Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: L/V-VP till liten fastighet med golvvärme och hög förbrukning  (läst 11503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Mycket intressant forum, har läst mycket och äntligen är det äntligen dags för ett eget inlägg. Som nybörjare verkade allting först väldigt enkelt, men ju fler inlägg man läser så inser man att det i själva verket är riktigt komplicerat att få allting att fungera som man vill!

Vi står i begrepp att kasta ut den gamla elpannan och har kommit fram till att det mest realistiska alternativet är en L/V-VP. Tomten passar inte till markvärme, och det är väldigt långt ner till berggrunden.

Huset, beläget i Skåne, värms endast genom vätskeburen golvvärme som värms i en elpanna. Huset har liten golvyta, strax över 100 m2m men har stora förluster och för golvytan stor volym. Total elförbrukning ligger på uppåt 36 MWh/år. VV-beredaren sitter i nuvarande elpannan, VP måste kunna värme tappvattnet också.

I den inledande "utvalsprocessen" har jag hittat följa välkända modeller där det verkar vara lätt att hitta installatörer och inte minst verkar tillgången på reservdelar vara god.

Nibe VVM300 + Fighter 2020-10
CTC EcoEl + EcoAir 11
IVT 290 A/W + Optima 1100
Thermia Atria Optimum 10 (tveksamt, kompressorn hamnar granne med sovrummet)
 
En önskan är också att temperaturen ut till golvvärmesystemet är konstant oavsett om pumpen arbetar "just nu" eller inte. Huset är extremt värmetrögt och vi reglerar idag ut-temperatur manuellt med en shunt. Detta fungerar väldigt bra och torde vara skonsamt mot värmesystemet då vi helt undviker snabba temperaturförändringar.

Baserat på lästa inlägg så verkar det som om ett grundläggande problem med VP uppkommer när skillnaden mellan temperaturen ut till golvärmen och retur-temperaturen från golvvärmen är låg. Tyvärr är det precis så det blir i vårt system eftersom golvytan är relativt liten. Naturligtvis vill vi inte ha 29 grader på golvet i ena änden och 25 i den andra. Frågan blir då vilka L/V-system som fungerar bättre under detta driftsfall?

På sommaren cirkuleras värmevatten med lågt flöde i systemet, endast marginell uppvärmning för en lite lyxig komfortkänsla för fötterna. Ut-temperatur till system är cirka 23-24 grader.

Frågan är alltså vilken av ovanstående modeller är bra på att hantera ett värmesystem där utgående och inkommande temperatur skiljer väldigt lite? Som samtidigt ger få start/stopp och gärna konstant ut-temp till värmesystemet oavsett om pumpen arbetar i ett visst ögonblick eller inte. Eller är det så illa att inget av de föreslagna systemet passar i vårt hus?

Tack!
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Thermia, IVT, och Nibe jobbar med flytande kondensering och där kommer framledningstemp växla om VP:n går eller står. CTC däremot jobbar mot en tank där radiatorvattnet shuntas fram och ger därför jämnare framledningstemp.

Så är jämn framledningstemp högst prioriterad så rekommenderas CTC-lösningen. Jag skulle dock även ta en liten el-VVB och ha efter VP:n så kan du köra med låg panntemp (ger bättre COP) och ha bra VV-komfort.
« Senast ändrad: 26 augusti 2007, 10:06:29 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Just VV-beredning verkar ju vara akilleshälen för EcoEl+EcoAir. Jag har lite svÃ¥rt att frÃ¥n CTCs anvisningar och inlägg jag läst förstÃ¥ exakt hur denna fungerar. Allt ser ut att vara i samma tank som dock är avdelad i tvÃ¥ delar för värmevatten och VV. Men exakt hur VP värmer VV är för mig lite oklart, likasÃ¥ hur väl VV-delen i tanken är isolerad frÃ¥n värmedelen. Som ingenjör kan jag ju inte acceptera ATT det fungerar, jag mÃ¥ste veta HUR det fungerar...  ;)

Hur löser egentligen de med flytande kondensering ett trögt värmegolv (såsom med stengolv) temperaturregleringen ut i värmesystemet? Någon form av hysteres i golvtemperaturen borde förekomma innan VP startar respektive stannar.

En annan prioritet är att systemet ska kunna hantera endast ett fåtal graders skillnad på temperatur ut/in på golvvärmen. Det ser ut som om CTC är bättre på detta jämfört med Nibe/IVT/Thermia.

