Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥lig temp pÃ¥ varmvattnet, och mÃ¥nga starter  (läst 20845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #60 skrivet: 28 september 2016, 15:34:22 »
Vet inte om du menar mig eller Thermias Installationsguide inte stämmer angående "Hög Retur"På huvud menyn (bild 1) får jag den lilla fyrkaten när varmvattenkörningen är klar. Jag får även "HÖGRETUR", vilket stämmer då jag har retur 58(55) (bild 2). Jag är dock mycket skeptisk till att det är högretur som bryter körningen, se nedan.

Thermias installationguide sidan 50 för TS maskin Diplomat TWS
« Senast ändrad: 28 september 2016, 15:36:30 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #61 skrivet: 28 september 2016, 16:52:21 »
Varken eller.
"vilket stämmer då jag har retur 58(55)"
Jag har alltså hög retur.

Det jag försöker säga om du läser noga är att det är driftpressostaten som bryter varmvattenkörningen, inget annat. Inga tempgivare, inte integralen, inte hysteres, inte hög framledning, inte hög returledning utan endast driftpressostaten. Läs mitt förra inlägg igen och titta på siffrorna, hittar du något antagande som är fel, så är jag idel öra.
Är du säker på att du inte blandar ihop värme körning med varmvatten körning?
« Senast ändrad: 28 september 2016, 17:29:41 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #62 skrivet: 28 september 2016, 17:29:06 »
Hej hopp,

Har nu kollat:
Gagner, "topp" ska sitta på 325-326 och "varmvatten" på 311-312
och
Kolla för säkerhetsskull så den som gjorde utbytet inte förväxlade kablarna 301(framledningsgivare) och 311(varmvattengivaren).

De sitter på sina korrekta platser.

Någon som har en komplett förteckning för alla uttaget på kortet, dvs så jag följa kablar och utesluta kopplings fel?
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #63 skrivet: 28 september 2016, 18:00:35 »
Varken eller.
"vilket stämmer då jag har retur 58(55)"
Jag har alltså hög retur.

Det jag försöker säga om du läser noga är att det är driftpressostaten som bryter varmvattenkörningen, inget annat. Inga tempgivare, inte integralen, inte hysteres, inte hög framledning, inte hög returledning utan endast driftpressostaten. Läs mitt förra inlägg igen och titta på siffrorna, hittar du något antagande som är fel, så är jag idel öra.
Är du säker på att du inte blandar ihop värme körning med varmvatten körning?
Det spelar ingen roll om den gör varmvatten eller värme för blir det "hög retur" så stannar kompressorn och el-partron går in eftersom den forfarande har ett varmvattenbehov.Varmvattensberedningen struntar fullständigt i värmebehovet eller väemeberdningen eftersom den prioriterar varmvatten och kör till DP-löser(maximalt arbetstryck)mao tar den ingen hänsyn till om exempel hysteresen går in utan kompessorn stannar före DP-når max arbetstryck.Den är helt enkelt inte så smart utan kommer ÄR-värdet över inställd hysteres så stannar kompressor oavsett den gör värme eller varmvatten.

Om den stannar på för "Hög retur"så stannar kompressorn och el-patron går in.Kompressorn startar när returen kommer under inställt värde på retur.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #64 skrivet: 28 september 2016, 18:06:07 »
301-302= Framledning
303-304= Rumsgivare
305-306= Ute
307-308= EVU
308-309= Motorskydd
311-312= Varmvatten
313-314= Retur
315-316= Brine från VP
317-318= Brine frÃ¥n VP ska vara till  :)
319-320= Högtryck
321-322= LÃ¥gt tryck
323-324= Tryckrör (temp)
325-326= Toppgivare

