Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumstermostat RT10 wanted!  (läst 9242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
Rumstermostat RT10 wanted!
« skrivet: 06 september 2007, 21:51:20 »
Enligt bruksanvisningen som följde med VV300 står RT 10 som tillbehör.
Tänkte bara kolla så att det verkligen är den jag ska handla och vart?
Kollade mitt vanliga "hak" rinkaby men dom hade då ingen alls..

Efter dagens värmebölja sÃ¥ har behovet av en rumsgivare börjat bli akut  :o
23 ºC inne (innan VP-start... ska ligga runt 20 med min lutning!) och varmare blir det ju när elementen hettar till!
13 ºC ute.. mina +100 gradminuter sprang ner till -100 nu på kvällen trots tropisk värme inne..

Ska tydligen vara varmt hela helgen sÃ¥ jag vred om förskjutningen till -5  knUp
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #1 skrivet: 06 september 2007, 22:24:59 »
Det går nog lika bra med vilken rumstermostat som helst (kolla t ex Classe eller kjell.com som t ex har elektroniska termostater med logik för olika veckodagar).

I installationsbeskrivningen framgår att termostatens relä ska vara potentialfritt (ej strömförande) och att sluten kontakt aktiverar (valbart) en sänkning eller höjning av temperaturen. Det står också att man ska vara behörig installatör för att mecka med detta...
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad MattiasT

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tur att man inte skall värma upp detta.
    • MTT
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #2 skrivet: 07 september 2007, 08:42:18 »
Tjena.


Är denna innegivare endast "givare" som återför innetemp till pannan, eller kan man justera tempen via denna?

Skulle vilja ha lite data pÃ¥ denna givare sÃ¥ kan jag nog fixa en pÃ¥ egenhand  Thumbsup
Pressar driftskostnader......

170Kvm faluhus
Nibe VVM300 Fighter 2010-6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #3 skrivet: 07 september 2007, 08:48:09 »
 :,v( sid 23 överst.

Jag tror det handlar om svagström i detta fall så jag tror nog man får fixa med detta själv om man har nödvändig kompetens.

Givaren bryter/sluter vid en viss temperatur som man ställer in på den, det kvittar om den bryter eller sluter över/under inställd temp för man reglerar detta med ett + eller - framför siffran i meny 2.5.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #4 skrivet: 07 september 2007, 09:03:08 »
:,v( sid 23 överst.

Jag tror det handlar om svagström i detta fall så jag tror nog man får fixa med detta själv om man har nödvändig kompetens.
Varför skulle det göra nÃ¥gon skillnad om det är svagström?   Sc:,h Sc:,h Sc:,h
E potentialfri-kontakt kan väl användas både för högre och lägre spänningar...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #5 skrivet: 07 september 2007, 14:53:33 »
:,v( sid 23 överst.

Jag tror det handlar om svagström i detta fall så jag tror nog man får fixa med detta själv om man har nödvändig kompetens.
Varför skulle det göra nÃ¥gon skillnad om det är svagström?   Sc:,h Sc:,h Sc:,h
E potentialfri-kontakt kan väl användas både för högre och lägre spänningar...


Jag är inte 100 på hur lagarna om elbehörighet ser ut men jag har för mig om att man inte får gör nyinsallationer på starkström utan elbehörighet medan det är tillåtet att tråda svagström själv. Om grejorna kan användas för starkström bör inte ha någon relevans.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #6 skrivet: 07 september 2007, 15:47:29 »
...Det står också att man ska vara behörig installatör för att mecka med detta...

Den där brasklappen säger du bara för att vara häftig  ;)
Är utbildad men ej certifierad så den dagen jag betalar för en elinstallation blir det till polarn (som har cert)!

Men det där med en no-name givare är ju schysst, dock har jag hittat RT10 på vvs-gds.se för runt 400 spänn!
Tror inte det gÃ¥r att fÃ¥ sÃ¥ mycket billigare än sÃ¥..  ^-^
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #7 skrivet: 07 september 2007, 19:22:52 »
:,v( sid 23 överst.

