Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥lig temp pÃ¥ varmvattnet, och mÃ¥nga starter  (läst 20858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #45 skrivet: 27 september 2016, 09:03:14 »
3 gånger har jag förklarat för dig att TS har ingen G3 men det verkar inte fungera
Beräknas inte integral och hysteres på samma sätt oavsett G3 eller ej ? Vad har dom ändrat ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #46 skrivet: 27 september 2016, 09:30:30 »
Japp det är tryckrörstemperaturen den bryter på och inte DP.Om du kollar hur hög tryckrörstemperaturen blir så nu börjar det likna något.Om din tryckrörstemperatur blir högre än 135 °C så avbryts varmvatten körningen och du hamnar på ruta 1 igen eftersom du forfarande har ett varmvattenbehov.Nu är frågan varför det har kommit nu efter kitt bytet eller har du bara otur :'(

Hej Alla, passar pÃ¥ att tacka för visat intresse  tummenupp
Jag har kollat till tryckrörs tempen varje gång också, men den håller sig under 100 °C vid varje körning (oftast kring 90 °C).




Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #47 skrivet: 27 september 2016, 09:33:39 »
HM..ännu en misstanke att cp står still annars verkar det jätte konstigt.Hur hög blir returen?Och armen på står nedåt när den gör varmvatten på vxv.Det kan ju vara så den bryter på varmvatten körningen hela tiden så det är därför framledningstemperaturen blir hög men eftersom hysteres går in och du får ett 100+värde så borde framledningstemperaturen sjunka under den tiden.

Hello Måle, prövade tidigare att ändra hastighet också, då hördes det att den "gick upp i varv".
Men som du säger, för att vara helt säker bör jag lossa på skruven och se om det snurrar (går det förresten att göra i drift utan att det sprutar ut vatten?)
« Senast ändrad: 27 september 2016, 09:37:47 av Gagner »
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #48 skrivet: 27 september 2016, 09:36:01 »
Tror inte givaren som är boven om inte startgivaren är trasig sÃ¥ den startar pÃ¥ varmvattengivaren istället men det förklarar inte din höga framledningstemperatur.SÃ¥g att den har 17 drifttid pÃ¥ värmepump och samma drifttid pÃ¥ varmvattenkörning Sc:,hmao vill den bara köra varmvatten men bryter pÃ¥ hysteres .Anledningen varför den avbryter varmvatten körningen kan vara att tryckrörstempen (fyrkanten kommer upp)blir för hög eller att den löser pÃ¥ hysteres men kan vara sÃ¥ lurigt att den löser pÃ¥ att returen blir för hög(55 °C) .Kan ju vara sÃ¥ enkelt att den som satte dit kittsystemet lyckas att koppla fel .En del verkar tro att bara för att du har fÃ¥tt "kittsystemet" med 2009 displayen sÃ¥ fÃ¥r du extra funktioner med sÃ¥ är inte fallet och det varken byts eller sätts dit nÃ¥gra givare sÃ¥ du har en vanlig tws med samma styrning som tidigare.Är du helt säker pÃ¥ att cp snurrar och det räcker inte med att känna med handen pÃ¥  cp och känna att den snurrar utan man mÃ¥ste kolla att axeln snurrar.

Är lite inne på det också, men vad kan ha kopplats fel förutom tempgivarna i vv-beredaren..... Sc:,h
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #49 skrivet: 27 september 2016, 11:16:18 »
@ måle

I första inlägget står det att temperaturerna är direkt efter en vv körning! Vi måste då anta att det är så att kranen var i rutan vid drift (pumpen säger att den gör vv). Åtminstone i ett senare inlägg är det klart att den kör en vv för då finns en kran i displayen. Om den då skulle bryta på hysteres måste ju nån kabel vara fel, eller vad bestämmer att hysteres ska bryta vid en värmekörning?

Sen kan inte jag heller förstå skillnaden mellan en diplomat, optimum och g2/g3 gällande integralberäkningen vid ett värmebehov? Jag trodde enbart att optimum hade varvtalsstyrda cp och g3 dessutom hgw.

Min fungerar iallafall precis som ts gällande temperaturerna, direkt efter en vv körning och pumpen stannat visas det som framledning 60(21) och efter en tid går den ned till typ 21(21). Skulle det ta 3 minuter från det att pumpen stannat tills framledning är nere till 21 skulle min integral också vara +100.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #50 skrivet: 27 september 2016, 11:23:05 »
Hej Alla, passar pÃ¥ att tacka för visat intresse  tummenupp
Jag har kollat till tryckrörs tempen varje gång också, men den håller sig under 100 °C vid varje körning (oftast kring 90 °C).
Men kommer den lilla fyrkanten upp och kompressorn stannar.Helt klart så blir varmvattenkörningen avbruten av någon anledning.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #51 skrivet: 27 september 2016, 11:42:04 »
Hello Måle, prövade tidigare att ändra hastighet också, då hördes det att den "gick upp i varv".
Men som du säger, för att vara helt säker bör jag lossa på skruven och se om det snurrar (går det förresten att göra i drift utan att det sprutar ut vatten?)
Jodå det är inga problem att släppa på centrumskruven men det kan droppa lite.Lys med ficklampa för att se omaxeln snurrar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #52 skrivet: 27 september 2016, 12:27:29 »
Om växelventilen är ok så är det troligt att driftpressostaten spökar
Nu har jag läst på lite mer och Fredrik ser ut att vara något på spåret.
Fyrkanten indikear antingen utlöst driftpressostat, eller för hög temp i tryckröret. Tryckröret var det inte

Hej Alla, passar pÃ¥ att tacka för visat intresse  tummenupp
Jag har kollat till tryckrörs tempen varje gång också, men den håller sig under 100 °C vid varje körning (oftast kring 90 °C).

