Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsdon i sovrum och klädkammare?  (läst 995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cirkustoad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frånluftsdon i sovrum och klädkammare?
« skrivet: 12 december 2022, 20:04:31 »
Bor i en tvåplansvilla på 127 kvm med frånluftsventilation, frånluftsvärmepump och braskamin. Pumpen är just nu en Nibe F370 och är kopplad mot golvvärme på entréplan och radiatorer på plan två. Huset byggdes 2005 (Värsåsvillan) och utrustades då med 11 friskluftsventiler (Fresh 90) och 7 frånluftsdon. Badrum, toalett, kök och tvättstuga har var sitt frånluftsdon. Utöver det finns frånluftsdon även i två av tre sovrum samt i klädkammaren. Friskluftsventiler finns i alla rum förutom badrum, toalett, tvättstuga och klädkammare.

Så till frågan. Det jag lärt mig om frånluftsventilationssystem är att frånluftsdon placeras i utrymmen där fuktig eller förorenad luft kan förekomma. I dessa rum placeras som regel inga friskluftsventiler. I de rum där förorenad luft som regel inte förekommer (sovrum/vardagsrum/hall/trapplopp/klädkammare) placeras friskluftsventiler men inte frånluftsdon. På så sätt flödar luft genom de olika rummen från friskluftsventilerna till frånluftsdonen.

Min fråga är således, vad kan anledningen vara till att en entreprenör/byggherre väljer att montera frånluftsdon i utrymmen som normalt sett inte har ett behov av det? Eller har de behov av det (vilket isåfall innebär att jag är dåligt påläst)?

En följdfråga på detta blir givetvis huruvida en bör fundera över att proppa bort en eller flera frånluftsdon, och vad den stora övervikten med friskluftsventiler då får för konsekvenser? Ventilation är verkligen inte min hemmaplan så troligtvis är det en eller flera saker jag missar att inse/förstå.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftsdon i sovrum och klädkammare?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2022, 11:14:09 »
Intressant att de satt frånluftsdon även i sovrummen. Man kan inte säga att det är en direkt nackdel om det också finns andra don överallt som det ska vara frånluft. Ger ju lite bättre ventilation i sovrummen och det är t.ex. bra om man sover två eller fler i samma rum. I klädkammaren är det riktigt bra med frånluft så lukt och eventuell fukt från kläderna sugs ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad cirkustoad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftsdon i sovrum och klädkammare?
« Svar #2 skrivet: 13 december 2022, 12:53:03 »
Intressant att de satt frånluftsdon även i sovrummen. Man kan inte säga att det är en direkt nackdel om det också finns andra don överallt som det ska vara frånluft. Ger ju lite bättre ventilation i sovrummen och det är t.ex. bra om man sover två eller fler i samma rum. I klädkammaren är det riktigt bra med frånluft så lukt och eventuell fukt från kläderna sugs ut.

Min fundering är mest om mitt nuvarande sätt att använda F370 (nu över vintern när uppvärmning krävs i större utsträckning) gör det negativt att ha frånluftsdon i sovrummen. Jag har ställt ner framledningen på vp så att den värmer huset till rumt 17 grader. Sen eldar vi en gång per dag vilket trycker upp inomhustemp till runt 19-20 då vi är hemma. Sovrummen samt klk med frånluftsdon är på ovanvåning, där det är radiatorer (mot vp), och där vill vi gärna ha 16-17 grader konstant. Konsekvensen blir att dessa don drar in kallare luft än de som verkligen fyller en mer tydlig funktion, dvs de i kök/badrum/toalett och tvättstuga. Om dessa hade stängts är min hypotes att frånluftstemp bör öka något.

I klädkammare är det bara runt 14, så frånluftsdonet där är för mig högaktuellt att testa att proppa. Vi har ej kläder där, utan bara förvaring av prylar, men eftersom det saknar tilluft blir det troligtvis väldigt stillastående luft där inne om en plockar bort möjlighet till frånluft.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!