Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dimentionering soltankar  (läst 2259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
dimentionering soltankar
« skrivet: 13 december 2007, 23:17:37 »
hej

är det en dum grej att dimentionera sin solfångar tank så max arbets temp på tanken alldrig når över 55-60 grader ?

min skit tank håller värmen betydligt bättre vid 45-50 än vid 55-60så jag funderar på att dra in en till tank på 500 liter å försöka maximera system tempen till 55-60 även på sommaren

om jag i ställert kör dubbel mängd vatten å fixar att hålla tempen vid ca 50 grader i stället
TVA gejen ska ändå fixa att göra rejält med duch vatten
säg att jag har ut 500 liter 40 gradigt vatten till duch på 1000 liter 50gradigt vatten

kommer att koppla tankarna i serie så att jag alltid har 50 gradigt vatten i topp på första tanken
då den första är full 50grader
kommer den helt på egenhand att börja ladda in i tank nr 2 då tank 2 är full 50grader kommer givet tempen att öka i systemet men det får jag nog ta




« Senast ändrad: 13 december 2007, 23:22:45 av Dr Chun-Lan »

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: dimentionering soltankar
« Svar #1 skrivet: 14 december 2007, 08:13:42 »
Hej
Många anser att det är fel att ha för stor volym på soltankarna. Men det beror förstås på systemlösningen.
Konflikten är ju att man kan få ut mer kwh ur anläggningen vid lägre temp, men kan vara svårt att använda lågtemp vattnet.
Jag tenderar att börja gilla en lösning jag sett där man använder växelventiler och flera slingor på olika höjd i tanken och kan på så sätt fylla tanken mer optimalt.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: dimentionering soltankar
« Svar #2 skrivet: 14 december 2007, 17:07:48 »
Hej
Många anser att det är fel att ha för stor volym på soltankarna. Men det beror förstås på systemlösningen.
Konflikten är ju att man kan få ut mer kwh ur anläggningen vid lägre temp, men kan vara svårt att använda lågtemp vattnet.
Jag tenderar att börja gilla en lösning jag sett där man använder växelventiler och flera slingor på olika höjd i tanken och kan på så sätt fylla tanken mer optimalt.

///AndersA

hej
det är därför jag förordar toppladdning
ställer jag termostaten på 50 laddas tankarna till 50 grader först
sen börjar solfångaren om att ladda 60 i topp på första tanken
dÃ¥ bägge tankarna är pÃ¥ 60 trycker den in 70 grader  osv

räcker energin bara till att ladda första tanken till 50% så är just halva tanken 50 grader
resterande är kallt


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: dimentionering soltankar
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2008, 23:47:48 »
Intressant, ni berör volymer på tankar, laddningsnivåer, men ni nämner inte det som jag anser vara det viktigaste... isoleringens tjocklek, hela vägen från solfångaren till tank. Har man taskigt isolerade tankar, de klart då skall man nog toppladda så man får varmvatten. Jag toppladdade förra året, funkade bra, fick oerhört mycket överskott till poolen, men kommer att koppla om till bottenladdning.... för jag är övertygad om att det kommer att funka bäst hos mig iomed att jag har så bra isolerade tankar och en beredare i ena tanken och den går nästan till botten och det är där tappkallvattnet kommer in. Förövrigt så tycker jag att alla rekommenderade vattentanksvolymer till en viss storlek av solpanel är åt peppar'n för lite, men det kanske beror på att de tankar de säljer är för dåligt isolerade......
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!