Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkod E7-62  (läst 5034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod E7-62
« Svar #15 skrivet: 25 februari 2021, 12:25:58 »
Hej!

Tack för engagemang i mitt problem.

Jag håller med om att symptomen/bakgrunden stämmer mycket bra överens på luft i köldbäraren, men rotorsaken är ju faktiskt inte identifierad.

Jag skulle påstå att det är för tidigt att utesluta pumpen och flödesgivaren som möjlig felkälla. Men, det känns ju rimligt att börja med en avluftning.

Vad gäller avluftare pÃ¥ brine sÃ¥ omnämns inte det i Daikins installationsmanual överhuvudtaget, vare sig i text eller i flödesscheman. Avluftning enligt Daikin instruktion är beskriven sÃ¥ här:  "Det finns 2 sätt att genomföra luftning: Med en station för pÃ¥fyllning av bärare eller med station för pÃ¥fyllning av bärare i kombination med enhetens egna bärarpump".

Så, min officiella Daikin installatör kommer sannolikt att hävda att installationen är helt korrekt (och jag har ju svårt att hävda motsatsen)

Hur som helst, installatören har uppenbarligen inget större intresse av att lösa mitt problem, som sagt 2-mÃ¥naders jubileum idag. Hen ser det kanske ur nÃ¥gon annan synvinkel och kanske inte problemet som sitt....  SÃ¥, jag tänker att jag tar hit en vvs:are som monterar en avluftare, dubbelkollar filter, fyller pÃ¥ och trycksätter. Om det inte löser problemet sÃ¥ fÃ¥r jag försöka tjata hit installatören för utbyte av pump/givare eller vad som nu eventuellt kan vara möjliga felkällor förutom luft i brine.

Måste man använda öppet kärl med extern pump efter installation av avluftare? Eller räcker der att låta maskinen gå och inledningvis avlufta frekvent?

Att installation av luftare skall finnas på högpunkterna finns i manualen (för de installatörer som inte hade kunskapen)

D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod E7-62
« Svar #16 skrivet: 25 februari 2021, 12:30:03 »

Fantastiskt bra att du Daikin vet vad kunden blivit lovad för garanti tummenupp
Det vet ju varken du eller jag, eller hur ?
Snöflinga har inte påpekat garantivillkoren han har fått från installatören utan endast att han anser det vara ett garantiärende.
Jag ville bara påpeka rutinen om vart Snöflinga skulle vända sig då jag misstänker installationsrelaterat problem.

D

Jäkylmä

  • Gäst
Jäkylmä
SV: Felkod E7-62
« Svar #17 skrivet: 17 november 2022, 09:14:27 »
Hur har det gått, har ni kommit fram till någon lösning? Har samma problem och det har jag haft i 7-8 år dvs sedan pumpen installerades.

Utloggad Mofongo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod E7-62
« Svar #18 skrivet: 02 mars 2024, 21:52:22 »
Blev det här problemet löst? Hur i så fall?

Utloggad Mofongo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod E7-62
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2024, 07:19:47 »
Rörfirman i samarbete med bla Daikin kom fram till ett byte av Kontaktor för bärarpump K6M "o" löste problemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!