Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.  (läst 24400 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« skrivet: 08 mars 2013, 16:57:03 »
I den kommun jag bor i var det omfattande källar översvämningar 2006 och 2007. Kommunen fick på f-n av försäkringsbolagen då dom ansåg att hela systemet var under dimensionerat. Kommunen har grävt i snart två år och bytt ut huvudledningar till större och satt lite pumpstationer här och var. Sen var det dags och kolla husens system i somras. Dom rök testade och körde med färgat vatten i stuprännor och brunnar. Alla hus med källare har spygatten i källar trappen kopplad på avloppet. Inget konstigt med det för så gjorde man på den tiden. Det ska åtgärdas. Hur skiter dom i. Men det ska betalas av villa ägaren. Även dräneringen runt källar grunden går ju på avloppet med tanke på djupet. Det vill dom också ska pumpas upp. Finns det någon smidig pump brunn man kan sätta i källartrappens spygatt? Jag är medveten om att jag kommer få bila upp betongen och gräva ner någon historia där och sen pumpa upp vattnet till dagvatten nivå. Vi har ett år på oss att fixa det sen blir det ny besiktning.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2013, 17:33:07 »
Kan dom verkligen kräva att ni skall ändra nÃ¥tt som varit godkänt av byggnadsnämden när det byggdes??. Tveksamt. Är stuprännor etc anslutet pÃ¥ spillen kan jag förstÃ¥ det för det var inte tillÃ¥tet dÃ¥ heller antagligen. Eller att nÃ¥got förändrats under Ã¥rens gÃ¥ng. När är huset byggt? Spygatten som ligger i källartrappen var ju en vedertagen lösning när huset byggdes antar jag. Finns det rör ritningar som kommunen godkänt? Jag skulle helt klar strida och hänvisa till tidigare godkännande. Mig veterligen är kommunen skyldiga att ta hand om spillvattnet utan att olägenheter uppstÃ¥r för abonnenterna. Spygatten är väl ansluten via en golvbrunn i garaget som är ansluten till spillvattnet. Ã… dÃ¥ är det ju spillvatten efter brunnen. Eller?  Antagligen lite lÃ¥ngsökt. Men det är ju en vinkling  ;). Skulle vara spännande att höra hur dom krÃ¥nglar sig ur ett tidigare godkännande.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2013, 17:44:47 »
Det finns väl massor av saker som har varit tillåtna en gång, men som numera måste åtgärdas? Utformning av enskillda avlopp t ex.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2013, 17:55:44 »
Jag tyckte också att har kommunen en gång godkänt det så kan man inte i efterhand komma och begära en ändring på villa ägarens bekostnad. Husen i detta kvarter ( ca 50 stycken) är byggda alla på 60-talet. Jag vet att en hel del hus hade felkopplade stuprännor. Det kan jag förstå att man vill ha rätt på. Men en källar trappa går ju inte koppla på annat sätt om man inte pumpar det. Likadant med min dränering. Den går ut i en stor gjuten brunn där avlopps vattnet också går igenom. Spygatten i källartrappen har ett rör in på spillvatten rören under huset. Innaför källartrappen är pannrummet och där är en golv brunn också.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2013, 18:05:30 »
Ja kanske det Purjo? Men det här är inget enskilt avlopp. Anledningen att enskilda avlopp måste ändras eller byggas om är att dom inte klarar av att rena i oändlighet. Infiltrationsbäddar har en begränsad livslängd. Man får ha en gammal anläggning om den renar tillfredställande. Underhållet och funktionsansvaret ligger på fastighetsägaren i det fallet. Kommunen ansvarar för det kommunala avloppsnätet. Generellt är det väl så att ett godkännande är i oändlig tid om inte någonting förändrar förutsättningen? Myndigheterna kan väl inte gärna kräva avgasrening på en gammal Folka eller Amazon tex.
