Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 360P  (läst 7419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE 360P
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2007, 17:56:53 »
Hej igen

Kan Du förklara hur du beräknar ventilationsförlusterna. Alltså, formler etc.

Hur lågt ner skall man gå i fläkthastighet egentligen (vi bryr oss inte om Boverkets regler just nu) för att 360:n skall tillföra optimalt med energi. Borde inte 360:n ge mindre energi om luftflödet bir för lågt i pumpen ?

Klein

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE 360P
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2007, 22:04:00 »

Det går åt c:a 1kW att värme 1kg luft en grad. Och en kubikmeter väger c:a 1.3kg (1.2kg vid +20, 1.4kg vid -20, luftfuktigheten spelar nästan ingen roll, bara några gram).

Så om man vet utetemperaturen av avlufttemperaturen samt vilket flöde man har, så kan man lätt räkna ut ventilationsförlusterna.
Men jag måste räknat lite galet innan. Nu får jag tillförseln till c:a 500W vid 8.6 ute och 2.3 avluft - men kom då ihåg att du pyttsat in c:a 650W el till VPn också.

Jag är ingen expert på när VPn tar skada för att luftflödet är för litet. Generellt sätt slits kompressorn mer ju kallare avluften är - men det är ju också då du tjänar pengar. Gissningsvis kan du ha bra mycket mindre flöde än du tror. Själv kör jag ju utan FLVP, men jag har på vintern min fläkt på lägsta hastighet utan att jag märkt någon som helst skillnad i luftkvalitet.

VPn ger mycket riktigt mindre energi när flödet minskar. Om FLVPn kör 100% är det bara befogat att minska luftflödet då utetemperaturen än lägre än avlufttemperaturen (typ +3 för dig just nu alltså). Men när väl utetempen sjunker under avluftstempen, så minskar förlusterna betydligt mer än tillförselminskningen som ett lägre flöde medför.
Om FLVP kör mindre än 100% så ska du använda det viktade medelvärdet av avluftstempen i stället.

Tänk om vi har några smarta utvecklare på Nibe/IVT/Comfortzone som kunde koda in lite kontroll av fläkthastigheten snart? Lägre hastighet när VP inte kör, lägre hastighet när uteluften är lägre än avluften... Många kronor skulle det spara.
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 360P
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2007, 07:42:55 »
Hur lågt ner skall man gå i fläkthastighet egentligen (vi bryr oss inte om Boverkets regler just nu) för att 360:n skall tillföra optimalt med energi. Borde inte 360:n ge mindre energi om luftflödet bir för lågt i pumpen ?

Saxat ur manualen:
"För att värmepumpen skall arbeta på bästa sätt bör ventilationsflödet ej understiga 110 m3/h (31 l/s)."
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perstr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 360P
« Svar #18 skrivet: 01 februari 2008, 11:44:41 »
Hur lågt ner skall man gå i fläkthastighet egentligen (vi bryr oss inte om Boverkets regler just nu) för att 360:n skall tillföra optimalt med energi. Borde inte 360:n ge mindre energi om luftflödet bir för lågt i pumpen ?

Saxat ur manualen:
"För att värmepumpen skall arbeta på bästa sätt bör ventilationsflödet ej understiga 110 m3/h (31 l/s)."

Vilken temperatur har då avluften?

Jag ligger mellan minus 2 och minus 4 på avluften. Ökar jag varvtalet på fläkten så stiger temperaturen på avluften.
Nibe 360, 135kvm boyta, byggt 2007
Beräknat 22,000 kW på mätaren.

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE 360P
« Svar #19 skrivet: 04 februari 2008, 20:28:51 »
Hej

Jag har nu satt min fläkthastighet på läge 2 under vintern och jag har inte märkt någon skillnad på effekt från kompressorn. Jag har jämfört med hur lång tid det tar att värma upp vv efter att man badat. Jag har sett till att VP bara värmer VV (genom att sätta mycket låg framledning tillfälligt) och då lyckas kompressorn värma VV med c:a 6 grader i timmen oavsett om jag använder fläkthastighet 2, 3 eller 4. Min avluft är mellan +3 och -1 (oftast mellan +1 och +2). Avluftens temp är direkt propertionell mot fläkthastigheten (ju lägre fläkthast. desto lägre avluft). Man vill dock inte ha konstant minusgrader på avluften eftersom den då måste avfrosta ibland.