« Senast ändrad: 28 september 2016, 18:48:53 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #65 skrivet: 28 september 2016, 18:32:43 »
Hej,
Kollade du vad som händer när du ändrade inflytande startgivare?
Och har du mätt verklig VV-temp?
/ Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #66 skrivet: 28 september 2016, 19:08:35 »
Det spelar ingen roll om den gör varmvatten eller värme för blir det "hög retur" så stannar kompressorn och el-partron går in eftersom den forfarande har ett varmvattenbehov.Varmvattensberedningen struntar fullständigt i värmebehovet eller väemeberdningen eftersom den prioriterar varmvatten och kör till DP-löser(maximalt arbetstryck)mao tar den ingen hänsyn till om exempel hysteresen går in utan kompessorn stannar före DP-når max arbetstryck.Den är helt enkelt inte så smart utan kommer ÄR-värdet över inställd hysteres så stannar kompressor oavsett den gör värme eller varmvatten.

Om den stannar på för "Hög retur"så stannar kompressorn och el-patron går in.Kompressorn startar när returen kommer under inställt värde på retur.
Isåfall borde framledningen i inläggen längre fram vara 70+15=85 vid Vv körningen!!

Obs! Tommy säger att driftpressostaten först stannar pumpen (fyrkanten kommer i displayen) och sedan kommer texten hög retur i displayen. Så har min ALLTID gjort vid en vv körning.

Max returledning då pumpen gör vv finns inte då pumpen går med kompressor!!
Jag har t.ex. just nu 53(40)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #67 skrivet: 28 september 2016, 19:10:59 »
Det spelar ingen roll om den gör varmvatten eller värme för blir det "hög retur" så stannar kompressorn och el-partron går in eftersom den forfarande har ett varmvattenbehov.Varmvattensberedningen struntar fullständigt i värmebehovet eller väemeberdningen eftersom den prioriterar varmvatten och kör till DP-löser(maximalt arbetstryck)mao tar den ingen hänsyn till om exempel hysteresen går in utan kompessorn stannar före DP-når max arbetstryck.Den är helt enkelt inte så smart utan kommer ÄR-värdet över inställd hysteres så stannar kompressor oavsett den gör värme eller varmvatten.

Om den stannar på för "Hög retur"så stannar kompressorn och el-patron går in.Kompressorn startar när returen kommer under inställt värde på retur.
Öh, va?
Är hysteres inblandad i tapp varmvatten produktion eller ej?
På min maskin bryter den inte tapp varmvattenkörning pga HÖGRETUR, det syns alldeles tydligt i bilden. Om det stannat på HÖGRETUR, så hade den stannat på 56(55), inte 58(55), den slår inte heller på tillsats för att värma det sista heller (förutom vid anti-legionella körning, men då är tempen högre).
Men för TS spelar det ingen roll, han har 43(55) precis efter sin tapp varmvattenkörning, så han har 12C kvar. Här kan vi kanske komma överens om att dom jobbar olika? (jag vet inte hur TS maskin beter sig).

Kanske kan den bryta tapp varmvattenkörning även på hysteres, men jag har aldrig sett så höga temperaturer, ens under anti-legionella körningar och tro mig, jag har tittat många gånger. Vid tapp varmvattenkörning är framledning bör 70C, det innebär att TS måste uppnå en framledningstemp på över 85C (70 i bör och 15 i hysteres), för mig gäller över 81C.

Visst har du sett att bilderna är tagna PRECIS EFTER en tapp varmvattenkörning? Jag vet såklart inte hur lång tid som gått mellan tapp varmvattnet blev klart och TS fotade, men i första inlägger skriver han "Nedan 3 bilder är precis efter att pumpen gjort VV." så jag gissar att det är just "precis efter". Mina bilder är tagna inom 30 sek. Därför kan jag ha framledning 60(28), den har precis sänkt bör värdet från 70 till 28, för den har precis gjort klart tapp varmvattnet. Dock har inte framlednings tempgivaren hunnit sänka sitt värde än. Jag har inga problem med varken varmvatten tempen eller att den bryter på div obskyra saker och ändå ser våra "precis efter vv-körning" bilder väldigt lika ut.

