Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Estimera borrdjupet?  (läst 1391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndreasÖ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Estimera borrdjupet?
« skrivet: 30 april 2020, 08:35:19 »
Hej!

Om man inte vet borrdjupet på sin bergvärmeinstallation och det inte finns registrerat på brunnsarkivet har ni några idéer på hur man kan estimera borrdjupet med hjälp av driftsdata.

Bifogar en logg från senaste körning.
Thermia Diplomat Duo Optimum 8
Effekt: 1865W i början av körningen och 1935W i slutet av körningen.
Plats: Göteborg


Mvh Andreas
« Senast ändrad: 30 april 2020, 08:45:50 av AndreasÖ »

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Estimera borrdjupet?
« Svar #1 skrivet: 30 april 2020, 10:18:32 »
 Det här är väl egentligen en frÃ¥ga för Roland men jag gör ett försök. Om du känner till cirkulationspumpens kapacitet i liter/min, innerdiameter  pÃ¥ slangen och därmed liter/meter sÃ¥ skulle du kunna titta pÃ¥ när tempfallet pÃ¥ returen kommer efter pumpstart. Osäkert ....

Skulle tro att du får ägna dig åt nån "förstörande mätning" .
Det inte så roliga alternativ som jag kan komma på:

1) Gräva fram slangen - har du tur sÃ¥ finns metrarna tryckta pÃ¥ slangen.  Är den skarvad  sÃ¥ kan man väl Först titta efter 90 graders böjen i brunnen  om det finns metermarkering och sedan ev lyfta  1m  vilket kan var farligt om inte slangen gÃ¥r ner igen.

2)  Pumpa ut spriten temporärt till ett kärl och mäta volymen. Ditt djup bör baseras pÃ¥ halva volymen och du fÃ¥r räkna ut hur mycket 1m av slangen rymmer.  Pumpa in en indikator tex färgat vatten . Inaktiv slanglängds volym mÃ¥ste subtraheras bort.

En variant skulle vara termodilution tex skicka in 10liter 70C vatten och mät tiden till värmepulsen  nÃ¥gra minuter senare. Bör dÃ¥ vara tex 7C . Man mÃ¥ste dÃ¥ veta pumpens kapacitet i l /min  och liter/meter slang . Kräver känsliga tempmätare i flödet dvs borra hÃ¥l. Okända faktorer är graden av laminär strömning och turbulens. Inaktiv slanglängds volym mÃ¥ste subtraheras bort. Osäkert hur pass laminärt flödet är.

3)Loda inne i slangen  vilket kräver att du fÃ¥r hjälp att svetsa ny 90 graders koppling. loda i brunnen brukar inte gÃ¥ sÃ¥ bra dÃ¥ lodet brukar fastna och djupet blir osäkert
« Senast ändrad: 30 april 2020, 10:25:17 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Estimera borrdjupet?
« Svar #2 skrivet: 30 april 2020, 15:36:12 »
Vad behöver du informationen till?
Det som är intressant är temperaturen på brine när det är som kallast ute?
Har du nån siffra på vad du har sett som kallast?
Men att använda detta för att gissa längden blir inget exakt direkt.

Att försöka pumpa slangen torr tror jag inte på, möjligen kan man kanske får ut exakt hälften genom att trycka på med tryckluft i ena slangen och pumpa i andra, detta går tills luften når botten av slangen.
Men detta blir inte exakt heller, man måste ha koll så man märker när luften kommer upp i andra änden, gissar att det kommer luft/vätska blandat då.

Vissa slangar kan ha en måttangivelse på slangen, men jag rekommenderar inte att lyfta i den.

« Senast ändrad: 30 april 2020, 15:40:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndreasÖ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Estimera borrdjupet?
« Svar #3 skrivet: 30 april 2020, 16:18:49 »
Det är av ren nyfiken jag vill veta djupet, men gÃ¥r det inte med enkla medel sÃ¥ fÃ¥r jag leva i ovisshet  ::)
Har inte haft loggning av pumpen förrän nu så jag vet inte lägsta brine temperatur.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Estimera borrdjupet?
« Svar #4 skrivet: 30 april 2020, 16:26:18 »


möjligen kan man kanske får ut exakt hälften genom att trycka på med tryckluft i ena slangen och pumpa i andra, detta går tills luften når botten av slangen.


Kommer inte kollektorn upp som en raket då? Kollektorn får då en lyftkraft på ytterligare 194 kg om/när den är 200 meter.


Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Estimera borrdjupet?
« Svar #5 skrivet: 30 april 2020, 18:53:07 »
Vad behöver du informationen till?
Det som är intressant är temperaturen på brine när det är som kallast ute?
Har du nån siffra på vad du har sett som kallast?
Men att använda detta för att gissa längden blir inget exakt direkt.