Antagligen var inte området så exploaterat då Mr Henkes hus byggdes. Sedan har man godkänt tätare bebyggelse och avloppsnätet blivit för klent. Det kan inte vara den enskilde fastighetsägaren problem. Däremot om man antar en ny stadsplan i kommunen. Då får även befintliga fastighetsägare i området bekosta infrastrukturen. Nää jag tycker det luktar myndighetsmissbruk.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2013, 19:23:26 »
Troligen kan kommunen göra på detta viset, så här står det i lagen:
3 § Kommuner och landsting får inte fatta beslut med tillbakaverkande kraft som är till nackdel för medlemmarna, om det inte finns synnerliga skäl för det

I detta fallet så åberopar nog kommunen "synnerliga själ", DVS att avloppet inte längre klarar att hantera dagvattenmängderna som kommer in i avloppssystemet vid kraftiga regn. Min tolkning är att kommunen skulle få rätt i en domstolsförhandling.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2013, 19:55:21 »
Kommunen har expanderat rejält på dessa 50 åren sen vårt hus byggdes. Från ca 5000-25000 invånare. Och det byggs nya områden hela tiden. Dom bara skarvar på det ena kvarteret efter det andra. Nu gräver dom jätte stora dammar vid renings verket som ska fungera som en tank vid skyfall. Sen ska man släppa ut det sakta i ån. Men jag kollade nu att min ritning på spill och dagvatten är tom stämplad av kommunen. Vi ska på ett möte i april. Ska bli spännande. Det handlar om många många hus som byggdes här under 60 och 70 talet. Kommunen verkar gå in stenhårt för att dom inte ska få fler översvämningar. När en spol firma var här i somras tyckte jag det verka lugnt. Jag var själv hemma. Men sen har någon varit inne på tomten och tagit foto på källar trappen. Även på vår baksida har dem fotograferat ett källarfönster som ligger lågt. Inget jag visste. Grannarna visste inte heller att dom varit inne på tomterna och fotograferat. Dom hade ju bifogat fotona i papperna dom skicka ut.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2013, 20:08:33 »
Hemfridsbrott?  dontknow
Ur Wikipedia - Hemfrid:
"Enligt svensk lag skyddas bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg.[6] I Sverige dömes gärningsmannen för hemfridsbrott till böter enligt 4 kap 6 § Brottsbalken"
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2013, 20:22:52 »
Vad är detta för skumrask-kommun??
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2013, 20:36:19 »
De kan kräva att man separerar avlopp och dagvatten.
Vad de har för laglig rätt vet jag inte, men klart är att man kör över invånarna.
Är vanligt att kommunerna kontrollerar om husägarna har gjort detta när de får problem som i fallet i kommunen som Henke bor i.
De har precis kontrollerat mitt hus som är från -68, men där var det separerat redan då.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2013, 20:46:25 »
Ja jag behöver inte nämna kommunens namn här tycker jag. Men i övrigt är det en seriös kommun tycker jag. Nu har dom ju plöjt ner en jäkla massa pengar på att dimensionera upp huvud stammarna. Det var många gator jag såg det låg typ 250 mm betong rör. Nu la dem ner säkert 500 mm plaströr. Men tycker det är lite overkill och gå på källartrappen och dräneringen. Det kan ju inte bli många liter. Visserligen dom som har kvar garagen i källare har ju en del vatten från garage nedfarten. Jag förstår att dom måste dra gränsen ganska bestämt. Men om man nu säger att det måste fixas. Då skulle jag vilja hitta någon slags pump brunn som är stor som en hink eller liknande. Sen gräva ner den. Typ en rostfri tunna med pump i. Finns det? Men så fryser väl den i sönder första vintern. Hmm blir drygt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2013, 21:00:26 »
@Perak: Jag menade inte att man måste byta avlopp på grund av att det har uppnått sin tekniska livslängd, utan att kraven har ändrats.
Hos oss har kommunen ålagt alla att bygga om sina enskillda avlopp till 3-kammarbrunn och godkänd infiltration. Trots att de befintliga anläggningarna var godkända av kommunen när dom byggdes.
« Senast ändrad: 08 mars 2013, 21:15:07 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2013, 21:07:09 »
Kan du förklara lite närmare, jag fattar inte vad du menar:
Citera
Spygatten i källartrappen har ett rör in på spillvatten rören under huset. Innaför källartrappen är pannrummet och där är en golv brunn också.
Spillvatten, du menar dagvatten/dränering?
Ligger dessa då under huset..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2013, 22:50:25 »
Kan du förklara lite närmare, jag fattar inte vad du menar:Spillvatten, du menar dagvatten/dränering?
Ligger dessa då under huset..?
Det är ju ett hus med källare. Det finns en utvändig källar trappa som gÃ¥r till pannrummet. I pannrummet finns en brunn och även nÃ¥gra fler brunnar i källaren som givetvis är kopplade pÃ¥ spillvatten ledningen. Och spygattet i källartrappen utvändigt är ju kopplad pÃ¥ samma ledning pÃ¥ grund av djupet.  Dagvattnet ligger ca 1 meter högre upp. SÃ¥ gjorde man alltid förr. Samma som dem som har garage i källaren.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #14 skrivet: 09 mars 2013, 10:47:42 »
Det finns enkla pumpanordningar på www.robota. se.
Som sagt Purjo. Egenanläggningar skall uppfylla renings och miljökrav. En gammal anläggning gör oftast inte det. Det är skillnad på det och att ha åtagit sig att ta hand om avloppsvattnet som kommunen gjort i Mr Henkes fall.
Mr Henke. Som jag ser det är det klockrent. Har du stämplade ritningar så ser jag det som att det är klart. Fråga kommunen vad som styrker deras krav att riva upp ett godkännande.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!