Inser förresten att en EcoAir 111 är overkill för vårt hushåll enligt CTC. Med förutsättningen 30MWh/år i värme verkar nästan en 107 räcka till. Prisskillnaden spelar ingen större roll, det handlar mer om verkningsgrad och livslängd.
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
eco elen är som en tank med skikt plÃ¥t.  undre delen värms med vp och övre med elpatron. till varmvattnet gÃ¥r den en kamrörsslinga frÃ¥n botten upp till toppen. Först värms vv upp till tempen som vp jobbar med sen paserar den den övre delen som värms av elpatroner. sÃ¥ är det 40 grader i undre delen sÃ¥ "spettsas" vattnet med hjälp av elpatron i den övre delen till inställd temp lÃ¥t säga 50 ºC. med andra ord sÃ¥ är vattnet i tanken endast radiator vatten. varmvattnet gÃ¥r endast i slinga.  För värmeproduktionen används en bivalent shunt   den tar vattnet frÃ¥n den undre delen sÃ¥ länge det räcker till sen börjar den blanda in det elpatronvärmda vattnet frÃ¥n övre delen när vp inte orkar med.  hoppas du förstÃ¥r den krongliga beskrivningen....
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
OK, så i praktiken värmer VP upp VV till låt oss säga 40 grader (jag kör maximalt ut ungefär 35 grader till golvvärmen på vintern), sedan står en elpatron för värmningen från 40 till exempelvis 55 grader? Så hur man än gör använder man direktel för VV-värmning? Om man inte sätter panntemperaturen till lika hög temp som VV naturligtvis, men då minskar ju också verkningsgraden på golvvärme-värmingen.

I praktiken borde detta också innebära att värme "läcker" från övre till undre delen (om delningsplåten inte är välisolerad), d.v.s. direktel-energi läcker till golvvärmesystemet helt i onödan. På sommaren, när golvvärmen ligger på 24 grader ungefär, blir temperaturdifferensen väldigt stor och därmed också läckaget. Å andra sidan, är systemet shuntat rätt så skulle man kunna ha 40 grader i undre delen året runt oavsett temperaturen på golvvärmen. Frågan är bara vilket som är mest ineffektivt...?

IVT/Nibe mfl verkar använda VP för hela VV-uppvärmingen till 55 grader, under förutsättning att de inte bli så kallt att temperaturdifferensen mellan uteluften och VV inte bli över en viss temperatur. Denna temperatur verkar vara 70 grader, men då kan verkningsgraden inte vara mycket att hänga i julgranen...
« Senast ändrad: 26 augusti 2007, 16:19:06 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
CTC:s 107:a eller möjligen en 109:a skulle nog funka bäst. Du får många start/stopp om den är för stor. CTC:s lösning bygger på skiktning i tanken, du kan få upp till 20 ºC tempskillnad mellan botten och toppen på tanken. Sen shuntas vatten till golovvärmen ut från mitten av tanken. Men för att kunna ha någorlunda VV-komfort så måste du ha uppåt 50 ºC i toppen och då blir botten min 30 ºC och ca 40 ºC i mitten. Om då golvet behöver ca 30 ºC i framledningstemp så kommer VP:n att jobba med lite högre temperaturer och motsvarande lägre COP. En el-VVB efter VP:n gör att du kan sänka panntemperaturen till 35-40 ºC och få kanonbra COP samt bra VV-komfort ändå.

Fast med värmetrögt stengolv så skulle jag inte vara så rädd för Nibe-2020/VVM eller IVT-Optima/290 heller, även om framledningstemp diffar några grader vid start/stopp på VP:n så lär du knappast märka det. Dessa värmepumpar ha separat cirkpump för värmebäraren (skild från laddpump) så du kan ha högt flöde på golvvärmen utan att det påverkar VP:ns funktion (hur det funkar på Thermia är jag inte riktigt säker på).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
mitt varvatten funkar pÃ¥ samma vis som ctc eco el fast jag höjer det frÃ¥n ca 45 till 60 grader i en vv-beredare. Det drar inte mycket el att höja den lilla temp skilnaden. min varmvatten beredare gÃ¥r inga lÃ¥nga stunder efter man tagit en dush. Niben funkar sÃ¥ att du har en inbygd förÃ¥dsberedare i stället för slinga. Värmen kör den direkt mot radiator slingan, sen har du en växelventil som slÃ¥r över för att ladda varmvatten. Jag har för mig att den har ett tidsvilkor för vvladniningen. Hinner den inte värma vattnet eller värmen under en viss tid sÃ¥ kallas elpatrondriften in    men det finns nog fler som kan vvm bättre än jag
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lade precis till, ovan, i resonemanget (trodde jag var snabb...):