Hade jag haft kvar 60(28) när det blev dax för en värmekörning (33 min efter vv körningen), så hade den såklart stannat på hysteres och jag hade haft bastuvarmt i huset. Frågan är om inte brandlarmet hade löst ut också.
Som tur är så var framledningstempen återställd efter 4 minuter och påverkan på integralen var +8.

Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #68 skrivet: 28 september 2016, 20:02:05 »
Tror jag fÃ¥r frispel snart.Ni är med pÃ¥ att era maskiner jobbar med högre temperaturer är TS maskin kan göra eller?Och att Hög retur togs bort när G2 kom därför fÃ¥r ni bara ett mjukt  larm pÃ¥ hög retur medans TS maskin stannar.Hög retur är ett gammalt larm som kom i samband med att Mega och solid maskinerna kom och anledningen är att larmet finns där är att Megan och soliden kom upp i över 65 °Cvid varmvattenkörning och att vid lÃ¥nga körningar (hyreshus)skulle skydda kompressorn.Den styrningen pÃ¥ framledningsgivaren och returen är ända givarna som styr om hysteresen gÃ¥r in eller "hög retur" pÃ¥ ts maskin och den har ingen aning om den kör varmvatten eller värme och skulle hysteresen gÃ¥ in sÃ¥ stängs kompressor av oavsett den gör värme eller varmvatten.Samma vid "hög retur" eller om det blir mycket luft i slingan sÃ¥ diffen mellan fram och returen (hysteres) vid varmvattenkörnig.Tommy du skulle ju inte jämföra din maskin med TS maskin skrev du tidigare att du fattade men ända sÃ¥ forsätter du.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #69 skrivet: 28 september 2016, 21:16:48 »
Jo jag sa att jag förstår att du inte tycker att jag inte ska jämföra :) Sen gör jag det ändå, för att jag tycker att det är relevant i vissa värden.
Kommer du ihåg första inlägget? TS har returledning 43C mot tillåtet 55C, han har alltså inte hög retur, eller är det också ändrat mellan våra maskiner? Jag bifogar bilden från första inlägget så slipper du skrolla dit igen. Att/om den styr annorlunda mot vad G2/G3 gör, så spelar ändå retur tempen inte in för TS den maskinen ligger långt under tillåtet, tror att jag skrev det också?

Han är inte heller ens i närheten av hysteresgränsen på 85C vid tapp varmvattenproduktion, han har 52C i framledning vilket ger 33C tillgodo. Om nu maskinen har gjort tapp varmvatten och blivit klar, så spelar det inte så stor roll att/om hysteresen går in mot värmeproduktionen - han har ju fortf bara 44C tapp varmvatten.

Men ok, jag tänker mig att den istället för att hysteres bryta på 85C, istället bryter på framledning bör (16C i bilden) + 15C hysters = 31C, tittar vi då på andra bildserien där tapp varmvatten produktionen fortfarande pågår, så stämmer inte det heller.
För att:
Han har där 57C i framledning, han har dessutom varmare ute (20C), vilket om dom inte ändrat på det också borde göra att framledning bör är lägre än de 16C som han hade vid 15C utetemp. Returledning har han 50C av tillåtet 55C. Om vi även tittar på varmvattentemp så ser vi att den är 43C, jag gissar åter vilt att den körningen alldeles strax är klar då på 44C varmvatten.
Den körningen borde ha stannat på hysteres för länge sedan om den räknade mot värmeproduktions framledning bör.

Nä nog är det en jäkla tur att jag inte jobbar med VP om dom ändrar i hur grundläggande styrparametrar beräknas mellan de olika modellerna inom samma märke.

Nå jag lägger ner detta, då jag uppenbarligen är helt ute och cyklar. Hoppas bara att TS hittar problemet innan han rivit hela pumpen i jakt på en felkopplad kabel. Är det ens ett problem? kanske hans modell inte ska göra varmare vatten än 45C? Som påtalats flera gången nu, min pump är en annan modell och kan göra betydligt varmare vatten, så TS maskin kanske inte klarar mer än 45C? Min stannar på betydligt varmare 58C.

