Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorhaveri?  (läst 4966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hedesunda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FD. NIBE 2010 nu 2026
Kompressorhaveri?
« skrivet: 20 december 2005, 18:57:49 »
Hej

Har nu haft igång min 2010-6 med SMO i 6 veckor och fungerat utmärkt. Kommer hem från jobbet och tar en repa förbi smo´n för att knappa lite. Upptäcker då att diffen (Delta T) ligger på 0.0 gr. Hm. vad är på gång, går ut och tittar till pumpen fläkten går men det låter som att kompressorn står still. Huvar av och mäter om jag har spänning efter motorskydd och mjukstart och det har jag. Hämtar tångamperemetern och kollar. nada ström i faserna. SMO´n indikerar att pumpen går och tillskottsvärmen är igång(elpanna), inga fellarm eller något sådant. Verkar som det blir ett samtal till NIBE i morgon om inte någon annan har någe tips. :'( :'(

// Stefan

Utloggad Jätten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2005, 21:07:41 »
Hej

Har nu haft igång min 2010-6 med SMO i 6 veckor och fungerat utmärkt. Kommer hem från jobbet och tar en repa förbi smo´n för att knappa lite. Upptäcker då att diffen (Delta T) ligger på 0.0 gr. Hm. vad är på gång, går ut och tittar till pumpen fläkten går men det låter som att kompressorn står still. Huvar av och mäter om jag har spänning efter motorskydd och mjukstart och det har jag. Hämtar tångamperemetern och kollar. nada ström i faserna. SMO´n indikerar att pumpen går och tillskottsvärmen är igång(elpanna), inga fellarm eller något sådant. Verkar som det blir ett samtal till NIBE i morgon om inte någon annan har någe tips. :'( :'(

// Stefan
Har du provat att stänga av huvudbrytaren o sedan slå på den igen efter någon minut!
Många gånger hjälper detta. Var står det på displayen? Ex:C2, F2 HO, eller C0 F0 H3.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2005, 21:07:44 »
Det vanliga bryt strömmen starta om igen. då brukar allt komma i gång som vanligt efter start villkor 20 min.

Kontrollera under meny 5.0 dina värden.
Se sen under 9.5 vad som hänt..

Ã…terkom

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Steffo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hedesunda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FD. NIBE 2010 nu 2026
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2005, 21:22:45 »
Omstart var den första jag provade, både på pumpen och smo´n. Kollade även displayen i pumpen och där såg allt ok ut (normal drift). I loggen hade jag ett antal stopp för hög framledning under dagen. Har haft en kall period och trimmat deltan lite i helgen och nu har det blivit mildare i övrigt har jag inte pillat något. Har nu satt omkopplaren på smo´n i läge hand.

// Stefan

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2005, 22:16:51 »
Omstart var den första jag provade, både på pumpen och smo´n. Kollade även displayen i pumpen och där såg allt ok ut (normal drift). I loggen hade jag ett antal stopp för hög framledning under dagen. Har haft en kall period och trimmat deltan lite i helgen och nu har det blivit mildare i övrigt har jag inte pillat något. Har nu satt omkopplaren på smo´n i läge hand.

// Stefan

Det verkar som du har problem med cirkpump till VP. Öka den till max och lyssna om den går. DEt hörs tydligt i max läge.
Då bör du ha diff åtminstone på 3-4 grader vid 30 grader retur. Om så fallet minska till läge 2 och då bör du få minst 6-7 gr.

Du kan fått smuts i ditt filter är ett alternativ..

Återkom med av läsning under 5.0. Förångn temp/sugas/hetgas/retur/diff Temp...

/Janne

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Steffo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hedesunda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FD. NIBE 2010 nu 2026
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2005, 22:30:29 »
Hej Janne

Tog en sväng nu innan läggdags och hörde att pumpen gått igång, Ändrade smo´n till läge 1 drift och ändrade till snabbstart. Pumpen startade efter några minuter och verkar gå som den ska. Har nu justerat till ca 5gr i delta när den går för värme. Problemet med för hög framledningstemp verkar endast komma i VV produktion, har haft det tidigare. Justerar jag enligt tabellen för deltat så får jag problem med för hög framledningstemp.
Varför växlar den över till VV produktion trots att tempen i acktanken överstiger startvärdet.

Jag skall ringa Nibe i morgon och höra med dom om varför kompressorn stannade.