"I praktiken borde detta också innebära att värme "läcker" från övre till undre delen (om delningsplåten inte är välisolerad), d.v.s. direktel-energi läcker till golvvärmesystemet helt i onödan. På sommaren, när golvvärmen ligger på 24 grader ungefär, blir temperaturdifferensen väldigt stor och därmed också läckaget. Å andra sidan, är systemet shuntat rätt så skulle man kunna ha 40 grader i undre delen året runt oavsett temperaturen på golvvärmen. Frågan är bara vilket som är mest ineffektivt...?"

Min "oro" handlar till stor del om del lilla skillnaden på framledning/retur på golvvärmen. Denna är hos oss bara ett fåtal grader (2-3 kanske), och jag misstänker efter att ha läst andra inlägg att detta är för llilte för att uppnå en bra verkningsgrad. Frågan är iofs om CTCs teknik är bättre på att hantera detta än Nibe/IVT?
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
FRJO, det är en mycket bra poäng. VP står ju i praktiken, på vintern, för uppvärming från 5 till 40-45 grader, vilket utgör största delen på vägen upp till 55. På sommaren kanske inkommande vatten har 10-15 grader men även om verkningsgraden då minskar så gör pumpen fortfarande nytta.
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
i ctc tror jag tempdiffen inte spelar någon roll i och med att det är shuntat. Den styr på att vattnet i pannan (undre delen)skall vara 5 ºC varmare än det man shuntar ut i systemet. (Minst 30 ºC om jag minns rätt)Har du lägre tempdiff på golvärme slingan så borde det bara innebära att vattnet att det tar längre tid för vattnet att svalna av. Med andra ord så så går den mindre sällan.
Skulle du ha niben sÃ¥ borde det innebära att när vp gÃ¥r sÃ¥ fÃ¥r du vädigt snabbt höga returtemperaturer. dÃ¥ stängs den av    det borde innebära välgigt mÃ¥nga start och stopp  för att hÃ¥lla en jämn temperatur.    En lösning är att sätta en varmvatten beredare efter eco elen och sätta övre panndelen pÃ¥ lÃ¥t oss säga 35 ºC skulle golvärmen behöva mer än 35  ºC  när vp inte orkar med sÃ¥ höjs över panndelen automatiskt.  all spetsning sker dÃ¥ i varmvattenb.  dÃ¥ slipper du värme spridning i eco elen mellan skiktplÃ¥ten.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Dessa värmepumpar ha separat cirkpump för värmebäraren (skild från laddpump) så du kan ha högt flöde på golvvärmen utan att det påverkar VP:ns funktion (hur det funkar på Thermia är jag inte riktigt säker på).


Det är just detta jag är ytterst konfunderad över. Blir VP:ns funktion inte påverkad om exempelvis, som i mitt fall, skillnaden på framledning/retur på golvvärmen endast är 2 grader?
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
inte i ctc fall som kör med shuntat
 i och med att ctc tar vattnet ut till pumpen frÃ¥n botten av pannan  medans niben och ivt tar vattnet direkt frÃ¥n returen av golvärmen.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
föresten vad har du för elpanna i dag ? vad jag har förstÃ¥tt sÃ¥ har du inbygd vv beredare och sÃ¥ har du shunt. är det stor vatten volym sÃ¥ skulle du kunna docka en vp direkt mot den gamla pannan med fast kond som jag har gjort.  i och försig sÃ¥ blir det sämre verkningsgarad. men instalationkosnaden blir lÃ¥g.
Det enda du behöver är en utedel  45000kr +  varmvatten beredare 50-100 L  3000-5000kr  plus lite rör.  Gör du installationen själv bör du landa pÃ¥ 50- 55000 kr. Du halverar garanterat din värmekostnad ändÃ¥ !
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
inte i ctc fall som kör med shuntat
 i och med att ctc tar vattnet ut till pumpen frÃ¥n botten av pannan  medans niben och ivt tar vattnet direkt frÃ¥n returen av golvärmen.

