och man riskerar både att drabbas av rost, och oljud i systemet p.g.a. cirkulerade luft.

Jag kan ha fel, men din förklaring låter inte helt logisk i mina ögon.

Kom gärna med feedback när du provat köra ut värme i ditt radiatorsystem igen.

Har du verkligen kollat om det kommer luft eller vatten när du öppnar "bilventilen" på expansionskärlet?
Kommer det vatten är gummimembranet trasigt och kärlet måste bytas.
« Senast ändrad: 18 juni 2011, 20:31:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 705
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!