Jag tror det handlar om svagström i detta fall så jag tror nog man får fixa med detta själv om man har nödvändig kompetens.
Varför skulle det göra nÃ¥gon skillnad om det är svagström?   Sc:,h Sc:,h Sc:,h
E potentialfri-kontakt kan väl användas både för högre och lägre spänningar...


Jag är inte 100 på hur lagarna om elbehörighet ser ut men jag har för mig om att man inte får gör nyinsallationer på starkström utan elbehörighet medan det är tillåtet att tråda svagström själv. Om grejorna kan användas för starkström bör inte ha någon relevans.
Mig veterligen är inte förändring, underhÃ¥ll eller tillverkning av en apparat nÃ¥got som faller under elbehörighet.  DÃ¥ skulle alla som tillverkar och mekar med apparater behöva vara elbehöriga?  Det är väl för att koppla in apparaten som man behöver vara behörig, eller?

NÃ¥ja, har ingen aning...  för övrigt sÃ¥ missförstod jag dig bara.  Jag trodde du ville pÃ¥stÃ¥ att en sÃ¥dan termostat som föreslogs inte skulle fungera, för att det var svagström och det var det jag invände emot.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #8 skrivet: 07 september 2007, 20:00:17 »

Citera
... Det står också att man ska vara behörig installatör för att mecka med detta...

Ett förtydligande med tanke på diverse diskussioner om starkström och annat som följt min kommentar... Det var enbart en referens till texten "Ingrepp bakom fastskruvade luckor får endast göras av behörig installatör" som återfinns i dokumentet NIBE VVM 300 monterings- och skötselanvisning, sid 23.

För de av er som är obehöriga men har el-kunskap bör det inte vara något problem att koppla in en termostat (eller egentligen vilken potentialfri vippa som helst) men om man är osäker bör man nog ringa någon med certifikat.


Citera
Den där brasklappen säger du bara för att vara häftig  ;)


Japp, själv tycker jag det slÃ¥r Samuel L Jackson i Pulp Fiction (Ezekiel 25:17) med hästlängder. Jämför nedan vad du själv tycker.  >:D
Citera
"And I will strike down upon those with great vengeance and with furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know that my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee."
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad MattiasT

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tur att man inte skall värma upp detta.
    • MTT
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #9 skrivet: 20 september 2007, 07:54:25 »
« Senast ändrad: 20 september 2007, 07:57:32 av MattiasT »
Pressar driftskostnader......

170Kvm faluhus
Nibe VVM300 Fighter 2010-6

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #10 skrivet: 20 september 2007, 10:17:17 »
Ta den billigaste :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #11 skrivet: 20 september 2007, 11:33:40 »
Hittade dessa på jula.se och kjell.com De borde funka lika bra som RT10???

Vilken skall man ha?


http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&denied=yes&%40where.ItemID%40EQ=419005

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=67168&path=

Tror inte det funkar med 220-voltsgivare.

De här har display som visar om pumpen går eller står still, samt aktuell temp.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0



Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #12 skrivet: 20 september 2007, 12:32:09 »
Hittade dessa på jula.se och kjell.com De borde funka lika bra som RT10???

Vilken skall man ha?


http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&denied=yes&%40where.ItemID%40EQ=419005

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=67168&path=

I alla fall den från kjell.com behöver inte 220V om man inte skall använda signallampan.
 :,v( http://www.kjell.com/pdf/67168.pdf

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 20 september 2007, 20:19:49 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad MattiasT

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tur att man inte skall värma upp detta.
    • MTT
SV: Rumstermostat RT10 wanted!
« Svar #13 skrivet: 20 september 2007, 13:45:10 »
Aj då såg inte detta när jag slösurfade.

Ja den från Kjell.com fungerar ju som en vanlig dum termostat. Skall prova att köpa en sådan och sätta 2.5 till -2??


Surfat lite på nibes sida och kollat efter rumsenheten RG20 men hittar inte denna till min VVM300, jag tycker att den verkar smartare.


Eller hur går snacket?
Pressar driftskostnader......

170Kvm faluhus
Nibe VVM300 Fighter 2010-6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!