Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strömförande värmepump - Hjälp  (läst 4056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #15 skrivet: 11 februari 2019, 13:36:57 »
Som purjo skriver, den effekt som en vanlig JFB (30 mA) teoretiskt max kan släppa igenom på ett dygn utan att lösa ut är ca 150 Watt (0,15kW) så det är nått du aldrig skulle märka.

Om det har gått en så stor felström till jord att det har märkts på elräkningen så skulle jordfelsbrytaren ha löst ut för länge sen.

Ok, guld, dÃ¥ vet jag.  :)
Det sitter ju en nymonterad jordfelsbrytare som jag vad el-killen installera för något år sedan.
Jag vet dock att han exkluderade uppvärmning (el-element) och det står på en lapp bredvid brytaren, kanske är så att han exkluderat värmepumpen också. Jag får ta och höra med honom.

Det kanske är så att när jord inte var korrekt ansluten så blir de uppmätta siffrorna knasiga, dvs att pumpen visar fel värde i appen men att det inte betyder att den drar mer eller mindre ström i verkligheten.
Just nu visar själva pumpens app de siffor som är mer i linje med vad jag tänkte mig, men jag vet ju inte hur den mäter förbrukning.

Men en till fundering, om jord inte varit anslutet till LVP. Funkar fortfarande en jordfelsbrytare som det är tänkt då?
Om förbrukningen varit konstant, dvs då jorden aldrig varit ansluten, så har den kanske alltid dragit för mkt ström och att det då inte märks tillräcklig skillnad för att jordfelsbrytaren ska lösa ut.
Ni märker säkert att jag har dålig koll på starkström, men man kan ju ändå passa på att fråga tänker jag....om man är helt ute och cyklar.
« Senast ändrad: 11 februari 2019, 13:47:58 av BennyTheCat »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #16 skrivet: 11 februari 2019, 14:54:39 »
Ja, en JFB fungerar lika bra om det blir fel i en ojordad som jordad anläggning. En JFB löser ut när det inte går lika mycket ström i nollan som i fases, den känner att det är balans. Blir det ett jordfel (det "läcker" ström till jord på en eller annan väg) löser den ut pga obalansen mellan fas och nolla.
Och en apparat kan inte dra mer ström för att den är ojordad, men jag kan tänka mig att man har någon "avläsning" som man kopplat mot jord och saknas då jorden skulle det kunna bli nått fel på "avläsningen och därmed ett felvisat värde
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #17 skrivet: 11 februari 2019, 15:27:34 »
Jag vet dock att han exkluderade uppvärmning (el-element) och det står på en lapp bredvid brytaren, kanske är så att han exkluderat värmepumpen också. Jag får ta och höra med honom.

Det är väl bara att slå av JFB'n och se om värmepumpen stannar? Känns onödigt att blanda in en elektriker och lita på hans minne för en sån sak...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #18 skrivet: 11 februari 2019, 16:23:21 »
Det är väl bara att slå av JFB'n och se om värmepumpen stannar? Känns onödigt att blanda in en elektriker och lita på hans minne för en sån sak...

 tummenupp

Smart, nästan så man skäms över att inte kommit på det själv. Tackar.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförande värmepump - Hjälp
« Svar #19 skrivet: 11 februari 2019, 16:24:53 »
Ja, en JFB fungerar lika bra om det blir fel i en ojordad som jordad anläggning. En JFB löser ut när det inte går lika mycket ström i nollan som i fases, den känner att det är balans. Blir det ett jordfel (det "läcker" ström till jord på en eller annan väg) löser den ut pga obalansen mellan fas och nolla.
Och en apparat kan inte dra mer ström för att den är ojordad, men jag kan tänka mig att man har någon "avläsning" som man kopplat mot jord och saknas då jorden skulle det kunna bli nått fel på "avläsningen och därmed ett felvisat värde

Tack för beskrivningen, ska bli intressant att se vad förbrukningen när det gäller avläsning kommer att hamna på nu.
Intressant ändå att det helt plötsligt blev så stor diff bara för att man jordat anlägningen, så gissar att det är som du säger, något att göra med själva avläsningen att den numera är korrekt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!