Mina tre frågor kvarstår dock.
1. Kan du mäta faktisk utgående varmvatten temp? Har du bara 44C, eller vad VARMVATTEN står på just då.
2. Har du problem med att vv tar slut?
3. Kör du anti-legionella? Isf går VARMVATTEN tempen upp till ca 63C då?
Vid anti-legionella ska den värma vattnet till att botten givaren visar 60C, då går topp givaren några grader över.

Frispel frivilligt.
« Senast ändrad: 28 september 2016, 21:21:05 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #70 skrivet: 29 september 2016, 04:30:37 »
Om du tittar pÃ¥ TS graf sÃ¥ ser du att pÃ¥ 24 timmar och tycker du det är normalt Sc:,hTitta även pÃ¥ framledningen och returen ::)Om du nu inte ser nÃ¥got fel fÃ¥r du förklara varför TS har sÃ¥ mÃ¥nga starter och upplever att varmvattnet inte är tillfredsställande(skulle själv inte vara nöjd med 45 °C)Har själv en Diplomat TWS 2005 och  att jag fÃ¥r inga 100+ pÃ¥ integralen varken vid varmvatten körning eller värmekörning.Diplomaten tycker jag själv är en väldigt driftsäker maskin och sällan nÃ¥gra större problem med.Sorgebarnen är vxv.ventilen(insatsen)eller cirkulationspumpen (Wilon)som brukar fela annars inga större problem.Tror i alla fall pÃ¥ cirkulationspumpen eller växelventilen som krÃ¥nglar.
« Senast ändrad: 29 september 2016, 05:24:22 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #71 skrivet: 29 september 2016, 07:17:18 »
Jo jag sa att jag förstår att du inte tycker att jag inte ska jämföra :) Sen gör jag det ändå, för att jag tycker att det är relevant i vissa värden.
Kommer du ihåg första inlägget? TS har returledning 43C mot tillåtet 55C, han har alltså inte hög retur, eller är det också ändrat mellan våra maskiner? Jag bifogar bilden från första inlägget så slipper du skrolla dit igen. Att/om den styr annorlunda mot vad G2/G3 gör, så spelar ändå retur tempen inte in för TS den maskinen ligger långt under tillåtet, tror att jag skrev det också?
Verkar inte fastna det här märker jag.Jo det ändrat och TS maskin har som standard 48 °Cpåmax retur och på din maskin är 55 °C pga din maskin jobbar mot högre temperaturer.

Han är inte heller ens i närheten av hysteresgränsen på 85C vid tapp varmvattenproduktion, han har 52C i framledning vilket ger 33C tillgodo. Om nu maskinen har gjort tapp varmvatten och blivit klar, så spelar det inte så stor roll att/om hysteresen går in mot värmeproduktionen - han har ju fortf bara 44C tapp varmvatten.
Väldans vad du krÃ¥nglar till  det.Titta Ts graf klockan 1900 sÃ¥ ser du att den börjar med värmekörningar och jag är 100 pÃ¥ att dom korta körningarna beror pÃ¥ hysteresen.Av vilken anledning skulle den annars starta och stoppa?

Men ok, jag tänker mig att den istället för att hysteres bryta på 85C, istället bryter på framledning bör (16C i bilden) + 15C hysters = 31C, tittar vi då på andra bildserien där tapp varmvatten produktionen fortfarande pågår, så stämmer inte det heller.
För att:
Han har där 57C i framledning, han har dessutom varmare ute (20C), vilket om dom inte ändrat på det också borde göra att framledning bör är lägre än de 16C som han hade vid 15C utetemp. Returledning har han 50C av tillåtet 55C. Om vi även tittar på varmvattentemp så ser vi att den är 43C, jag gissar åter vilt att den körningen alldeles strax är klar då på 44C varmvatten.
Den körningen borde ha stannat på hysteres för länge sedan om den räknade mot värmeproduktions framledning bör.
Du blandar forfarande ihop varmvattentemperaturen och vad framledningen och returen visar.Om du inte får rätt flöde pga att cirkulationen är dålig så kommer framledningstemperaturen sticka iväg och ÄR-värdet kommer passera Bör värdet snabbt så den löser på hyteresen och är inget ovanligt om cirkulationen inte fungerar och det är TEPERATURERNA på FRAMLEDNINGEN och åter det spelar ingen roll vilken temperatur du har i tanken för passerar ÄR-värdet på inställt hysteres värde stoppar produktionen av värme/varmvatten.

