Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?  (läst 5506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moonshadow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« skrivet: 14 januari 2011, 12:02:59 »
Hej alla,

Blev uppringd idag av företaget som sålt oss och installerat vår vp för några år sedan. Säljaren ville erbjuda en service för 1900kr om jag ville att garantin skulle fortsätta gälla som ett av argumenten. Kan inte minnas att vi skrivit på något sånt avtal när vi köpte pumpen. Antingen har man väl 10 års kompressorgaranti eller inte?

I fjol avböjde jag service. Men enligt säljaren så skulle garantin åter börja gälla om jag servade den i år....
Jag sade att det är väl en sak om du köper en ny bil med nybilsgaranti etc. men då vet du ju på ett annat sätt att fordonet SKALL servas på vissa intervall av aukt. reparatör. Inte lika solklart när det handlar om VP tycker jag...

På min fråga om inte kompressorgarantin gäller ändå, utan service så fick jag inget egentligt svar. Jag är nu mycket sugen på att ringa konsumentrådgivningen i Sundsvall där vi bor. Får man göra så här? Hålla kunden gisslan med garantin som vapen?

Tacksam för svar! :)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2011, 12:45:58 »
Min erfarenhet med Pana...

är att det är väldigt mycket beroende av Återförsäljaren om garantier gäller eller ej. Vid vissa konstruktionsfel har Panasonic Nordic/LMG klivit in och tagit ett förlängt garantiansvar om pumpen varit importerad av dom. Annars är man ganska utlämnad till Återförsäljarens tolkningar och går han tex i konkurs så är allt borta. Normal garantitid är två år. Har återförsäljaren givit dig skriftligt på 10-års garanti, så gäller naturligtvis det.

I ditt fall tycker jag det är positivt att återförsäljaren överhuvudtaget hör av sig. Om du tex haft problem med en väsnande fläkt i innedelen (känt konstruktionsfel hos Pana) så kanske kunde det vara vettigt att beställa en service och reklamera fläkten.

Ett fläktbyte går på 2000kr eller mer.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad moonshadow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2011, 14:23:59 »
Min gissning är att det är Varmthem som spökar, har inte dom haft liknande villkor på sina pumpar?

;)

Men jag kommer inte ihåg att jag fått ta del av den infon vid köptillfället... borde inte detta vara ett rimligt förfarande för att detta skall anses godtagbart?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2011, 14:57:17 »
Om någon erbjöd mig...

10-års garanti på en värmepump, så skulle jag slå till direkt!
Krävt att få garantin skriftligt på fakturan. Och helst bankgaranti dessutom om återförsäljaren går i KK.
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 16:24:00 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad moonshadow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2011, 15:39:55 »
Om någon erbjöd mig...

10-års garanti på en värmepump, så skulle jag slå till direkt!
Krävt att få garantin skriftligt på fakturan. Och helst bankgaranti dessutom.

2 års totalgaranti och 10 års kompressorgaranti handlar det om! Trodde det var panasonic som stod för denna?

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2011, 16:34:44 »
Fick ett samtal av en kund idag som blivit uppringd av ett bolag som erbjöd honom fortsatt försäkring (självriskeliminering, vet ej hur länge) om han köpte en service av dom, i denna skulle det ingå koll av arbetstryck/temp, rengöring inne/utedel, kolla av funktion elslinga (pumpen i fråga är en Sanyo som inte har elslinga) mm mm, kunden sa att hans pump frusit igen två ggr i vinter varpå försäkringssäljaren utbrister "Det är brist på freon i systemet men det ingår en fyllning av detta vid besöket".

Ni får själva bilda eran egen åsikt i detta ärende, jag sa åt honom att få allt skriftligt till punkt och pricka om han skulle köpa servicen.

Servicen skulle kosta 1800kr (var man än bodde i landet).