Så i praktiken är alltså CTCs teknik bättre för mig än Nibe/IVT, ur värmesynpunkt sett. Låter väldigt intressant faktiskt!
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
föresten vad har du för elpanna i dag ? vad jag har förstÃ¥tt sÃ¥ har du inbygd vv beredare och sÃ¥ har du shunt. är det stor vatten volym sÃ¥ skulle du kunna docka en vp direkt mot den gamla pannan med fast kond som jag har gjort.  i och försig sÃ¥ blir det sämre verkningsgarad. men instalationkosnaden blir lÃ¥g.
Det enda du behöver är en utedel  45000kr +  varmvatten beredare 50-100 L  3000-5000kr  plus lite rör.  Gör du installationen själv bör du landa pÃ¥ 50- 55000 kr. Du halverar garanterat din värmekostnad ändÃ¥ !

Tanken har slagit mig, men då skillnaden "bara" verkar ligga på 25000 (EcoEl) så tänkte jag helt enkelt byta alltihopa. Den gamla pannan är som allra nyast från 80-talet så det kan vara dags närsomhelst ändå. Troligtvis är den körd med vatten från tiden då det var mycket kalk så hur det ser ut inuti vill jag inte veta. Nu har vi mjukt vatten.

VV-beredaren räcker knappt på vintern och då är vi ändå bara 2 vuxna i hushållet. Så lite av idén var att råda bot på detta, men tyvärr är det ju här som EcoEl har sina brister om man inte sätter ett separat komplement. Aldrig blir man nöjd... ;)
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
CTC´s teknik är bara bäst om man har eländiga knäppningar i sitt radiatorsystem, annars är den inte ekonomiskare på nåt vis jämfört med de andra.
Men ditt golvvärmesystem så kommer även ctc´n ha lika mkt start stopp som de andra, du måste ha ett högre delta över golvvärmen ngt är fel där annars blir det inget bra oavsett vilket märke du behöver.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
OK, så CTC är alltså inte bättre på stopp/start egentligen, fördelen är snarare begränsat till att den har jämnare framledningstemp. I mitt fall funderar jag mest på att värmesystemet tar stryk av den ständiga uppvärmningen och avkylningen, liksom golvet som borde expandera och krympa ihop igen. Hur mycket golvet hinner värmas/svalna, alltså temperaturhysteresen, framgår inte av broschyrerna direkt...

Värmesystemet kommer nog tyvärr alltid att ha problem med låg temperaturdifferens. Litet hus, låga driftstemperaturer och mycket effekt som ska ut. Tyvärr var jag ju inte så förutspående att jag mätte detta i vintras, så lite gissning är med i bilden.

Det alltså verkar som om en riktigt bra lösning inte finns för ett hus som vårt. Ett bra system verkar vara (undantaget inverterpumpar som har andra nackdelar) ett upplägg med värmning av en större ackumulatortank för golvvärmen där sedan värmen växlas eller shuntas ut. Alltså en artificell hysteres så att pumpen arbetar länge och står still länge.

Värmer man en tank på cirka 1 kubik till 42 grader kan den köra ut 6kW i en timme innan temperaturen nått 37 grader. Sedan jobbar pumpen non-stop i 2 timmar om den ger 9 kW innan temperaturen är 42 grader igen (under tiden förbrukar golvvärmen 6 kW). Rätta mig gärna om matematiken haltar!

Problemet är plats: jag har helt enkelt inte rum för en ackumulatortank på 1000 liter bredvid elpannan...
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SÃ¥ länge man har ett lÃ¥gtempsystem spelar väl det ingen roll om man har lÃ¥g tempdiff pÃ¥ golvärmeslingan, man kommer väl aldrig upp i sÃ¥ höga returtempraturer sÃ¥ att pumpen stannar?   HÃ¥ller med om att verkningsgraden sjunker lite
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
I praktiken borde detta också innebära att värme "läcker" från övre till undre delen (om delningsplåten inte är välisolerad), d.v.s. direktel-energi läcker till golvvärmesystemet helt i onödan. På sommaren, när golvvärmen ligger på 24 grader ungefär, blir temperaturdifferensen väldigt stor och därmed också läckaget. Å andra sidan, är systemet shuntat rätt så skulle man kunna ha 40 grader i undre delen året runt oavsett temperaturen på golvvärmen. Frågan är bara vilket som är mest ineffektivt...?


