Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög  (läst 3522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Hej!
Har haft problem med hög pressostat sedan i vintras.
Tidigare så har det bara hänt då och då men nu till sommaren (kanske när sommarinst tog vid?) slår den ifrån mer eller mindre varje dag och kör på elpatron.

Beställde nya flexslangar och monterade dessa samt backspolade värmeväxlaren igår och trodde det löst problemet för speciellt nedre slangen (mellan pump och värmeväxlare) var väldigt igentäppt med svart skräp.

Glad och stolt trodde men att man löst problemet bara för att nu på morgonen upptäcka att den slagit ifrån igen igår kväll. Satte på den igen och nu slog den ifrån igen kl 14:15. Se bifogad bild, jag ser inte riktigt något som utmärker sig, men jag är också en glad amatör.

Tips på hur jag skall gå vidare med felsökningen? Hade väldigt gärna hållt liv i pumpen ett par år till. Årsmodell 2006, har gått 55000 timmar.

« Senast ändrad: 21 augusti 2022, 16:59:57 av keckepro »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2022, 17:26:00 »

Prova med att sänka börvärdet på varmvattnet till typ 48°.

Har du högt deltaT på värmebäraren, så kan det vara nödvändigt att dra ner på börvärdet.

Det skulle vara en fördel om GT8 och GT9 fanns med i grafen också.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2022, 17:50:42 »

Tidigare så har det bara hänt då och då men nu till sommaren (kanske när sommarinst tog vid?) slår den ifrån mer eller mindre varje dag och kör på elpatron.

Det är vanligt att den här typen av problem kommer sommartid. Borrhålets eller markslingans temperatur är då hög vilket betyder att pumpen ger en avsevärt högre effekt än vintertid. Det betyder att kondensortrycket vid varmvattenberedning blir högre sommartid än under vintern vilket lättare triggar högtryckspressostaten.

Instämmer med Lexus. Värden pÃ¥ GT8 och GT9 är önskvärda. Det vore bra om det bara fanns dessa och GT6 och GT3 pÃ¥ grafen. Jag har svÃ¥rt att se vad som är vad.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2022, 19:53:12 »
Hej
Här är önskvärda sensorer.
14.15 stänger den ned


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2022, 22:34:34 »

Vad är förklaringen till att hetgas och varmvattentemperaturer går upp mot och över 60° mellan 10:00-14:00, men värmebäraren ökar inte i temperatur?

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2022, 06:42:29 »
Hej
Visst ökar värmebäraren när den kör?
Varmvatten tror jag är lite högre just vid körningen (skiktning) för att sen gå ner mot inställd temp när pumpen stoppar.
Har innan haft 51grader vi temp, har sänkt nu till 48 och än så länge har den inte stoppat.

Felen jag själv misstänker:
Växeventil - men jag tycker inte röret till radiatorslingan blir varmt vid vv körning och vice versa. Dock så kanske det inte öppnar helt

Inre pump vv - går på högsta varv och delta ser bra ut

Brine pump - samma här delta t ser ok ut

Givarefel - de brukar inte visa 1-2 grader fel när de går sönder, går de sönder brukar det visa tokfel temp

Pressostat - kanske den blivit gammal

Det låter ju rimligt att det blir för bra effekt nu på sommaren när den endast kör varmvatten och brine in ligger på 17-18 grader så att. Den inte klarar att växla tillräckligt med energi. Men frågan är då - varför har inte detta skett under tidigare varma somrar? Det måste ju vara något som blivit slitet eller sönder och inte orkar

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2022, 09:36:12 »
Visst ökar värmebäraren när den kör?

Vid 20-tiden så ser det ut att fungera d.v.s värmebäraren går upp mot 60°. Med börvärde 51° startar den laddningen när GT3 är 51° minus halva VV-differesen (meny 2.4) samt stannar när värmebäraretur GT9 är VV-börvärdet plus halva VV-differesen.

