Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir  (läst 5621 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte så kallt i år.
    • E logger
"Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« skrivet: 16 december 2011, 09:29:12 »
När man tittar på ny värmepump lösningar och pratar med säljare så får man meningen "Så här mycket sparar du xxxxx", rabblat om och om igen.
Detta fiktiva belopp är räknat på om jag skulle värma allt med El vilket jag inte gör så det är i grunden fel jag menar vem gör det?  Om det tar 5 eller 15 år att tjäna in investeringen spelar i det större samanhanget ingen roll för mig eftersom jag måste investera hur som helst.

Ändå får man offerter med flera fulla A4 sidor som har ”intjänande kostnad” noga specat för varje år 15-20år framåt. Tex år 13 kan jag säga att den i grunden felaktiga och oväsentliga intjänande "kostnaden” med en kronas noggrannhet i en massa olika uträkningar beroende på om jag tagit lån eller ej, om det är annuitets beräknat eller ej, skatte reducerat eller ej, elkostnad olika schabloner för  årlig höjning av elpriset.

Två sidor fulla med uträkningar på ”besparingen” men om jag kan få kontrollpanelen till pumpen i köket istället för att springa ned till källaren vet inte säljaren om det går att fixa utan ber mig ringa leverantörens support.

//rant over
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #1 skrivet: 16 december 2011, 17:05:03 »
Det finns dem som inte bryr sig så mkt om kalkyler. Och dessa kan oftast svaret på dina frågor ;D

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #2 skrivet: 16 december 2011, 18:10:26 »
Har nog valt fel säljare ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #3 skrivet: 16 december 2011, 18:12:51 »
Japp säljare är inget ha.  Tekniker ska det va Thumbsup ;D

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #4 skrivet: 16 december 2011, 18:15:46 »
Kalla det vad du vill en tekniker som säljer eller en säljare som kan tekniken  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #5 skrivet: 16 december 2011, 18:20:47 »
En tekniker kan inte sälja så bra, han har svårt att lura folk ;)  Hur många pumpar finns det där ute som bryter på hysteres varje gång?  hittade 2 förra veckan huvuddunk

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #6 skrivet: 16 december 2011, 18:48:24 »
Det problemet med hysteres är lite vanligare en man tror. Kanske dax att skapa en tråd om ämnet
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #7 skrivet: 16 december 2011, 18:52:50 »
Vad betyder "hysteres"?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #8 skrivet: 16 december 2011, 19:31:11 »
Det betyder tvångsstart/stopp av maskinen.  Tex om man inte har flöde och maskinen tillför mer effekt än vad det finns utrymmen för, då kan man stoppa på hysteres. Detta är inget bra men väldigt vanligt, pga det som TS sa- säljarna har inte den tekniska kunskap som faktiskt krävs för att få en VP att gå så bra som den kan. Montörerna är just det,montörer och det är säljaren som ska stå för systemlösningen utifrån de förutsättningar som det termiska skalet ger honom/henne *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #9 skrivet: 16 december 2011, 19:33:42 »
HYSTERES
För att kunna starta värmepumpen i förtid vid hastiga förändringar av värmebehovet, så finns ett värde, HYSTERES, som kontrollerar
differensen mellan den verkliga framledningstemperaturen, t1 och den beräknade framledningstemperaturen, t2. Om differensen blir lika
med eller större än det inställda HYSTERES-värdet (x), alltså ett behov av värme uppstår, eller att behovet av värme försvinner, snabbare
än vad den ordinarie integralberäkningen har kalkylerat, så kommer integralvärdet att tvångsflyttas till antingen startvärdet INTEGRAL A1
eller till stoppvärdet 0°min.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #10 skrivet: 16 december 2011, 20:31:00 »
Var hos en häromdan.  Vid 40 grader i bör så stoppade hans maskin vid 50. Vid ett test så var den faktiskt uppe i 54 grader huvuddunk   Varför höjdes Hysteresen från tidigare 7 till numera 10 ???  för att slippa problem?  Bättre att bygga rätt från början Thumbsup

Därför så kan vi säga det i kör- säljare ::)   

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #11 skrivet: 16 december 2011, 20:49:17 »
 mm 14 grader i övertemp . det är ingen rolig läsning men tyvär ett fakta på en del ställen .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #12 skrivet: 16 december 2011, 20:57:31 »
När vi ändå är igång så här på fredagskvällen så tänkte jag att vi kunde diskuter fler saker som inte borde finnas i en VP installation.
Knäppkärl- det säger sig självt.
Volymtank på returen-  Denna kommer bara att förstöra ditt system ännu mer om du inte har tillräckligt med flöde för den effekt som din kompressor ger. Det slutar med att man bara har x antal liter att övertemperera och riskera att hysteres stoppa.  Väljer man en 4-rörs arbetstank med extern tryckstyrd CP så slipper man dessa problem Thumbsup

Så alla ni som funderar på att sänka integralet för att få gångtider,, skaffa en 4-rörs tank så löses problemen.
Mer integral= mer tid att tillföra för mkt energi för kompressorn vilket inte är så bra. Det accentuerar bara problemen med hysteres ännu mer. Vill man ha gångtider på maskinen så väljer man en tank, en rent flytande tank.

Det är tråkigt att se alla som sitter med fina dyra maskiner, allt från 1245 till G2. En kund har en G2 fast han har 150% effekt täckning.  - det blir ingen HGW,,säger han ::)  vad ska man svara på det?  Faktum är ju att han blev lurad att lägga 10 lax extra på en funktion som kommer funka kalas under -20 huvuddunk.

Det är här som jag tycker att forumet har en stor uppgift,,hjälpa folk att sålla bland säljarna.  Jag vet ett flertal säljare av VP installationer som sadlat om från allsköns branscher.   Det är inte så enkelt att få till en värmepump i ett befintligt system som man kan tro. Det går inte att sluta på ICA och åka hem till folk och sälja BV för 200K huvuddunk

Vad är eran uppfattning?  Ni som köpt maskiner, har jag bara dåliga erfarenheter, eller är det så här dåligt överallt?  Jag hoppas inte det :-\
 

 

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #13 skrivet: 16 december 2011, 21:06:03 »
Tror många är nöjda för att räkningarna har blivit mindre sen att maskinen inte presterar det den skulle kunna begriper dom inte för dom tror dom fått en toppen anläggning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
« Svar #14 skrivet: 16 december 2011, 21:10:47 »
Kan mkt väl vara så Smurfen.  Synd, för det kommer kosta mer och maskinen kommer rasa tidigare huvuddunk

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 488
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!