Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump  (läst 7743 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Toshiba får nog flera återförsäljare med tiden, tar ett tag för ”ny” distributör att bygga upp organisation och varumärket.

Men har du lokala återförsäljare av det du är intresserad av så är det självklart ett stort plus tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump
« Svar #16 skrivet: 15 mars 2021, 07:17:10 »
Båda Daikin och Mitsubishi ser nästan lika som SCOP. Daikin har 6 år garanti än Mitsubishi 5 år. Daikin i Danderyd kontor och marknad fick höjs anställda och marknadsandel  tummenupp
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Vad spelar det för roll vart kontoren ligger ?
Mitsubishi håller till i Sollentuna om nu det skulle spela någon roll.

En återförsäljare som finns nära där man själv bor är bättre än att bo bredvid ett kontor  ::)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump
« Svar #18 skrivet: 16 mars 2021, 23:16:39 »
Bra tankar. Jag har valt svenska värmepumpar att köpa från.
Svenska Värmepumpar AB
https://www.reco.se/svenska-varmepumpar-ab

Installatio görs av
https://www.reco.se/kylslaget-ab-vallentuna?q=Kylslaget

Bra företag i det stora hela och de verkar ha bra support och så.

De hade egentligen inte Mitsubishi hemma men de grävde fram ändå på något sätt :D
Av någon anledning känns det bara rätt och jag gillar också designen.

Jag tror jag kan även lägga till 10-12 år garanti genom Arctic. De skulle bara dubbelkolla.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Actic är ingen garanti utan du köper en försäkring efter garantitiden har gått ut.
Om det är vettigt beror på årskostnaden.

Kanske inte så smickrande om din installatör i tråden med FH35 avfrostar var 25 minut , rätt lång väntetid innan dom kom och felsökte men du kanske bor bättre till så det finns bättre resurser på din ort.

Om återförsäljaren inte säljer märket/modellen utan grävt fram den så kanske dom inte har så bra koll på den heller om du har några frågor eller funderingar?

Men känns det rätt så är det bara att köra  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump
« Svar #20 skrivet: 17 mars 2021, 00:04:13 »
Ju precis det är tillägg. Köpte det till min Nibe och jag är glad jag gjorde. Kostade 3000kr om jag minns rätt.
Hela skärmen på maskinen började pixla så de fick byta hela kortet och sen behövde gummifötterna under kompressorn bytas (vilket jobb att göra det, låter enkel men det var riktigt komplext arbete)
Tjänade lätt in de 3k.

De ska hem till mig på fredag och kolla mått och annat. Vet inte riktig vad du menar med FH35? (jag har inget sådant)

Det där med grävde kom ut fel :) , de hade slut i lagret trodde han men de säljer såklart Mitsubishi, det han sa var att väntetiden är långt så han kunde inte garantera när det kom in (så säger de flesta jag ringt till). Men när jag sa jag hade bestämt mig för Mitsubishi så sa han att han ska dubbelkolla med kollegor och olika kontor. Dagen efter hade har lyckats säkra LN35+LN25. Visst de kan ha bättre lagerstatus men det gick snabbt.
Många jag ringt till har inte ens återkopplat, andra är enmansföretag som inte känns rätt.
Sen finns det de som visar billigare priser som 20grader men när du ringer så finns det inget hemma och de tror de får i Juni (kanske). Ja det var inte det lättaste köpet ska jag säga :D

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Försäkringen debiteras årsvis , första året efter garantitiden kostar inte så mycket men sen verkar det bli dyrare så du får kolla vad årspremien blir om det känns vettigt.

Det var tråden ”FH35 avfrostar var 25 minut” som handlade lite om din installationsfirma .

Ja då säljer dom Mitsubishi Electric och har koll.
Flera modeller dessa tider har varit slut i omgångar så det gäller att säkra upp i god tid vad man tror sig sälja under en period :)

Får man ingen återkoppling så är det bara att lägga åt sidan  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump
« Svar #22 skrivet: 17 mars 2021, 08:50:58 »
Jag betalade klumpsumma för Nibe, kanske special deal för just det.