Vid 6:00 stiger VV-temp men ingen annan givare ger tendens att öka. Vid 11:00 så laddas varmvattnet, men värmebäraren är kallare och har ingen naturlig temperaturbana för upprepade varmvattenladdningar likt den vid 20:00.





Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2022, 10:17:02 »

Det låter ju rimligt att det blir för bra effekt nu på sommaren när den endast kör varmvatten och brine in ligger på 17-18 grader så att. Den inte klarar att växla tillräckligt med energi. Men frågan är då - varför har inte detta skett under tidigare varma somrar? Det måste ju vara något som blivit slitet eller sönder och inte orkar

Är det en markslinga eller ett borrhål som värmekälla. Var i landet ligger huset?

Det kan vara så att GT3 givaren har åldrats och visar lite lägre temperatur än tidigare. Det leder till högre konsdensortryck.


Vid körningarna ca kl 20 går utgående värmebärare upp till 60 grader. Det tycker jag är en hög temperatur. Det verkar som om differensen mellan start- och stopptemperatur för varmvattenberedning är ca 12 grader. Det är ett högt värde, fabriksinställningen är 5 grader. Ett lägre värde på differensen ger visserligen fler starter sommartid men bör minska problemet med att högtryckspressostaten stannar pumpen.

Vad är förklaringen till att hetgas och varmvattentemperaturer går upp mot och över 60° mellan 10:00-14:00, men värmebäraren ökar inte i temperatur?

Det är jag också väldig undrande över. Enligt kurvorna verkar det som om varmvattnet värms även när värmebäraren har lägre temperatur än varmvattnet. Något måste vara fel där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2022, 10:38:32 »
Hej
Det är nog när den stannat (t ex 06:00 igår så hade pumpen stannat)
Då går den på elpatron (den syns inte i grafen)
Men jag skulle kanske plocka ner och ohmmäta de sensorerna alternativt bara byta ut dem.
Vet inte riktigt hur jag skall komma åt den till varmvatten

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2022, 11:09:36 »
Har kollat lite närmare och värmebärare loggar bara när kompressorn igång. Därför ser graferna lite släta ut. Får nästan ta och mäta med ir termometer nästa gång den kör

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2022, 15:42:05 »
Kalk i varmvattenberedaren? Det kan försämra värmeöverföringen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2022, 21:34:56 »
Har mätt med ir termometer nu och givarna verkar ok. Noterbart är att pumpen inte larmat sedan jag sänkte vv temp till 48 grader.
En fråga ang kopplingsdifferens - den är nu på 4 grader. Innebär det att den skall slå till på 46 och av på 50?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2022, 22:04:45 »

Den startar när GT3 är 46° och stannar när GT9 är 50°.

Du kan öka differensen till 5° vilket är fabriksinställning.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #13 skrivet: 23 augusti 2022, 08:55:06 »
Jahapp, då har den stoppat igen igår kväll. Suck..
Får försöka få tag i någon servicesnubbe som kan döma ut den.
Har provat sänka VV till 45 grader nu. Får se om det hjälper. Det är dock ingen optimal lösning då vi redan nu har slut på VV ibland (3 barn i huset).

Det enda jag kan tänka mig som kan vara fel som inte är kontrollerat är VB pumpen eller växelventilen - eller kanske reglerenheten?

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning IVT Greenline HT plus C9 - Pressostat hög
« Svar #14 skrivet: 23 augusti 2022, 09:08:43 »
På min vpump så hade jag rengjort slangar etc och tyckte det såg bra ut, läste lite senare att andra provat oxalsyra till värmeväxlaren så jag köpte en burk på Bauhaus och tog en balja och 2 slangar och kopplade på så endast vpump var inkopplad och körde igång interna pumpen och det kom massor av skit direkt när jag hällde i oxalsyra i baljan. Fick stå och gå några timmar innan jag körde rent allt och efter det så blev det bättre drag i vpumpen. Kan kanske vara värt att prova.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!