Kvar är då pressostaten.

Och nej det här är INTE taget från min erfarenhet från min G3a,utan från manualen för optimum.
http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Total_User_VUGFD207_se.pdf
Sidan 12.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #53 skrivet: 27 september 2016, 12:38:33 »
Var det inte så att TS kopplade in den andra driftpressostaten och den enda skillnaden var att temperaturen blev något högre, vilket är helt normalt. Och VV produktion bryts inte av någon tempgivare utan av driftspressostaten när nog högt tryck uppnåtts.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #54 skrivet: 27 september 2016, 12:59:34 »
Om driftpressostaten är trasig eller att den inte återansluter sig så lyser lilla fyrkanten konstant och det verkar den inte göra.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #55 skrivet: 27 september 2016, 13:13:32 »
På tal om något äldre, du har nog inte problem med att tempgivarna visar fel och därför stoppar VV-produktionen. Den stoppas av driftpressostaten helt oberoende av tempgivarna.
Däremot kan dom visa fel så att dom visar lägre temp än vad du faktiskt har. Undrar om det går att komma åt att mäta utgående vv-temp när du spolar i en kran?

Sidan 8 i manualen för optimum skickas med som bild.

Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #56 skrivet: 27 september 2016, 13:27:39 »
En fråga.Det är inte så enkelt att den som bytte till kittsystemet har stängt tillopp och returen och glömt öppna igen?Inte för det behövs men sånt händer av bara farten.Märkligt.Har nog bytt en 18-19st sådana kittsystem men har aldrig varit några problem.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #57 skrivet: 28 september 2016, 04:52:47 »
Kolla för säkerhetsskull så den som gjorde utbytet inte förväxlade kablarna 301(framledningsgivare) och 311(varmvattengivaren).
« Senast ändrad: 28 september 2016, 04:55:13 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #58 skrivet: 28 september 2016, 09:04:51 »
Hej förlåt att jag hoppar in här igen, jag har ju eg ingen koll. Förlåt också för att inlägget blir långt, men jag känner att jag måste belägga mina antaganden, min slutsats kommer iaf längst ner.
Som redan har påtalats, så är jag inte i VP branchen och har begränsad kunskap, all erfarenhet kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför följande text för vad den är "amatören spekulerar".
F.n jag lägger in den texten i min signatur, så det inte råder några tveksamheter framöver a:gl

Jag kunde inte låta bli att studera min G3a igår när den gjorde varmvatten och den beter sig väldigt likt det som du beskriver. Förutom att jag får ca 58C varmvatten när körningen är klar.
På huvud menyn (bild 1) får jag den lilla fyrkaten när varmvattenkörningen är klar. Jag får även "HÖGRETUR", vilket stämmer då jag har retur 58(55) (bild 2). Jag är dock mycket skeptisk till att det är högretur som bryter körningen, se nedan.

Menyn "TEMPERATUR" (bild 2) är i mitt öga väldigt lik din "TEMPERATUR", inte med samma värden men liknande.
Bild 2 och värden är från precis efter varmvattenkörningen är klar, på samma sätt om du beskriver i första inlägget
Ex har Jag
framledning 60(28)C
Returledning 58(55)C
Varmvatten 58C
Om hysteres hade stoppat även varmvattenkörning, sÃ¥ hade min stannat vid framledning  > 28+11 alltsÃ¥ vid 40C. Jag hade dÃ¥ inte kunnat fÃ¥ varmare varmvatten än just 40C - HGW används inte vid ren varmvattenkörning sÃ¥ den pÃ¥verkar INTE i det här fallet.
Att hysteres inte kan stoppa en varmvattenkörning framkommer även av att under själva körningen så har vi framledning bör 70C, så som det syns i din andra bildserie där du hade 57(70).
Den har inte heller stoppat pga returledning hög, då hade den stannat på 56C, inte 58C.
Kvar finns parametern driftpressostat och tryckrörstemp (fyrkanten), tempen har du redan konstaterat att den inte är för hög. Kvar blir DP. Men då du provat att byta den, utan nämnvärt bättre resultat så tror jag att det är den heller. Även om jag inte har ens en liten aning om hur en DP arbetar.
Snabb jämförelse, om din hade stannat på hysters vid varmvattenkörning, så hade den i första bildserien stannat på framledning bör 16C+ Hysteres 15C +1 = 32C. Dvs du kan inte få varmare vatten än 32C, kanske har jag fel - men det känns helt orimligt.

Jag tror att det är dina tempgivare som visar fel, så:
Tre frågor.
1. Kan du mäta faktisk utgående varmvatten temp? Har du bara 44C, eller vad VARMVATTEN står på just då.
2. Har du problem med att vv tar slut?
3. Kör du anti-legionella? Isf går VARMVATTEN tempen upp till ca 63C då?
Vid anti-legionella ska den värma vattnet till att botten givaren visar 60C, då går topp givaren några grader över.

Just ja, jag har skrivit att den INTE räknar på integralen när den gör varmvatten, det var fel. Den fortsätter att räkna, jag har inte studerat det vidare men gissar på att den räknar vidare på senast kända värden, min räknade iaf stadigt av -2 under hela varmvattenkörningen. Om någon annan maskin gör på samma sätt vet jag inte (se signatur).

« Senast ändrad: 28 september 2016, 09:45:11 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #59 skrivet: 28 september 2016, 11:25:45 »
@Gagner

Vad händer med start xx(yy) eller bottengivaren när du tappar vatten? Sjunker den alls?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!