Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installatör Nibe Stockholm - rekommendation?  (läst 2654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
Installatör Nibe Stockholm - rekommendation?
« skrivet: 23 november 2017, 21:14:19 »
Hej!

Skall installera bergvärme och fastnat för Nibe. Haft fem installatörer på besök men offerterna har visat sig skrala på flera plan.
Nu gör jag helt enkelt en ny offertomgång och skulle vara supertacksam om ni gav mig era bästa tips på Nibe-installatörer!

/Bo
 
« Senast ändrad: 23 november 2017, 22:09:36 av boboz »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Installatör Nibe Stockholm - rekommendation?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2017, 10:32:54 »
Hej! Det lÃ¥ter trist att inte ha fÃ¥tt en offert som känns rimligt okej efter fem installatörsbesök. Kanske en idé att skriva ihop det du tycker brister/saknas i en ny offertförfrÃ¥gan och skicka till samma företag sÃ¥ de fÃ¥r en chans att förtydliga och komplettera? PÃ¥ webben har jag t.ex. fÃ¥tt ett gott intryck av ViVärmer http://vivarmer.se/tjanster/varmepump-installation/ men vet inget om dem i praktiken. För service har jag anlitat US Rörteknik AB  http://www.nibe.se/Kontakt/For-Privatpersoner/Hitta-serviceombud/Informationssidor/US-Rorteknik-AB-SOLLENTUNA/ och tycker de var mycket kunniga och felet var snabbt fixat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
SV: Installatör Nibe Stockholm - rekommendation?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2017, 14:31:02 »
Tack för tips!

Har haft relativt noggranna genomgångar men ibland klickar det inte och kanske också haft en gnutta otur. Så kan det vara och man får ta nya tag helt enkelt. :)
/Bo

Utloggad Orjo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump
SV: Installatör Nibe Stockholm - rekommendation?
« Svar #3 skrivet: 25 november 2017, 12:01:28 »
Jag tog in 3 offerter 2015, 2 från IVT och en från Nibe. Valde Nibe, installatör Bergvärme i Stockholm AB. http://bergvarmeistockholm.se/
Installation i september 2015 i enplanshus från 1997 med befintlig golvvärme i plattan, boyta 179 kvm. Värmepump Nibe 1255-6 Cu. Snabb och smidig borrning och installation och har fungerat mycket bra. Borrhål 190 m, 6 m foderrör, 0,5 m till fast berg, 2 m till grundvattennivå (aktivt djup ca 188 m). Har sep elmätare för BVP, förbrukning 9422 kWh på 2 år t.o.m. oktober 2017. Mycket bättre än kalkylen fast vintrarna har ju varit milda.
Nibe 1255 1,5-6 kW installerad sep 2015. 190 m energibrunn, 188 m aktivt djup. 179 kvm enplan byggt 1994, FTX, golvvärme

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installatör Nibe Stockholm - rekommendation?
« Svar #4 skrivet: 25 november 2017, 12:31:28 »
Varför måste du ha just Nibe?
Mitt tips är att du inte ska snöa in dig på ett märke, istället snöa in dig på hitta en installatör som gör hela förjobbet samt slutjobbet. Och inte bara kopplar på en värmepump med minsta effort och drar hem för att fakturera.
De flesta märken är likvärdigt bra.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
SV: Installatör Nibe Stockholm - rekommendation?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2017, 20:44:08 »
Jag tog in 3 offerter 2015, 2 från IVT och en från Nibe. Valde Nibe, installatör Bergvärme i Stockholm AB. http://bergvarmeistockholm.se/
Installation i september 2015 i enplanshus från 1997 med befintlig golvvärme i plattan, boyta 179 kvm. Värmepump Nibe 1255-6 Cu. Snabb och smidig borrning och installation och har fungerat mycket bra. Borrhål 190 m, 6 m foderrör, 0,5 m till fast berg, 2 m till grundvattennivå (aktivt djup ca 188 m). Har sep elmätare för BVP, förbrukning 9422 kWh på 2 år t.o.m. oktober 2017. Mycket bättre än kalkylen fast vintrarna har ju varit milda.

Tack! Kollar upp dem.

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
SV: Installatör Nibe Stockholm - rekommendation?
« Svar #6 skrivet: 26 november 2017, 20:57:15 »
Varför måste du ha just Nibe?
Mitt tips är att du inte ska snöa in dig på ett märke, istället snöa in dig på hitta en installatör som gör hela förjobbet samt slutjobbet. Och inte bara kopplar på en värmepump med minsta effort och drar hem för att fakturera.
De flesta märken är likvärdigt bra.

Installatören skall absolut göra jobbet från början till slut. Har kollat noga på pumpar och min ytterst subjektiva åsikt är att Nibe är det jag vill ha.:)

OM det nu, objektivt sett, skulle vara så att de stora märkena är relativ lika så kan man ju faktisk lika gärna välja tex Nibe. Är också troligt att det i Stockholm finns många riktigt bra installatörer av Nibe så att gå för ett märke behöver inte betyda att man begränsar sig. Tror snarare att det underlättar beslutsprocessen på många sätt. Men visst, skulle jag få nys om den mest fantastiska Thermia-installatören och som ligger riktig bra i pris så vore det ett lätt val. :)
« Senast ändrad: 26 november 2017, 22:49:03 av boboz »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installatör Nibe Stockholm - rekommendation?
« Svar #7 skrivet: 27 november 2017, 13:44:09 »
Jag skulle nog också valt modell först och sen ev installatör om jag nu inte installerar den själv. Visst kanske de flesta modellerna är likvärdiga men har nån vp nån finess eller annat som man vill ha ska man ju gå på den modellen det är mycket slantar så varför inte köpa det man vill ha och tror på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!