/klein

Utloggad perstr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 360P
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2008, 13:36:56 »
Min 360 avfrostar kring 1 gång i timmen, fast att jag när jag läser av pannan så ligger avluften oftast på någon minusgrad (-1,5) men förångartempen oftast strax över nollan (+0,5).

Hur många gånger frostar era 360 av per dygn?

Jobbar kompressorn olika effektivt eller är det endast driftstimmar som gäller. Som mest har jag fått den att gå 22 timmar av 24 möjliga, men oftast kring 17 timmar. Kan jag få den mer optimerad, skulle den kunna göra mer nytta under driftstiden?
Nibe 360, 135kvm boyta, byggt 2007
Beräknat 22,000 kW på mätaren.

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE 360P
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2008, 21:27:56 »
Min 360 avfrostar aldrig, men jag har nästan alltid en avluftstemp > 0 grader. Jag har länge varit irriterad på att kompressorn inte går 24 timmar/dygn när den egentligen skulle behöva göra det så jag beslöt att göra något åt det. Jag har inte lyckats med att köra vår/höst plus begränsa framledningstempen. Jag har antingen haft för hög framledning och då klarar inte kompressorn av att värma vv, eller så har jag haft för låg framledning och då stannar kompressorn för ofta. Det jag ville uppnå var att ha en framledningstemp som pumpen precis inte klarar av att hålla och då vv tempen sjunker under 50 skulle framledningstempen minska så att vv återigen värms upp till 55 grader. Då skulle återigen framledningstempen ökas och cykeln starta om.

För att uppnå detta har jag gjort:

1: jag kör alltid i vår/höst läge. ingen elpatron alltså. Jag eldar upp till önskad värme istället.
2: jag har monterat en termostat som har en tempgivare inne i samma rör som 360:ns vv givare. Denna termostat sluter en krets vid c:a 51 grader. Denna krets innehåller ett motstånd som är lagd parallellt med utetempgivarens NTC termistor. När kretsen slutes så minskar motståndet som nibe:n upplever från utetempgivaren och nibe:n tror att utetempen är hög ==> framledningstempen sjunker radikalt (jag har satt minimum framledningsemp till 20 grader dock).
3: Kretsen bryts igen då vv temp > 53 grader och då ökas framledingstemp till det värde den skall ha enligt vald värmekurva och lutning (dock satt till max 28 grader eftersom kompressorn inte klarar av mer än ca 27 grader utan att vv tempen sjunker snabbt - detta är olika för olika hus så klart).

Det jag uppnått är: a/ kompressorn går 24 timmar vid utetemp < +2 grader ungefär. b/: jag får en mycket snabb återhämtning av vv efter t.ex bad (lika snabb som på sommaren).

Vad är dÃ¥ negativt? Vet ej, men kan möjligen vara det att kompressorn gÃ¥r lÃ¥nga stunder dÃ¥ vv > 50 grader vilket inte skall vara helt optimalt (det är bättre att kompressorn fÃ¥r jobba mot lägre vv temp har jag fÃ¥tt höra...). 

/Klein


Utloggad perstr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 360P
« Svar #22 skrivet: 06 februari 2008, 20:06:12 »
Holy cow, du har byggt om din Nibe, mer än jag vågat ge mig på hittills.

Det jag undrar över lite när det gäller FLVP är om de ger olika effekt under driftstiden, eller om det är så att dom ger 100% när dom går sedan 0% när dom avfrostar.

Gick det att begripa? Kan man trots att man man ha 24h drifttid, ha 50% effekt?

Eller är det så att när man når 24h driftstid så är man i mål - case closed.

Mina erfarenheter hittills är att det bästa sättet med en FLVP + braskamin i betongbjälklag är att dra ner kurvan och öka förskjutningen. Jag har gått från 4-1, via 3-0 till nu 2+2, med en närmast plan kurva så går pannan numera längre och längre intervaller med lägre driftskostnad som följd.

Har en diger excelfil för intresserade.
Nibe 360, 135kvm boyta, byggt 2007
Beräknat 22,000 kW på mätaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!