Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkna flöde/tryckfall för dimensionering av cirk.pump, pÃ¥ ENKLASTE sätt?  (läst 15767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som rubriken lyder behöver jag få fram ungefärligt flöde och tryckfall för mitt värmesystem, först och främst för radiatorsystemet men gärna även för golvvärmekretsen, för att kunna beräkna vad jag behöver för cirkulationspump.

Problemet är ju bara att jag inte vet hur det ser ut i bjälklaget, vet ej hur många böjar eller T-kopplingar det finns, hur rören är dragna, exakt vad det är för dimension på rören, antal meter rör, hur rören ser ut invändigt (om det är mycket avlagringar eller inte som påverkar flödet), och så vidare.

Då är min fråga följande. Finns det inga generella riktvärden eller exempel på flöde och tryck i olika sorters värmesystem där man kan välja hus efter när det är byggt och göra några enkla val med vad för element man har och hur många, ange vattenpelare m.m. eller vad man nu skulle kunna ta fram på ett lätt sätt, för att sedan kunna få fram ungefärliga värden som stämmer hyfsat?

Hur gör vvs-installatörer? De bryter ju inte upp varenda golvplanka i huset när de skall dimensionera CP. Många gånger kommer de ju bara och säger, vi tar den och den cirkulationspumpen, det kommer bli jättebra. Hur i hela världen kan de veta vad som blir bra när de ju inte ser systemet?

Måste få fram hyfsat riktiga värden snart för jag blir galen här. Det sitter en viss typ av pumpar på systemet idag, vilket praktiskt taget alla jag pratat med menar på är överdimensionerat och rekommenderar betydligt mindre pumpar. Samtidigt ser man hur det hos bekanta sätts större pumpar än vad som rekommenderats för oss, även fast vi har större och mer omfattande värmesystem. dontknow

Det hela känns ju galet och jag blir själv galen här av alla olika svar jag får :) Hjäääääälp!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Vilken storlek har du i dag och vilken hastighet går pumpen på ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken storlek har du i dag och vilken hastighet går pumpen på ?

På radiatorsystemet har jag Grundfos UM 36-20F, och den är nog antingen on eller off, tror ej den går att reglera hastighet på.
På golvvärmesystemet har jag Grundfos UM 26-20, samma här ang. hastighet on eller off, ser inte ut att vara reglerbar alltså.

Det är gamla pumpar vi pratar om här :)

I vilket fall som helst, så har installatörer här rekommenderat små pumpar som Wilo Yonos Pico 25/1-6, samt liknande små pumpar från Grundfos osv.
Då har de ju bara kommit och tittat en snabbis och ej räknat på någonting. Hur vet de då att de föreslagna pumparna räcker, inte minst med tanke på vilka pumpar som sitter där idag?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du ettrör eller tvårörsystem?
Har du tvårörsysem så kan man anta att mesta tryckfallet är innan stigare/retur förgrenar sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan då tillägga att när man kollar vilka pumpar som ersätter mina gamla idag på exempelvis pumplotsen, pumpguide m.m., så motsvarar de ju betydligt kraftigare pumpar än de som installatörerna rekommenderar.

Underdimensionerar de bara för att offerterna skall se bra ut, eller är de okunniga, eller räknar de fel, eller vad beror det på? Eller har jag för stora pumpar idag?

För skall jag nu köpa CP så vill jag inte ha någon som blir underdimensionerad så jag blir tvungen till att byta inom en snar framtid. Sedan vill man ju inte ha överdimensionerad pump heller.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du ettrör eller tvårörsystem?
Har du tvårörsysem så kan man anta att mesta tryckfallet är innan stigare/retur förgrenar sig.

Jag är nästan 100% säker på att det är tvårörssystem jag har.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hur stort är huset? Och hur stora är framledning och retur vid pannan där cirkpumpen sitter? I normala villor sätter man oftast antingen en 4 meters eller en 6 meters. Jag hade en 6 meters innan som jag bytade ut till en 4 meters stratos pico. Den klarar lätt att pumpa 900 liter i timmen i mitt system. Men jag har ett lättdrivet system. Köp en 6 meters om du är osäker. Tex på stratos och yonos pico har ju steglös hastighet. Så du kan ju ställa den hur du vill. Anledningen till att jag köpte 4 meters var att jag visste att mitt system var lättdrivet och att den fanns på blocket. Din golvvärme kan ju ha rätt stort tryckfall beroende på hur det är byggt. Och givetvis hur stor yta som är golvvärme.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur stort är huset? Och hur stora är framledning och retur vid pannan där cirkpumpen sitter?

ca.70-75 m2 golvvärme, 145 m2 radiatorvärme. Vattenpelare är 6 m ganska exakt. Utv. diameter på framledning och retur vid pannan är 34mm (järnrör), för radiatorsystemet. Tror det är samma för golvvärmen.

