Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro sc 1332 värmer ej  (läst 4163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elinmartin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Zibro sc 1332 värmer ej
« skrivet: 24 november 2015, 19:46:49 »
Hoj!
Jag har ett problem med en Zibro sc 1332 som är några år gammal. Den har upphört att producera varmluft! Jag har provat tillverkarens manuella "koll" utan resultat. Ytterdelen är i full gång medan innerdelen defrostar hela tiden, dvs i timmar. På ytterdelen/ handsken finns ett läckage(?) av genomskinlig luktlös "olja" eller vätska. Inte bra. Vad tror ni experter, bara att skrota och köpa en ny? jag sulel gärna ta hit någon som kan titta på det , men det verkar inte helt lätt att få tag i någon, ens i Stockholm!
Tacksam för svar
Elin

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro sc 1332 värmer ej
« Svar #1 skrivet: 24 november 2015, 21:41:43 »
Det kan ju inte uteslutas att köldmediat läckt ut, nästan tom troligt.
Frågan är vad är värt att få det åtgärdat?

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro sc 1332 värmer ej
« Svar #2 skrivet: 25 november 2015, 01:32:38 »
Ja vi som kör med Zibro har lite "Vilda västern". Går det så går det, jag har två. Ring Jula om du köpt den där så får du nummer till supporten i Danmark. Mycket bra!
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro sc 1332 värmer ej
« Svar #3 skrivet: 25 november 2015, 12:25:34 »
Man får räkna med åtminstone 2-3 tusen kr för felsökning och återfyllning vid ett enklare fel om man hittar någon kyltekniker på hyfsat nära avstånd. Många har nog mycket att göra nu när det blivit kallare ute och folk beställer mer samt att ROT-avdraget försämras vid nyår. Eftersom det är en on/off värmepump skulle jag inte lägga för mycket pengar på den utan köpa en ny med inverter istället.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!