Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför mÃ¥ste all service vara sÃ¥ hutlöst dyr?  (läst 9670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fick service på min 6 år gamla VP L/L av en Kylfirma och skulle kosta 2000 kronor.
Nu fick killen för sig att fläktmotorn i innedelen hade trasiga lager och rekomenderade mig att byta den direkt innan den havererade.
De tar ditt försäkringsbolag, Han ringde försäkringsbolaget och ville göra en kontantreglering.
Därefter så bytte han fläkten som tog ca 1 timme. Och sen rengöring ca 1,5 timme.
Jag kollade precis innan han monterade kåpan och upptäckte att motorn inte var ny och påpekade detta!!
Han svarade då att det var en utbytesfläkt som renoverats med keramiska lager.
Min reaktion var omedelbart att fråga vad detta då skulle kosta?
6200 kr för fläktmotorbyte och 2000 kr för övrig service! Alltså 8200 kronor totalt.
En ny orginal fläktmotor kostar ca 700 + moms

Nu tröt mitt tålamod och jag blev utan att överdriva skitförbannad och sa några väl valda ord som inte kan återges här fiR:
Ringde direkt till kylfirman och skällde ut dom sen försäkringsbolaget att stoppade utbelaningen.

Är det verkligen branchvedertaget att plocka ut över tvåtusen kronor i timmen och lägga på 400% på material ??
När man läser olika inlägg här på forumet så verkar all service och delar vara stora kostnader och bättre att köpa ny pump även om den bara är några år gammal?

Men det finns väl endå gränser för vad man betalar för??
Vad är en rimlig timpeng och hur mycket skall man acceptera som påslag för material tycker ni andra?

MVH/Fidusen
« Senast ändrad: 01 december 2010, 13:48:47 av Fidusen »
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 14:21:00 »
HAKSLÄPP! :o
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Rocky_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 19:51:15 »
Shit....Det va galet dyrt!
Vilken firma var där?

Utloggad ses

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 20:23:53 »
Fick service på min 6 år gamla VP L/L av en Kylfirma och skulle kosta 2000 kronor.
Nu fick killen för sig att fläktmotorn i innedelen hade trasiga lager och rekomenderade mig att byta den direkt innan den havererade.
De tar ditt försäkringsbolag, Han ringde försäkringsbolaget och ville göra en kontantreglering.
Därefter så bytte han fläkten som tog ca 1 timme. Och sen rengöring ca 1,5 timme.
Jag kollade precis innan han monterade kåpan och upptäckte att motorn inte var ny och påpekade detta!!
Han svarade då att det var en utbytesfläkt som renoverats med keramiska lager.
Min reaktion var omedelbart att fråga vad detta då skulle kosta?
6200 kr för fläktmotorbyte och 2000 kr för övrig service! Alltså 8200 kronor totalt.
En ny orginal fläktmotor kostar ca 700 + moms

Nu tröt mitt tålamod och jag blev utan att överdriva skitförbannad och sa några väl valda ord som inte kan återges här fiR:
Ringde direkt till kylfirman och skällde ut dom sen försäkringsbolaget att stoppade utbelaningen.

Är det verkligen branchvedertaget att plocka ut över tvåtusen kronor i timmen och lägga på 400% på material ??
När man läser olika inlägg här på forumet så verkar all service och delar vara stora kostnader och bättre att köpa ny pump även om den bara är några år gammal?

Men det finns väl endå gränser för vad man betalar för??
Vad är en rimlig timpeng och hur mycket skall man acceptera som påslag för material tycker ni andra?

MVH/Fidusen

Jag har också kollat, med en auktoriserad firma. Dina 8200kr skulle för mig bli 3200kr. Det är 1 år sedan. Verkar som om du råkat ut för en skojare. Att inte berätta om begutbyte är förbaske mig kriminellt. Så här har det blivit i många branscher. Om du krockar en bilskärm får du en hel beg, inte en ny.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 20:47:26 »
Japp, så är det :(

Nu vet jag inte om man får hänga ut namnet här på forumet?

