Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig effekt efter värmeväxlaren pÃ¥ en Thermia Värmeväxlarepaketet TMix E -20  (läst 2306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lypsyl33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Hej

Jag installerade ett Värmeväxlarepaketet TMix E -20 från Thermia, när jag byggde mitt nya uterum. Jag gjöt en isolerad platta och installerade ovan paket.

Nu till mitt problem.

Jag får värme på tillförseln men efter värmeväxlaren så är utgående rör väsentligt kallare.

Ska de vara så? Tycker även att golvet inte blir så varmt som jag önskar.

http://www.thermotech.se/golvvarme/golvvarmeprodukter/geosystem/snosmaltning/thermotechvarmevaxlarpaket.4.6752c0a612fe1e159048000342.html


Med vänlig hälsning,
M

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Självklart tar det lite tid att få upp värmen på grejerna.
Det du kan mäta och jämföra är in och utgående på primärsidan samt in och ut på sekundärsidan.
Om golvet är iskallt kan du inte räkna med att framledningen på sekundärsidan ska hålla samma temp som på primärsidan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lypsyl33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Jag som är nybörjare , hur ska jag mäta detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du en IR-mätare?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Hur stor effekt är det som överförs? Jag tittade pÃ¥ databladet och det verkar som om att temperaturskillnaden mellan varma och kalla sidan är ca 3 grader per kW värmeeffekt som överförs men informationen är väldigt knapphändig för att inte säga konstig. Tyvärr stÃ¥r det inget i databladet om vilken temperaturdifferens pÃ¥ varma flödet uppgifterna avser.  Om golvet drar mycket värme kan det bli stor temperaturskillnad.

Är även varma sidans utgående rör svalt?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lypsyl33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Jag har fortfarande inte löst detta. Tänkte ta tag i detta nu igen när det börjar bli höst. Någon som har ett tips på hur man löser detta?

https://www.thermotech.se/Markvaerme/Vaermekaella-GEOSystem-markvaerme/Vaermevaexlarpaket/Vaermevaexlarpaket-TMix-E20

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!