Kollade lite i tråden för FH35. Han hade köpt från 20grader. Det de sa på svenska värmepumpar när jag sa varför ska jag inte köpa från 20grader som är billigare var just att supporten är bättre hon de. Sen kan de använda sig av samma installatörsfirma men de kan ha olika krav beroende på vart ärendet kommer ifrån (olika servicenivå). Detta vet jag inte med säkerhet men jobbar inom IT och där har samma företag olika bra support beroende på avtal och annat.
Men oavsett så var problemet reservdelar. Även om det är super tråkig för kund så kan företaget inte trolla fram delar. De kan inte heller ta sönder en ny maskin för att få ut en del för en kund. Så gör man bara inte.
Det är som om man skulle ta ut motorn på en ny bil när en gammal bil kommer till verkstad och det är brist på reservdelar. Dålig liknelse men du förstår :)
Just nu speciellt med pandemi så är det extra långa väntetider på allt känns det som. Jag ska även köpa en ny dator och har väntat 2 månader på en CPU + GPU. Det är stora leveransproblem generellt.

Däremot att hålla bra kontakt med kund och ge återkoppling kunde 20grader göra bättre. Jag uppskattar själv när företag följer upp. Många gånger får jag själv som den killen jaga och dra i trådar. Tyvärr är det så med det mesta idag. ARN har inte mycket att komma med. Har haft stora problem med andra företag med massor av bevis men det blir efter många veckor/månader ändå inget av det.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Måste vara någon specialdeal med Nibe då jag bara hört att man betalar en premie för varje nytt år som tydligen skiljer sig åt.

Ja tråden handlade om 20grader men det var Kylslaget som hade en månads väntetid innan dom kom och felsökte, därav får du hoppas att din ort har fler tekniker så det inte är så lång väntetid på första felsökningen men det kan mycket väl har med prioritering att göra från kylslaget.
såg ut som Kinander satt i både kylslaget och svenska värmepumpar så är nog "bättre" samarbete mellan dom ;)

som sagt, känns det rätt är det bara att köra.
Sällsynt med problem på maskinerna så du lär nog ändå inte behöva någon hjälp  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump
« Svar #24 skrivet: 17 mars 2021, 11:36:56 »
Ju att vänta en månad är sunkig för första besöket.
Tyvärr har dessa företag så många kunder och många gånger prioriteras nyförsäljning förre. Hade värsta bråket med Värmia (som jag köpt min Nibbe från) för något år sen. Efter 2 månader fram och tillbaka för att bygga gummifötter under kompressorn gav jag upp och ringde ett annan företag (Termoklimat) som kom efter några dagar och även bokade tid för att fixa samma vecka.
Sen hade Värmia mage att skicka räkning för besöket. De hotade med allt möjligt (inkasso) men eftersom vi hade sagt jag vill ha kostnadsfri prisförslag hade de inte mycket att komma med.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det är ju lite lustigt i sammanhanget att Svenska Värmepumpar som du pratade med sa att du inte skulle handla från 20grader när det är Svenska Värmepumpar som äger 20grader  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump
« Svar #26 skrivet: 17 mars 2021, 14:31:50 »
Det är ju lite lustigt i sammanhanget att Svenska Värmepumpar som du pratade med sa att du inte skulle handla från 20grader när det är Svenska Värmepumpar som äger 20grader  ;)
Som sedan äger kylslaget....och cirkeln är sluten

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Precis, rena ekorrhjulet  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad vampyren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken djungel att välja "bästa" luft/luft-värmepump
« Svar #28 skrivet: 18 mars 2021, 01:24:33 »
Det är ju lite lustigt i sammanhanget att Svenska Värmepumpar som du pratade med sa att du inte skulle handla från 20grader när det är Svenska Värmepumpar som äger 20grader  ;)

hehe ju det är lustigt. Men inget ovanligt. Det finns många exempel i andra branscher, som Toyota vs Lexus eller husqvarna vs gardena (som jag tror är deras billig variant)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Toyota och Lexus känns som ett säkrare kort  ::)

Det lustiga var att ägaren inte var lika positiv till supporten !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!