Nä nog är det en jäkla tur att jag inte jobbar med VP om dom ändrar i hur grundläggande styrparametrar beräknas mellan de olika modellerna inom samma märke.
Du får gärna jobba med värmepumpar men tro att bara för min maskin fungerar på mitt sätt måste alla fungera lika blir det nog problem a:gl

Nå jag lägger ner detta, då jag uppenbarligen är helt ute och cyklar. Hoppas bara att TS hittar problemet innan han rivit hela pumpen i jakt på en felkopplad kabel. Är det ens ett problem? kanske hans modell inte ska göra varmare vatten än 45C? Som påtalats flera gången nu, min pump är en annan modell och kan göra betydligt varmare vatten, så TS maskin kanske inte klarar mer än 45C? Min stannar på betydligt varmare 58C.

Mina tre frågor kvarstår dock.
1. Kan du mäta faktisk utgående varmvatten temp? Har du bara 44C, eller vad VARMVATTEN står på just då.
2. Har du problem med att vv tar slut?
3. Kör du anti-legionella? Isf går VARMVATTEN tempen upp till ca 63C då?
Vid anti-legionella ska den värma vattnet till att botten givaren visar 60C, då går topp givaren några grader över.

Frispel frivilligt.
« Senast ändrad: 29 september 2016, 07:39:39 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #72 skrivet: 29 september 2016, 08:52:09 »
Nej måle10, det är du som blandar ihop värme till att sluta frysa och varmvatten för att duscha och bada i tempererat vatten. Jag pratar om varmvatten till dusch och bad.
Du har hakat upp dig på första bilden där det visar att TS har 52C i framledning när han har behov av 16C.
Du vägrar läsa texten "precis efter en varmvattenkörning", du vägrar inse att framledningsgivaren behöver 2-4 minuter på sig att visa radiator vattnets temperatur efter en varmvatten körning. Den har som jag en viss tröghet.
Du vägrar förstå att den bilden är från en varmvatten körning - inte en värme körning. När du sedan blandar in hysters på varmvatten körning så blir siffran helt horribelt stor - över 85C (fortf vid varmvatten körning). Tror du att det ens är möjligt att få till den tempen när maskinen gör varmvatten? Du säger dessutom att maxretur är 48C, på något sätt anser du att maskinen ska kunna lyfta tempen med över 37C på sin väg från retur till framledning - jag säger att det är helt omöjligt.

Se ditt första inlägg på första sidan som exempel på hur du misstolkat bilden.
"Men skicka ut 52 °C när det är 15°Cute Sc:,hvilken kurva kör du på Sc:,h"

Han skickar inte ut 52C till radiator systemet utan till varmvatten tanken, men då vv-prod precis är klar så har den ställt om bör till 16C, 52C framledning hänger kvar en liten stund efter att vv-prod är klar. På min (jo jag vet), så tog det 4 minuter innan framlednings tempen var nere i normal nivå igen efter vv-körning. Att din eller TS maskin skulle ha snabbare givare tror jag inte.

En fråga (eg tre om vi är kinkiga), hoppas att du finner tid att svara. Detta är offtopic då det handlar om värme för att slippa frysa i huset.
Förutsättning du har ute temp 15C, framledning bör 16C, innetemp 22C, vi antar att framledning inte är mkt kallare än innetemp, säg 21C.
Vad händer med din integral då? Kommer den att räkna plus? Om så, hur mycket plus räknar den? (vad är max?)