Här kommer några kommentarer från mig ang. CTC. Om skiktplåten skulle vara isolerad då skulle inte värmen från VP-delen kunna stiga upp och värma panndelen. Värmepumpens börvärde är 5°C högre än framledningens börvärde ner till 35°C VPtemp vilket ger en lägsta temp på 40ºC i VP-delen. Var fjärde kompressorkörning körs tempen i VP-delen upp till 55 ºC. Om man stänger av eltillskottet så får man vid 40 ºC i VP en temp på 35 ºC i panndelen och vid 55 ºC får man 50 ºC. Om man inte vill spetsa varmvattnet med el kan låta VP tillverka extra varmvatten på begäran eller tidsstyra detta via ett schema. När VP slår över till sommardrift kommer varje körning att göras till 55 ºC och då är inte varmvattnet något man behöver tänka på. Eftersom du bor i skåne skulle jag tro att du kan köra den största delen av året med eltillskottet avstängt.

MVH // Rolle

IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
I praktiken borde detta också innebära att värme "läcker" från övre till undre delen (om delningsplåten inte är välisolerad), d.v.s. direktel-energi läcker till golvvärmesystemet helt i onödan. På sommaren, när golvvärmen ligger på 24 grader ungefär, blir temperaturdifferensen väldigt stor och därmed också läckaget. Å andra sidan, är systemet shuntat rätt så skulle man kunna ha 40 grader i undre delen året runt oavsett temperaturen på golvvärmen. Frågan är bara vilket som är mest ineffektivt...?


Här kommer några kommentarer från mig ang. CTC. Om skiktplåten skulle vara isolerad då skulle inte värmen från VP-delen kunna stiga upp och värma panndelen. Värmepumpens börvärde är 5°C högre än framledningens börvärde ner till 35°C VPtemp vilket ger en lägsta temp på 40ºC i VP-delen. Var fjärde kompressorkörning körs tempen i VP-delen upp till 55 ºC. Om man stänger av eltillskottet så får man vid 40 ºC i VP en temp på 35 ºC i panndelen och vid 55 ºC får man 50 ºC. Om man inte vill spetsa varmvattnet med el kan låta VP tillverka extra varmvatten på begäran eller tidsstyra detta via ett schema. När VP slår över till sommardrift kommer varje körning att göras till 55 ºC och då är inte varmvattnet något man behöver tänka på. Eftersom du bor i skåne skulle jag tro att du kan köra den största delen av året med eltillskottet avstängt.

MVH // Rolle



Mycket bra information! Tack! Jag trodde baserat på tidigare inlägg att VP endast direktvärmde nedre delen av tanken, inte den övre. Och vid var fjärde körning stiger alltså temperaturen i VP-delen så högt att den kan värma panndelen.

Kan man då reglera hysteresen på temperaturen i VP-delen? Ju större desto färre starter naturligtvis, med nackdelen att VP måste höja temperaturen ännu mer och därmed sänks verkningsgraden något.

Jag kör ut lite lite värme i golven även på sommaren av komfortskäl, men denna lilla mängd energi borde vara en smal bit om pumpen kör upp till 55 grader. Då kan VP ändå vila långa stunder.
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Mycket bra information! Tack! Jag trodde baserat på tidigare inlägg att VP endast direktvärmde nedre delen av tanken, inte den övre. Och vid var fjärde körning stiger alltså temperaturen i VP-delen så högt att den kan värma panndelen.

Den värmer alltid panndelen, frågan är till vilken temp. Utan eltillskott ca 5 grader lägre än VP.

Kan man då reglera hysteresen på temperaturen i VP-delen? Ju större desto färre starter naturligtvis, med nackdelen att VP måste höja temperaturen ännu mer och därmed sänks verkningsgraden något.

Om du med hysteresen menar till- och frånslag så är standardvärdet 5 grader. Det går att ändra i den kodade menyn men jag vet inte om det har några negativa konsekvenser.

Jag kör ut lite lite värme i golven även på sommaren av komfortskäl, men denna lilla mängd energi borde vara en smal bit om pumpen kör upp till 55 grader. Då kan VP ändå vila långa stunder.

Man kan ställa en minsta framledningstemperatur som ett grundvärde på sommaren.