// Stefan


Utloggad Steffo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hedesunda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FD. NIBE 2010 nu 2026
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #6 skrivet: 22 december 2005, 18:47:39 »
Tror jag hittat felet. verkar vara något fel i bandkabeln eller i anslutningarna på kretskorten i värmepumpen.
Märkte att kompressorn står och går fast indikeringar både på smo´n och i pumpen visar att den står still, pillade lite på kabeln och pumpen stannade, pillade igen och pumpen går igång. Skall ta ett samtal med Nibe igen.
Frågan är om kompressorn tagit skada av att gå hela tiden och automatiken trott att den står still. Kan ju vara orsaken till att den nitade helt i början på veckan.
 :-\

// Stefan

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2005, 20:51:59 »
Hej Steffo!
Hur vågar du stå och pilla på kabel till elektronikkort när kompressorn är igång.
Är du inte rädd att grejorna går sönder?
Det hade jag ialla fall varit.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Steffo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hedesunda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FD. NIBE 2010 nu 2026
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #8 skrivet: 22 december 2005, 20:59:54 »
Hej AlfM

Hur kan man ha sönder något som redan verkar trasigt?
Med pillar menar jag att kände på den så att den satt fast ordentligt den rörde sig ca 1mm och kompressorn stannar, släppte den och den går igång igen. Displayen visar C0 F0 H3 vilket betyder att den står still.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #9 skrivet: 22 december 2005, 21:08:13 »
Jag har ialla fall fått lära mig att alltid bryta strömmen innan man pillar på elektronik.
Jag håller med dig om att det verkar mystiskt att kompressorn går trots att det står CO på displayen. Vad säger displayen om gångtid?

Stod det CO när kompressorn startade upp igen?
Kanske läge att bryta strömmen och kolla att alla anslutningar sitter som dom ska.


Det stod inte CD? Dum fråga?
« Senast ändrad: 22 december 2005, 21:09:45 av AlfM »
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Steffo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hedesunda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FD. NIBE 2010 nu 2026
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #10 skrivet: 22 december 2005, 21:21:24 »
Jag böjde till den så att kompr. stannade sen har den gått som den ska under kvällen med start och stopp enligt status i display. Senaste 2 dagarna har vi haft kallt så några kvällar och nätter har det stått låg ute temp i smo´n men kompressorn har dunkat och gått ändå det var därför jag var ut och kontrollmätte och "pillade" lite med stömmen på. Har haft pumpen i drift i 7 veckor och har även tidigar märkt att kompressorn varit i gång fast smo´n sagt motsatsen, tyckte det var konstigt men trodde att det skulle vara så tills jag pratade med Nibe i förrgår och dom sa att den inte skulle vara igång. Det känns som sagt inte som den är helt frisk.

Stefan

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #11 skrivet: 22 december 2005, 21:26:57 »
Jag hoppas att den håller.

Det är ju fel tid nu i jul att gå sönder.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Steffo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hedesunda
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FD. NIBE 2010 nu 2026
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2006, 17:27:50 »
Har nu haft en servicegubbe från Electrolux service på uppdrag från Nibe. Han inger frugan på morgonen, glider in och byter direkt cpu-kortet utan att ta reda på felbeskrivning mm. Drar iväg. Frugan ringer mig och talar om att dom varit hem. Surnar till och får tag i telefonnummret till killen. Ringer upp och frågar varför han inte pratat med mig först. Efter att förklarat problemen med kabeln mm så blir han lite sur när jag börjar ställa lite frågor om orsak mm. Han vänder dock och åker tillbaka och byter även bandkabeln.

Pumpen har i alla fall fungerat utan problem senaste veckan. ;D

Det man funderar över är kvaliten och kunnandet på de partners Nibe har ute i landet. >:(

// Stefan

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kompressorhaveri?
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2006, 18:57:28 »
Ett av problemen är nog att dom får betalt för det som byts ut (oaktat ev fel)


Lika är det i bilbranshen eller hur CarMan
 ;) :D

OssÃ¥ kunskpasnivÃ¥n... dé é mycke grejor pÃ¥ ett spett.  Brukar vi säga här uppe...

Tänk dÃ¥ pÃ¥ servicefolk va mÃ¥nga olika spett dom mÃ¥ste kunna fixa  :D

Men visst ja har raljerat mÃ¥nga gÃ¥nger om nivÃ¥n särskilt pÃ¥ kurserna dom gÃ¥r  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 509
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!