På min som tydligen "räknar integral helt annorlunda", så kommer följande hända.
Start integral säg 0 för enkelhetens skull.
Efter en minut så kommer den räkna Intergral 0 + (Framledning är 21 - Framledning bör 16) = +5
Efter två minuter så kommer den räkna Integral 2 + (Framledning är 21 - Framledning bör 16) = +10
Efter 3 minuter +15
Så fortsätter den till att integralen är +100, sen slutar den addera. För att vara tydlig, så förutsätter det här att utetempen är konstant, annars kommer summan per minut att ändras. Men den går inte över +100.

Jag håller mig till vad thermias manual säger.
"Det går inte att justera varmvattnets temperatur. Varmvattenproduktionen upphör inte vid en förinställd vattentemperatur, utan stoppas när kompressorns driftpressostat uppnår sitt maxtryck. Vid normala förhållanden motsvarar det en varmvattentemperatur på cirka 50-55C"

Det bekräftas också av TS när han säger att den "lilla fyrkanten" kommer direkt efter en VV körningen är klar, tryckrörs tempen är ok (också enligt TS) alltså larmar den för driftpressostaten.

Om din eller TS maskin stannar på HÖGRETUR 48C, hur i hela friden ska den kunna göra 55C tapp varmvatten dontknow

BTW bilderna i mitt förra inlägg är från TS, titta på första inlägget och sedan på sidan 2. Det är alltså så att han har maxretur 55C, sen att jag också har det hör inte hit.

Då du och jag numera bara försöker överbevisa varandra, så lägger jag ner det här. Vi kommer inte att komma överens och vårt käbbel hjälper inte TS alls. Dessutom så kallar jobbet ::)
« Senast ändrad: 29 september 2016, 14:05:28 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #73 skrivet: 30 september 2016, 04:56:35 »
Se ditt första inlägg på första sidan som exempel på hur du misstolkat bilden.
"Men skicka ut 52 °C när det är 15°Cute Sc:,hvilken kurva kör du på
Sc:,h"
Försök häng med istället för att svamla.Om du hade tittat pÃ¥ grafen frÃ¥n kl 1900-2300 sÃ¥ hade du sett en massa körningar som blev avbrutna  och det var därför jag frÃ¥gade vilken kurva han körde pÃ¥ och Ts skrev inlägget 22:39.

PS: Det spelar ingen roll längre för nu verkar Ts pump fungerar normalt igen och förhoppningsvis så fungerar varmvatten försörjningen bra och han har fått upp tempen.
« Senast ändrad: 30 september 2016, 05:17:56 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #74 skrivet: 30 september 2016, 09:03:24 »
Hej igen alla vänner,  tummenupp

På fredag nästa vecka kommer tekniker från företaget som bytte till nya LCD-displayen och styrkortet för att se om de kan avhjälpa problemet.

Jag försöker mig på en liten sammanställning över vad jag uppfattar som problem:
* Min varmvatten temp kommer inte upp över 45-46 °C
* Detta resulterar i att pumpen startar många gånger på ett dygn (start för vv är satt till 38)

Har testat med/kontrollerat att:
* Kolla så kablar/anslutning till styrkort är ok
* Kollat så cirk pumpar funkar
* Testkört med den andra driftpressostaten (lyfter vv tempen till 48 °C)
* Testat olika inställningar för t ex start VV
* Kontrollerat tryckrörets temp (hittills aldrig över 90 °C)
* Min retur har aldrig gått över 55 °C
* Fyrkanten (DP) lyser ej konstant utan släcks efter pumpen stannat
* Ändrat "vikt" fördelning mellan beredarens topp och botten temp givare
* Mätt tempen på framledning/retur med IR mätare, vilket stämmer med pumpens givare.

Har dock inte testat att:
* Mäta den faktiska tempen på vattnet om jag spolar ut till ett handfat t ex.

Så jag testar detta, om den stämmer med pumpens givare så vet jag inte om det är så mycket mer jag kan göra/testa innan hjälp kommer från installatören?

Mvh
Gagner

« Senast ändrad: 30 september 2016, 09:07:03 av Gagner »
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 721
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!