MVH // Rolle

IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
är det inte så att om man kör värme på sommaren så kommer den inte alltid köra upp den till 55 ºC, utan då kommer den att ligga på lägsta temp och bara köra upp tempen var fjärde gång när värmen är på
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Att direktkopplade VP som Nibe och IVT inte uppskattar låg tempdiff på framledning och retur är enkelt att förstå, men varför är det ett problem med CTC? Om systemet, som jag förstår, är shuntat (EcoEl + EcoAir) värmer ju VP inte golvvärmevattnet direkt.

Det låter snarare som det är skiktningen i VP-delen som styr, inte tempdiffen på värmesystemet? Eller missar jag något fundamentalt här?
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
är det inte så att om man kör värme på sommaren så kommer den inte alltid köra upp den till 55 ºC, utan då kommer den att ligga på lägsta temp och bara köra upp tempen var fjärde gång när värmen är på

I sådana fall skiljer sig styren i EcoAir + EcoEl från EcoHeat (bergvärmepump).
Annars är det som styr detta parametern "Sommardrift" som har standardvärde= 16 ºC
Beskrivning i manualen "Gräns utomhustemperatur då produkten övergår att arbeta med maximal varmvatten komfort."

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 26 augusti 2007, 23:40:30 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Att direktkopplade VP som Nibe och IVT inte uppskattar låg tempdiff på framledning och retur är enkelt att förstå, men varför är det ett problem med CTC? Om systemet, som jag förstår, är shuntat (EcoEl + EcoAir) värmer ju VP inte golvvärmevattnet direkt.

Det låter snarare som det är skiktningen i VP-delen som styr, inte tempdiffen på värmesystemet? Eller missar jag något fundamentalt här?

Jag håller med dig jag förstår inte heller. En CTC är ej beroende av flödet så tempdiffen skall inte ha någon betydelse.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

Dessa värmepumpar ha separat cirkpump för värmebäraren (skild från laddpump) så du kan ha högt flöde på golvvärmen utan att det påverkar VP:ns funktion (hur det funkar på Thermia är jag inte riktigt säker på).


Det är just detta jag är ytterst konfunderad över. Blir VP:ns funktion inte påverkad om exempelvis, som i mitt fall, skillnaden på framledning/retur på golvvärmen endast är 2 grader?

Inte för kombinationerna IVt Optima/290 eller Nibe 2020/VVM. Dessa lösningar har separat VP-laddpump som man ställer delta VP på (VVM300 styr detta själv). Sen har de en annan VB-cirkpump som du styr tempdiffen över golvvärmen med.
« Senast ändrad: 27 augusti 2007, 10:19:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min förvirring tar nya steg mot fulländning!

OK, så i praktiken lider ingen av dessa:

Nibe VVM300 + Fighter 2020-10
CTC EcoEl + EcoAir 109
IVT 290 A/W + Optima 1100

av sämre verkningsgrad p.g.a. liten skillnad i temperatur ut till golvvärmen och returen från densamma pga det höga flödet? Väldigt bra isf, det öppnar ju upp möjligheter.

Men påverkas av/på på VP av den låga tempdiffen? Jag vill naturligtvis, precis som alla andra, undvika att den stoppar och stannar hela tiden. Skiljer det mellan Nibe/IVTs lösningar och CTCs?
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
sommardrift på ctc inebär inte detta av värmen stängs av?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
sommardrift på ctc inebär inte detta av värmen stängs av?

Jo det stämmer men om du sätter en minsta framledningstemperatur på exempelvis 27 ºC så öppnar shunten och radiatorpumpen startar.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man


Kan man då reglera hysteresen på temperaturen i VP-delen? Ju större desto färre starter naturligtvis, med nackdelen att VP måste höja temperaturen ännu mer och därmed sänks verkningsgraden något.

Om du med hysteresen menar till- och frånslag så är standardvärdet 5 grader. Det går att ändra i den kodade menyn men jag vet inte om det har några negativa konsekvenser.


Just korta körtider verkar vara ett problem för många på sommaren. Men om jag sätter panntemp på exempelvis 60 grader på sommaren (elpatronen avstängd) så skulle jag vilja sätta till-/frånslag till tio grader. En uppvärmning av 223 liter vatten (EcoEl) med 10 grader ger en körtid på 17 minuter om pumpen ger 10kW.