Vet vad bolaget heter och jag hade fel i mitt tidigare inlägg, vill dock inte hänga ut ngn.
« Senast ändrad: 19 januari 2011, 16:37:04 av ghandi »

Utloggad Effect_energispar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2011, 21:06:20 »
Det är att rekommendera att serva sin luftvärmepump med jämna intervall. För att garantin ska gälla på Sverigepumpen krävs en service inom 2år, som numer ingår kostnadsfritt. Genom att serva sin anläggning med jämna mellanrum, vart andra-vart tredje år, säkerställs en bibehållen funktion, verkningsgrad och besparing. Normalt kostar en service ca 1500 kr (plus/minus) och innebär bl.a. rengöring av inomhusdel samt funktionstest. Man ser ofta klar skillnad på utblåstemperaturen före och efter en ordentlig rengöring av inomhusdelen, vilket ger ett förbättrat luftflöde.

Oavsett märke och modell så förlänger man livslängden på sin luftvärmepump genom att serva och underhålla den. Precis som med all annan teknisk utrustning, t ex bilen!

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2011, 22:08:59 »
Det är att rekommendera att serva sin luftvärmepump med jämna intervall. För att garantin ska gälla på Sverigepumpen krävs en service inom 2år, som numer ingår kostnadsfritt. Genom att serva sin anläggning med jämna mellanrum, vart andra-vart tredje år, säkerställs en bibehållen funktion, verkningsgrad och besparing. Normalt kostar en service ca 1500 kr (plus/minus) och innebär bl.a. rengöring av inomhusdel samt funktionstest. Man ser ofta klar skillnad på utblåstemperaturen före och efter en ordentlig rengöring av inomhusdelen, vilket ger ett förbättrat luftflöde.

Oavsett märke och modell så förlänger man livslängden på sin luftvärmepump genom att serva och underhålla den. Precis som med all annan teknisk utrustning, t ex bilen!

Oj vilket "telefonsvarar" meddelande det där vart, klippt o klistrat från säljmanualen? :)

Jo självfallet är en service aldrig dåligt men man kan ju fråga sig hur pass det funkar när en försäljare åt firman påstår att en gasfyllning, i detta fall r410a som måste omfyllas helt (ca 1kg), kan ingå i en service som kostar 1800kr ?!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2011, 23:08:43 »
Mitsubishi lämnar 8 års garanti....

på värmepumpar (AC) i sina bilar. Då tycker man att dom borde kunna lämna 10 år på en pump som sitter fast monterad och skyddad i ett hus
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2011, 23:22:15 »
Min stackars utedel har fÃ¥tt slita ordentligt denna kalla och snörika vinter och jag tycker inte den är speciellt skyddad  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2011, 08:44:36 »
Min stackars utedel har fÃ¥tt slita ordentligt denna kalla och snörika vinter och jag tycker inte den är speciellt skyddad  ;)

Mja...
men den har ju varit tryggt fastskruvad hela tiden. Inte ha behövt åka slalom på E4 varje dag. ::)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2011, 08:51:01 »
Det stämmer larryd att den är fastskruvad bland vind och snö så han kommer ingen vart .

Du fÃ¥r nog skaffa en bättre bil om det kränger sÃ¥ pass mycket i din bil pÃ¥ E4:an sÃ¥ det sliter pÃ¥ dom förhoppnigsvis fastskruvade delarna i din bil  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Scrollkompressor garanti 10Ã¥r?
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2011, 18:52:54 »
Det stämmer larryd att den är fastskruvad bland vind och snö så han kommer ingen vart .

Du fÃ¥r nog skaffa en bättre bil om det kränger sÃ¥ pass mycket i din bil pÃ¥ E4:an sÃ¥ det sliter pÃ¥ dom förhoppnigsvis fastskruvade delarna i din bil  :)


Nu har ju inte jag Muchobishi.....

men hade jag det, så behövde jag ju inte oroa mig för att grejor lossnar dom närmaste 8 åren.

 I slalomklubben pÃ¥ E4/Essingeleden gäller annars att fastskruvade grejor skakar loss och lösa grejor rostar fast. :)
Fast det vore kanske en ide att inte svänga alls. Men då gäller nog inte garantin!
« Senast ändrad: 26 januari 2011, 18:55:54 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!