Att försöka pumpa slangen torr tror jag inte på, möjligen kan man kanske får ut exakt hälften genom att trycka på med tryckluft i ena slangen och pumpa i andra, detta går tills luften når botten av slangen.
Men detta blir inte exakt heller, man måste ha koll så man märker när luften kommer upp i andra änden, gissar att det kommer luft/vätska blandat då.

Vissa slangar kan ha en måttangivelse på slangen, men jag rekommenderar inte att lyfta i den.



jag menar att han skulle pumpa in en indikator tex färgat vatten
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Estimera borrdjupet?
« Svar #6 skrivet: 01 maj 2020, 07:10:20 »
Kommer inte kollektorn upp som en raket då? Kollektorn får då en lyftkraft på ytterligare 194 kg om/när den är 200 meter.

Jo... eller kanske en del av den... har aldrig testat detta?  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Estimera borrdjupet?
« Svar #7 skrivet: 01 maj 2020, 10:23:00 »
 :)  tummenupp

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Estimera borrdjupet?
« Svar #8 skrivet: 01 maj 2020, 11:14:26 »
Vet man vilken effekt pumpen ger, COP och deltaT på köldbäraren går det att räkna ut köldbärarflödet. Slangens inneryta är enkel att beräkna. Den och flödet ger köldbärarens hastighet. Det går att mäta hur lång tid det tar för köldbäraren att gå ett varv i slingan. Ingående köldbärartemperatur sjunker markant efter ett varv om temperaturgivaren sitter på ett metallrör. Från det kan man beräkna hur många meter slang köldbäraren genomlöpt.

Men om man inte vill lägga ner mycket arbete pÃ¥ projektet är osäkerheten i ingÃ¥ende värden, och därmed resultatet, sÃ¥ stor att man nog lika bra kan gissa ett värde. Loda i slangen är bästa sättet att ta reda pÃ¥ djupet. Har man tur sitter det T-kopplingar i stället för vinkelkopplingar högst upp i borrhÃ¥let och dÃ¥ är det enkelt.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Estimera borrdjupet?
« Svar #9 skrivet: 01 maj 2020, 22:25:45 »
Det går att mäta hur lång tid det tar för köldbäraren att gå ett varv i slingan. Ingående köldbärartemperatur sjunker markant efter ett varv om temperaturgivaren sitter på ett metallrör. Från det kan man beräkna hur många meter slang köldbäraren genomlöpt.

NÃ¥gon som har tid/ork, har jag tänkt rätt ?   a:gl  (Inte sÃ¥ viktigt, men kanske metoden kan hjälpa TS)

Jag vet inte mitt borrdjup och var orolig inför bytet 2009, sÃ¥ jag räknade lite pÃ¥ det runt vÃ¥ren 2010. Förre ägaren ville minnas planerade 140 som blev 160, eller 160 som blev 180 m , han kom bara ihÃ¥g att de tog 20m extra  >:(. Finns inga papper alls, SGU har inget heller.  Har försökt loda, men det gick inte, sitter även en bevattnings pump i borran som därför har 165mm diameter, säkert den som tog emot.

Det gÃ¥r iaf c 12 minuter innan KBin börjar sjunka markant, nominellt flöde enl IVT är 0,46l/s (läge 3 pÃ¥ cp) fick dÃ¥ fram 331 liter med nominellt flöde, det är ju inte riktigt en liter per meter 40mm PEM, fick det till  0,97 l/m, nÃ¥väl 3% hit, eller dit. 10 m frÃ¥n vp till borra , kan det dÃ¥ stämma att borrdjupet är 330-20 =310/2 bara 155 m, 4 m till vattenspegeln 151 m aktivt ?  Det borrades ursprunligen (förre ägaren)  för 10kW vp med fastkondensering till tank med shunt. 

"Rekordvintern", tror det var feb 2012, var det -9 medeltemp utslaget hela månaden varav 3 dygn med -19 i medel, då låg KBin som lägst på -2 grader KBut -5 grader , vp gick som mest 19h/24h + lite elpatron.

Övriga vintrar har aldrig KB in legat under 0 grader. Skall tillägga att min vp är överdimensionerad, offert på 7kW, blev 9kW (bara 1500kr mer i pris)

Kan tillägga att brine pumpas upp vertikalt inne i pannrumet till c 1dm ovanför vp, om nu det kan pÃ¥verka cirkulationen ? 

 :dt: pÃ¥ KB spänner frÃ¥n 2,6 grader (vv produktion) till 3,5 grader vid VB ut pÃ¥ 35 grader.   


Kanske metoden, om den är korrekt, kan hjälpa TS att beräkna?
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!