60 grader är högt, men om det är 10-20 plusgrader som på sommaren så borde ju det vara möjligt utan att VP behöva kämpa ihjäl sig. Men precis som du skriver, har detta några nackdelar egentligen? Finns det bra anledningar till att man inte väljer att göra så här?
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: L/V-VP till liten fastighet med golvvärme och hög förbrukning
« Svar #30 skrivet: 03 september 2007, 19:51:32 »
varför köra sÃ¥ varmt?  desto lägre temp du kör desto bättre cop. Bättre att lägga sig pÃ¥ en temp där varmvattnet känns bra. 50 grader borde räcka gott
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Just korta körtider verkar vara ett problem för många på sommaren. Men om jag sätter panntemp på exempelvis 60 grader på sommaren (elpatronen avstängd) så skulle jag vilja sätta till-/frånslag till tio grader. En uppvärmning av 223 liter vatten (EcoEl) med 10 grader ger en körtid på 17 minuter om pumpen ger 10kW.

60 grader är högt, men om det är 10-20 plusgrader som på sommaren så borde ju det vara möjligt utan att VP behöva kämpa ihjäl sig. Men precis som du skriver, har detta några nackdelar egentligen? Finns det bra anledningar till att man inte väljer att göra så här?

Skall du ha 60 grader måste du spetsa med el.

varför köra sÃ¥ varmt?  desto lägre temp du kör desto bättre cop. Bättre att lägga sig pÃ¥ en temp där varmvattnet känns bra. 50 grader borde räcka gott

Instämmer helt med FRJO.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
60 grader var mest ett exempel, det kan ju lika gärna vara 55. Och eftersom EcoEl+EcoAir inte verkar köra upp till mer än 55 i panndelen så är det inte ens möjligt utan eltillskott.

Enligt andra inlägg så verkar sommarläget dessutom innebära att den kör till 55 varje gång, så tydligen kan jag inte ens välja själv...

Dock vill jag ha golvvärmen på året runt på framledningen 24 grader, så om sommarläget innebär att cirkpumpen till värmen stängs av så är sommarläget inte så intressant.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Dock vill jag ha golvvärmen på året runt på framledningen 24 grader, så om sommarläget innebär att cirkpumpen till värmen stängs av så är sommarläget inte så intressant.

/Marcus

Om du sätter en minsta framledningstemperatur pÃ¥ 24 ºC  sÃ¥ öppnar shunten och cirkulationspumpen startar. SÃ¥ sommarläget gör bara att värmepumpen fullkondenserar varje gÃ¥ng för varmvattenkomfortens skull.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Dessa värmepumpar ha separat cirkpump för värmebäraren (skild från laddpump) så du kan ha högt flöde på golvvärmen utan att det påverkar VP:ns funktion (hur det funkar på Thermia är jag inte riktigt säker på).


Det är just detta jag är ytterst konfunderad över. Blir VP:ns funktion inte påverkad om exempelvis, som i mitt fall, skillnaden på framledning/retur på golvvärmen endast är 2 grader?

Inte för kombinationerna IVt Optima/290 eller Nibe 2020/VVM. Dessa lösningar har separat VP-laddpump som man ställer delta VP på (VVM300 styr detta själv). Sen har de en annan VB-cirkpump som du styr tempdiffen över golvvärmen med.

Denna har förvirrat mig ett tag. IVT-säljarna säger nämligen att kombinationen Optima + 290A/W kommer att fÃ¥ problem.  Sc:,h Tempdiffen ska vara minst 5-7 grader. Jag har blivit avrÃ¥dd av dem att installera systemet som det är, men däremot gÃ¥r det evt att lösa med lite trixande (vintertid iaf när tempdiffen är ganska hög, sommartid blir värre). Sedan blir nästa problem att vattenvolymen ocksÃ¥ är liten, det är inte IVT-kombon heller bra pÃ¥ att hantera. Även det borde gÃ¥ att lösa med en bufferttank, men IVT:n i grundutförande verkar helt enkelt inte alls anpassad för vÃ¥ra krav.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

Dessa värmepumpar ha separat cirkpump för värmebäraren (skild från laddpump) så du kan ha högt flöde på golvvärmen utan att det påverkar VP:ns funktion (hur det funkar på Thermia är jag inte riktigt säker på).


Det är just detta jag är ytterst konfunderad över. Blir VP:ns funktion inte påverkad om exempelvis, som i mitt fall, skillnaden på framledning/retur på golvvärmen endast är 2 grader?

Inte för kombinationerna IVt Optima/290 eller Nibe 2020/VVM. Dessa lösningar har separat VP-laddpump som man ställer delta VP på (VVM300 styr detta själv). Sen har de en annan VB-cirkpump som du styr tempdiffen över golvvärmen med.

