Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rapport frÃ¥n tre installationer av Zibro S1332  (läst 3979 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Rapport från tre installationer av Zibro S1332
« skrivet: 04 februari 2015, 08:07:26 »
Tänkte bara rapportera kort om de tre zibro s 1332 jag gjort under åren i stockholmsområdet. Samtliga pumpar fungerar änsålänge utan anmärkning. Har inte plocka i isär utedelen på någon av pumparna och isolerat de extra.

1. installarad i 90kvm lastbilsgarage med 5m i tak. Installerad för ca 3,5år sedan. Går i FP-läge och håller garaget runt 5c varmt. Stödvärme i form om ett vanlig element finns när tempen sjunker ner till runt -10.

2. installerad i källare ca 100kvm. Installerad för ca 3 år sedan. Står på 22c och fungerar som stödvärmare till ett jord/markvärme system.

3. installerad i vanligt 2-bilsgaragae ca 45kvm (20cm isolering i väggar och 30cm i tak). Installerad för ca 2år sedan. Står på 17c och värmer garaget utan några problem till runt 15-17c


Har även en Invest msc-12? i ett fjällhus i vemdalen som gått i minst 5år på underhållsvärme utan anmärkning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Rapport från tre installationer av Zibro S1332
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2015, 16:27:47 »
Roligt att de fungerar bra! Särskilt i lastbilsgaraget med dess stora volym och låga underhållstemp är det ju en verklig utmaning. Har en liknande modell av annat fabrikat i garaget som håller underhållsvärme där. Original höll den ungefär +6 grader så jag fick seriekoppla ett litet motstånd på tempgivaren i innerdelen för att få upp underhållstempen till 8-9 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad cap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Rapport från tre installationer av Zibro S1332
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2015, 08:47:55 »
Ja, jag skrev inlägget mest för att det kanske kan vara intressant för de som ev. funderar på att köpa en värmepump av billigare modell att veta ungefär vad de kan klara av.

Jag har själv funderat på att jag skulle vilja få upp underhållsvärmen några grader. Kommer du ihåg hur stort motstånd du använde? Eller hade du ett reglerbart kanske?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Rapport från tre installationer av Zibro S1332
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2015, 10:58:40 »
Jag seriekopplade ett motstånd på 2,5 kohm med innetemperaturgivaren och satte dit en liten strömbrytare för att kunna slå på/av motståndet. (Om jag sätter den 17 grader vill jag ju att det ska vara lite under 17 grader). 2,5 kohm motsvarar ca 2 grader högre temp vid +8 grader. Lite plock att få isär innerdelen och komma åt ledningarna. Installatören sa att han istället brukar lufta ur innetemperaturgivaren från dess plats vid lamellerna och låta den hänga på utsidan av innerdelen, så det kanske också fungerar för att få lite varmare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ErOg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rapport från tre installationer av Zibro S1332
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2015, 12:37:14 »
Hur tycket du de presterar när det är 10-15 minusgrader?
Jag tror att en hemlighet med att få "billiga" pumpar att hålla länge är att man låter dem "vara ifred" och inte håller på att ändra temperaturinställningar etc. hela tiden. Dock ska innerdelen dammsugas så ofta som möjligt (anser jag)...

Utloggad cap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Rapport från tre installationer av Zibro S1332
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2015, 13:51:00 »
Lite svårt att svara på då det inte är så kallt i sthlms området under längre perioder. Under de få dygn när det är såpass kallt tycker jag de fungerar ok som ett element med 1:1 förhållande. Tror inte att cop-värdet är något att tala om vid -15c.

Hur zibro fungerar vid längre perioder med vet jag ej. Den pumpen som sitter på fjällstugan (en invest) går på underhållsvärme och det blir iaf inte kallare i huset än 3-5grader, eftersom vi har ett temp.larm som då skulle lösa ut.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Rapport från tre installationer av Zibro S1332
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2015, 09:48:50 »
Jag har upplevt funktionen som helt tillfredsställande även vid minus 15-20 grader. Visst sjunker värmeeffekten men att hålla underhållstemperatur +8 har inte varit något problem. Det som kan bli svårt är om man plötsligt vill höja temperaturen till t.ex. +17 samtidigt som det är riktigt kallt ute. Då kan den ha svårt att få fram någon värme alls eftersom fläkten i innerdelen väntar på att det ska bli tillräckligt varmt i värmeväxlaren vilket kanske inte sker. En kompletterande elfläkt behövs då för att få upp tempen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!