Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvärmning av tilluft via vattenkanalbatteri  (läst 4377 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Uppvärmning av tilluft via vattenkanalbatteri
« skrivet: 29 mars 2011, 16:44:48 »
Efter mkt efterforskning har jag beslutat mig för att köpa FTX aggregatet Flexit UNI 3
till mitt nybygge (tvåplansvilla, 210m2, jordvärme, Göteborg). Ett käckt tillbehör som
jag upptäckte var ett vattenkanalbatteri som via en motorshuntventil kopplas till värme-
pumpen. Principiellt gillar jag konceptet att låta värmepumpen producera varmvatten åt
kanalbatteriet och därigenom värma tilluften när det är svinkallt ute. Det kostar ca
8000:- att köpa batriet inkl diverse tillbehör. Om man ser det kritiskt så kostar
det energi att värma vattnet, det kostar energi att transportera det till batteriet.
Dessutom bor jag inte i norrland. Systemet bli även mer komplext --> Murphys lag
Är det ngn som har erfarenhet av vattenbatteri för uppvärmning av tilluft? Nämnas bör
att aggregatet har en elektrisk värmare som standard. 
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Uppvärmning av tilluft via vattenkanalbatteri
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2011, 18:44:13 »
Ett kanalbatteri bör inte kosta mer än ett par tusen. Extra shuntar eller vad nu som ingår för kostnaden upp till 8000....behöver du inte.

Jag anser att man inte behöver någon eftervärmare på en roterande växlare, om man placerar tilluften på sånt ställe att den inte ger kallras typ ovan tv-soffan eller liknande.
Om man vill ha eftervärmare, så är det ju betydligt billigare driftkostnad om värmepumpen levererar värmeenergin.

Eftersom du endast behöver/bör värma typ max 400 Watt, så finns det inte så mycket energi att reglera. Därför monterar du batteriet istället med en trimventil, och där justerar du vattenflödet för 7° deltaT samt ytterligare strypning om tilluften blir för varm.

Alternativt en radiatorventil med kapillärrörstermostat. Radiatorventilen justeras med grundflöde och bulben stoppas i tilluftskanalen.


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Uppvärmning av tilluft via vattenkanalbatteri
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2011, 09:45:40 »
Frysrisken är överhängande med låga flöden alternativt inga flöden och jag skulle nog köra glykolvatten om jag tvunget skulle ha vattenbatteri för att eliminera den risken. Rotormotorhaveri är inte helt ovanligt, hade ett senast för ett par veckor sedan på ett nytt villaaggregat. Pumpstopp eller skjuten säkring kan också få tråkiga konsekvenser.
Om du ändå ska ha vattenbatteri utan glykol måste frysskyddsgivaren vara av dyktyp och ha rätt längd. Oftast är det anliggning på returen och den har inte en chans att stoppa aggregatet om cirkulationen upphör.
Försäkra dig även om att frysskyddsfunktionen är bra, helst med ett uteluftspjäll som stänger, vilket det sällan är på billiga villaaggregat.
Tänk en gång extra.

8000:- är hutlöst dyrt. Titta lite på eftermarknadsprodukter istället för tillbehör. Det blir billigare.

Sedan kan man säga att payofftiden på merkostnaden av vattenbatteri blir lång då batteriet kommer att bidra så lite till uppvärmningen och av det lilla är den rena besparingen bara ca 2/3 Installationen kommer att kosta ett antal tusenlappar vilka du borde kunna använda på bättre sätt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppvärmning av tilluft via vattenkanalbatteri
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2011, 11:40:56 »
jag hamnade på över 7000kr för samma uträkning
vvbatteri      2500   (cww-160-3)
ventilställdon 2045
vvx              1700
tryckkärl         500
koppar rör       ?

och ville jag styra det separat med en AL24A1K blev det 1300 kr till
« Senast ändrad: 30 mars 2011, 12:11:53 av JockeB »
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppvärmning av tilluft via vattenkanalbatteri
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2011, 21:43:22 »
En viktig grundprincip är att bygga så enkla system som möjligt.
Om det dessutom inte betalar sig med ett kanalbatteri är valet
att avstå denna investering enkel. Tack för era svar!
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!