Men dom fick aldrig betalt för jobbet och har inte heller hört av sig eller ställt några krav !!

Visst finns det skojare inom alla brancher tomte:: tomte::
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 21:10:31 »
såna företag ska man hänga ut helt klart 3200 låter mer som en rimlig summa 8200 då hade jag
kastat ut montören på stående fot..
Innehavande av kat. 1

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2010, 21:40:32 »
Citera
Jag har också kollat, med en auktoriserad firma. Dina 8200kr skulle för mig bli 3200kr. Det är 1 år sedan. Verkar som om du råkat ut för en skojare. Att inte berätta om begutbyte är förbaske mig kriminellt. Så här har det blivit i många branscher. Om du krockar en bilskärm får du en hel beg, inte en ny.

Tack ses! Jag tycker att det låter helt rimligt, ca 3500 hade jag aldrig opponerat mig emot!
Men man kan undra hur många som låter sig luras?

vptommy,
Jag skall kolla namnet så inget blir fel, skulle vara katastrofalt, kanske även med moderator så att man inte bryter några forumregler.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #7 skrivet: 01 december 2010, 21:44:42 »
Du kan hänga ut dem på Rejta, reco, eniro o.s.v.
Jag ser helst inte att man hänger ut företag här av rättviseskäl.
Låter jag dig göra det öppnar det för alla andra, och det är inte den kulturen/stämningen jag vill ha i mina forum.

Jag håller dock med föregående talare om att det var hutlöst dyrt, 3-4000 kr helt ok dock, om han informerat om att det var en begagnad fläktmotor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #8 skrivet: 02 december 2010, 09:41:17 »
vi har ett utbytesprogram på fläktmotorer....vi tar kundens fläktmotor i inbyte och renoverar dom med skf lager....lagerna kostar ca 150:- renoveringen tar en halvtimme och bytet ca 1 timme med provkörning vi tar 1200:- för ett byte av motor med byte och resa upp till 30 km...då har jag lagt på ca 200:- materialet dvs 2 lager...och det är nästan så jag skäms.....men 8200:- hade varit gött....

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #9 skrivet: 02 december 2010, 14:09:43 »
Det är dyrt att ha tummen mitt i näven.. ;)

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #10 skrivet: 02 december 2010, 15:14:27 »
Citera
Det är dyrt att ha tummen mitt i näven..

Hej BosseBus,

Nja, kanske inte tummen mitt i :) Min första VP var ett skrotat monster pÃ¥ säkert 2 kubikmeter grön för L/V som jag fick gratis efter ett komressor haveri och gick pÃ¥ R12! Men Kondensor och FörÃ¥ngare,  Fläkt var fullt dugliga.
Den byggde jag om med ny kompressor för 410 och monterade/lödde in ett Burnoutfilter samt nya ventiler och lite annat smått.
Efter vakumsugning med en bautavakumpump i 30 minuter sög den i sig 10 kila media :)
Den fungerade alldeles utmärkt dom åren den var kopplad till vattenradiatorerna.
Men det var ingen jättelönsam investering, utan mest för att lära mig lite om kylteknik och VP.

Nu är man lite bekvämare  tomte::
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #11 skrivet: 02 december 2010, 15:16:55 »
Och vara lat är också dyrt... börjar själv tänka i de banorna.. ::)

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #12 skrivet: 02 december 2010, 15:51:26 »
Nisse-Gurra,
Hade ju varit underbart om du var verksam i Skåne?

Rickard,
Det kändes inte helt rätt, därav min frÃ¥ga och tackar för ett fint Forum  :D

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #13 skrivet: 02 december 2010, 21:02:32 »
ja det hade varit underbart att jobba i skåne för då hade jag kunnat ta 8300:- istället...

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Varför måste all service vara så hutlöst dyr?
« Svar #14 skrivet: 07 december 2010, 09:45:08 »
Det där låter lurt!! Vi tar ca 3000 för fläktmotorbyte inklusive regöring. Oftast behövs ju ingen felsökning då man vet direkt vad felet är.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!