Denna har förvirrat mig ett tag. IVT-säljarna säger nämligen att kombinationen Optima + 290A/W kommer att fÃ¥ problem.  Sc:,h Tempdiffen ska vara minst 5-7 grader. Jag har blivit avrÃ¥dd av dem att installera systemet som det är, men däremot gÃ¥r det evt att lösa med lite trixande (vintertid iaf när tempdiffen är ganska hög, sommartid blir värre). Sedan blir nästa problem att vattenvolymen ocksÃ¥ är liten, det är inte IVT-kombon heller bra pÃ¥ att hantera. Även det borde gÃ¥ att lösa med en bufferttank, men IVT:n i grundutförande verkar helt enkelt inte alls anpassad för vÃ¥ra krav.

/Marcus

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Jag förstår inte varför tempdiff över golvvärmen måste vara 5-7 ºC. Det finns ju en bypass som gör att det går fint att ha högre flöde på golvvärmen än över värmepumpen i IVT290. Men det är helt riktigt att den kan behövas en volymförstorare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Japp, IVT har mycket riktigt numera byggt in en volymsförstorare i den nya 200 A/W. En väldigt liten dylik, men dock en volymsförstorare.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Jag förstår inte varför tempdiff över golvvärmen måste vara 5-7 ºC. Det finns ju en bypass som gör att det går fint att ha högre flöde på golvvärmen än över värmepumpen i IVT290. Men det är helt riktigt att den kan behövas en volymförstorare.

Problemet är följande med IVT:
När VP värmeproduktion startar ställer sig växlingsventilerna i pannan om så att VP jobbar direkt mot värmeslingan, dvs inte via tanken. Delta T över VP skall optimalt vara 5 - 7 grader och om vattenvolymen i systemet är liten tillsammans med att kopplingsdifferansen (VP stopp - VP start) är liten nås stopptemperaturen väldigt fort, vilket i sin tur leder till att hela vattenvolymen ute i värmesystemet inte hinner bli uppvärmt.

Där är klon med IVT:s lösning.


IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag förstår inte varför tempdiff över golvvärmen måste vara 5-7 ºC. Det finns ju en bypass som gör att det går fint att ha högre flöde på golvvärmen än över värmepumpen i IVT290. Men det är helt riktigt att den kan behövas en volymförstorare.

Problemet är följande med IVT:
När VP värmeproduktion startar ställer sig växlingsventilerna i pannan om så att VP jobbar direkt mot värmeslingan, dvs inte via tanken. Delta T över VP skall optimalt vara 5 - 7 grader och om vattenvolymen i systemet är liten tillsammans med att kopplingsdifferansen (VP stopp - VP start) är liten nås stopptemperaturen väldigt fort, vilket i sin tur leder till att hela vattenvolymen ute i värmesystemet inte hinner bli uppvärmt.

Där är klon med IVT:s lösning.

Aha, VP:n styrs med kopplingsdifferans på framledningen, jag då kan det bli knepigt med styren.

Men det ändrar ju inte på att man kan fortfarande ha olika flöden över VP och golvvärmen då det sitter 2 olika cirkpumpar i AW290 som styr flödena över VP och golvvärme var för sig. Ett högre flöde över golvvärmen gör ju bara att flödet genom bypassen ökar och ska väl inte påverka flödet över VP särskillt mycket?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Stämmer bra det. Om man höjer flödet i värmeslingan blir nog hela vattenvolymen uppvärmd ja. Har man golvvärme kan det kanske funka? Hos mig funkade det inte eftersom jag har seriekopplade enkelradiatorer i två slingor. Resultatet blev brus i ledningarna samt att vattnet tog den närmaste vägen och framledningen ökade utan att elementen längst bort i den övre slingan blev varma. Kan kanske lösas med strypventiler på repektive slingas returledning, men eftersom det brusade så mycket övergav jag den tanken rätt fort. Det blev volymtank istället.

Men nu handlade detta om golvvärme...åter till trådens ämne :)
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur skulle en ExoAir 10.5 tillsammans med en ExoTank VPS500 passa med golvvärme? Stor vattenvolym i pannan, borde gå att köra ganska lågt i temp utan att VV lider alltför mycket (som det sägs göra i EcoEl).

Funderade även på EVP500 för att få stor volym, skillnaden är dock att VPS500 faktiskt får plats...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!