Citera
I normala villor sätter man oftast antingen en 4 meters eller en 6 meters. Jag hade en 6 meters innan som jag bytade ut till en 4 meters stratos pico.

Men det är ju inte bara höjden som avgör? Vattenpelarhöjden känner jag ju till, 6m som sagt. Men hur rören ser ut i bjälklaget har jag ingen aning om.

Citera
Köp en 6 meters om du är osäker. Tex på stratos och yonos pico har ju steglös hastighet. Så du kan ju ställa den hur du vill.

Jo men att den är 6 meters avgör väl inte vad den kan ge för flöde? Flödet varierar väl mellan de olika pumparna? Finns väl 6 meters som har annorlunda kurvor och levererar dåliga flöden?

Citera
Din golvvärme kan ju ha rätt stort tryckfall beroende på hur det är byggt. Och givetvis hur stor yta som är golvvärme.

Till golvvärmen tänkte jag köra med pumpen som ingår i Nibe ECS 41, dvs en Grundfos Alpha 2 L 15-60 130. Och den är ju tyvärr mindre än den som sitter där idag, men nu har jag ju pumpen så.

Radiatorsystemet däremot är en annan fråga.
« Senast ändrad: 11 oktober 2013, 14:27:31 av Flinta »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
34 mm järnrör på stigare/retur?
LÃ¥ter som i mitt hus.
Mitt system drivs av den inbyggda CP:n i värmepumpen (en Grundfos UPS 15-60), den är satt på lägsta fart.
Men för att få upp :dt: till rätt nivå (ca 7 °C) så är jag tvungen att strypa på radiatorerna.
Antagligen skulle det funka bättre med en klenare CP.
Sen spelar höjden på systemet ingen roll eftersom vattnet på retursidan trycker lika mycket som på stigarsidan, trycken på båda sidor tar ut varandra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
34 mm järnrör på stigare/retur?
LÃ¥ter som i mitt hus.
Mitt system drivs av den inbyggda CP:n i värmepumpen (en Grundfos UPS 15-60), den är satt på lägsta fart.

Kan ej använda inbyggda CP'n till radiatorkretsen då jag skall ha ack.tank ansluten som arbetstank med 4 anslutningar, så då måste jag ju tydligen ha en cirkpump per krets efter ack.tanken.

Citera
Sen spelar höjden på systemet ingen roll eftersom vattnet på retursidan trycker lika mycket som på stigarsidan, trycken på båda sidor tar ut varandra.

Men om höjden på systemet inte spelar någon roll, varför är de olika cirk.pumparna specade med olika höjd? 4m, 6m, 7m, 8m etc.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du behöver troligen inte nån kraftigare CP än vad som sitter i din VP.
Sen mäts flödesmotstånd i t ex Pa vilket enkelt kan konverteras till meter vattenpelare.
Oftast används just enheten meter vattenpelare för att definiera hur mycket flödesmotstånd det är och vad pumpen klarar att ge.
En pumpkurva brukar ha flöde på ena axeln och flödesmotstånd på andra så man enkelt kan se vilket flöde man får vid ett visst mottryck.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Får väl välja en 6-metare bara och prova helt enkelt.

Borde väl vara en fördel att välja lite grövre rör mellan ack.tank och T-korsning där det delas upp i två kretsar (1 radiatorkrets + 1 golvvärmekrets), med tanke på tryckfall?

Dvs: Ack.tank>35mm CU>T-korsning>28mm CU x 2 (1 till radiatorkrets och 1 till golvvärmekrets)
Då skulle T-korsningen vara en 28x35x28 alltså.

Eller är det helt sjukligt överdimensionerat? :D

Kan tilläggas att befintlig framledning och retur för kretsarna är 34mm järnrör. (utv. diameter)

« Senast ändrad: 12 oktober 2013, 18:08:31 av Flinta »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om du drar 28 mm cu så räcker det länge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du drar 28 mm cu så räcker det länge.

Det räcker alltså även om 28mm skall delas upp i 2st 34mm järnrör?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det tror jag om det inte är nån jätte vp som du har som ska leverera värmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!