Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp mig välja ny lösning  (läst 521 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Hjälp mig välja ny lösning
« skrivet: 21 augusti 2022, 09:04:24 »
Hej!
Har en IVT Greenline HT 9 - 2006 som verkar ha gett upp.
Har larmat för pressostat hög mer och mer frekvent och nu i sommar slår den ifrån hela tiden och går på elpatron.
Har provat att byta flexslangar och backspola värmeväxlaren igår och trodde det skulle hjälpa då flexslangen som satt längst ner var helt igenkloggad. Dock så stod den med samma larm nu igen på morgonen  :'(

Så det är väl bara att acceptera att man får börja tänka över en ny. Tveksamt dock om man hinner få den innan vintern och med elpriserna som aviserats känns ju inte det så kul..

Förutsättningarna är följande:
Markkollektor ca 600 m
Villa ifrån 1924 i massivt tegel i Skåne
186 m2 fördelat på två plan + 60m2 källare
Nuvarande förbrukning (för värme) ca 19.000 kwh per år med värmepump
Övervåningen är tilläggsisolerad och jag har problem med att samtidigt som det är svalt på nedervåningen blir det extremt varmt på övervåningen så har varit tvungen att strypa ner alla element där, men har ändå haft ok delta
Har också en kamin på nedervåningen, alla termostater på elementen där nere är borttagna så det har ibland blivit lite väl varmt.

Jag överväger om man skall köpa en vattenmantlad kamin för att ha att elda med på vintern. Jag överväger också solfångare för VV produktion på sommaren, har inte plats på taket för en ren solanläggning men kan man spara in och få gratis varmvatten är det också värt något. Det känns som att de elpriser vi har just nu kommer vara kvar en del år, där lär ju inte byggas någon kärnkraft de närmsta 10 åren oavsett.

IVT, Thermia, NIBE, CTC, Daikin - jag har ingen direkt märkespreferens.

Ser att nu är det mer regel än undantag att man skall ha inverterstyrd pump. Jag, rätta mig om jag har fel, tror att dessa inverterstyrda pumpar fungerar bäst i hus som har en jämn värmetröghet över hela huset. Jag har ju inte det, har väldigt mycket sämre på bottenvåningen (som är helt öppen) än på övervåningen. Speciellt när det är äkta skånsk vinter (+5 grader och blåst), då kyls nedervåningen ner rätt ordentligt, men då har jag å andra sidan kaminen som ger både värme och mysfaktor.

Med tanke på leveranstiderna som råder så kanske det kan vara en ide att sätta in en vattenmantlad kamin och en tank att elda mot redan nu och därefter koppla på en ”dum” on off pump på denna?

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig välja ny lösning
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2022, 09:05:38 »
Skall också tilläggas att jag har tre barn och vi förbrukar en hel del varmvatten

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig välja ny lösning
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2022, 09:42:04 »
Jag skulle inte ge upp på denna värmepump ännu, HP-larm tyder ju på att kompressorn ändå är OK.
Förutom flexslangar och luft i beredaren så måste du följa upp att inget annat hindrar flödet i värmekretsen?
Hade du kollat filter, termostater, radiatorventilerna, växelventilen, luft i värmesystemet?
Man kan även behöva backspola hela värmesystemet om det geggat igen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig välja ny lösning
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2022, 10:35:23 »
Hej!
Värmesystemet är ju inte i drift just nu
Har sommarläge på

Hur kollar man om växelventilen är ok?

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig välja ny lösning
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2022, 11:21:16 »
Märkte nu när den gjorde varmvatten att cirk pumpen började gå och elementen blev varma. Det känns väl som ett klassiskt växelventilsfel? Eller kanske reglerdatorn?  dontknow

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig välja ny lösning
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2022, 16:59:25 »
Gjorde en ny tråd ang felsökning för att hålla det under rätt rubrik:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77581.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 626
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!