Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥lig temp pÃ¥ varmvattnet, och mÃ¥nga starter  (läst 20841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #30 skrivet: 26 september 2016, 21:37:35 »
Då bör det vara enkelt att se om givarna är förväxlade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #31 skrivet: 26 september 2016, 21:52:42 »
FÃ¥r jag gissa lite?
Du har inflytande startgivare 80%, dvs du utgår nästan helt från bottengivaren.
Du har start temp 31C (START 38(31)).
Och du tillåter maskinen att göra varmvatten i 20 minuter (VARMVATTENTID 20M).

Kan det helt enkelt vara så att den inte hinner göra varmare vatten än cirka 45C, på dessa 20 minuter?

Jag föreslår att du provar att:
Ändra inf startgivare till ex 45%
Ändra starttemp till 40C
Jag har även VARMVATTENTID 30M på min.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #32 skrivet: 26 september 2016, 22:04:08 »
Nope den har löst på hysteres (100+).

Integral 100+ kommer sig av att han har +15C ute och pumpen vill ha +16C i framledning, pumpen kör garanterat ca rumstemp eller ca 22C. Efter en stund får vi integral 100+ (vilket är max som den räknar). Helt normalt beteende med andra ord.
Att den vid foto tillfället stod på framledning 56C har ingen betydelse, för den räknar inte integral när den gör varmvatten.

Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #33 skrivet: 26 september 2016, 22:07:36 »
FÃ¥r jag gissa lite?
Du har inflytande startgivare 80%, dvs du utgår nästan helt från bottengivaren.
Du har start temp 31C (START 38(31)).
Och du tillåter maskinen att göra varmvatten i 20 minuter (VARMVATTENTID 20M).

Kan det helt enkelt vara så att den inte hinner göra varmare vatten än cirka 45C, på dessa 20 minuter?

Jag föreslår att du provar att:
Ändra inf startgivare till ex 45%
Ändra starttemp till 40C
Jag har även VARMVATTENTID 30M på min.
Nja, var det inte så att om huset har behov av både värme och vv samtidigt så kan man med varmvattentid säga att pumpen kör vv i 30 minuter och sedan värme i xx minuter.
Tror nog felet är någon annanstans än i inställningarna.

Min pump gjorde nyss en vv körning. Varmvatten blev 59 grader och start vv blev 56 grader. Framledningen vid slutet av körningen brukar ligga runt 60.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #34 skrivet: 26 september 2016, 22:10:41 »
SÃ¥ var det nog... Sc:,h

Sen borde den nog starta tidigare också om inf startgivare är ett högre värde, den fyller väll kallvatten i botten på tanken.

Jaja, då var det antagligen inget :-)
« Senast ändrad: 26 september 2016, 22:12:27 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #35 skrivet: 26 september 2016, 22:25:16 »
Gagner, "topp" ska sitta på 325-326 och "varmvatten" på 311-312
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #36 skrivet: 27 september 2016, 04:30:56 »
Integral 100+ kommer sig av att han har +15C ute och pumpen vill ha +16C i framledning, pumpen kör garanterat ca rumstemp eller ca 22C. Efter en stund får vi integral 100+ (vilket är max som den räknar). Helt normalt beteende med andra ord.
Att den vid foto tillfället stod på framledning 56C har ingen betydelse, för den räknar inte integral när den gör varmvatten.
Nej du kan  inte jämföra ts maskin med din maskin(G3) och att den skickar ut 56 °C vid 15 °C är inte normalt.Ts maskin löser pÃ¥ hysteres pga att framledningstemperaturen kommer över returen(diffen).
« Senast ändrad: 27 september 2016, 05:47:05 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #37 skrivet: 27 september 2016, 05:26:13 »
Hej Hopp,

Inget bubbel i vv beredaren, avstängning av pumpen gör inte någon skillnad heller.
purjo__ kom med en tanke tidigare: Kan det vara så att det är själva vv givaren som är knasig, eftersom det trycker ut 56 grader på framledningen? (inget av detta kommer ut till radiator kretsen, jag har tempmätare på rören)

Nedan en bild på när den gör vv:
Tror inte givaren som är boven om inte startgivaren är trasig sÃ¥ den startar pÃ¥ varmvattengivaren istället men det förklarar inte din höga framledningstemperatur.SÃ¥g att den har 17 drifttid pÃ¥ värmepump och samma drifttid pÃ¥ varmvattenkörning Sc:,hmao vill den bara köra varmvatten men bryter pÃ¥ hysteres .Anledningen varför den avbryter varmvatten körningen kan vara att tryckrörstempen (fyrkanten kommer upp)blir för hög eller att den löser pÃ¥ hysteres men kan vara sÃ¥ lurigt att den löser pÃ¥ att returen blir för hög(55 °C) .Kan ju vara sÃ¥ enkelt att den som satte dit kittsystemet lyckas att koppla fel .En del verkar tro att bara för att du har fÃ¥tt "kittsystemet" med 2009 displayen sÃ¥ fÃ¥r du extra funktioner med sÃ¥ är inte fallet och det varken byts eller sätts dit nÃ¥gra givare sÃ¥ du har en vanlig tws med samma styrning som tidigare.Är du helt säker pÃ¥ att cp snurrar och det räcker inte med att känna med handen pÃ¥  cp och känna att den snurrar utan man mÃ¥ste kolla att axeln snurrar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #38 skrivet: 27 september 2016, 05:31:58 »
Hej Hopp,

Inget bubbel i vv beredaren, avstängning av pumpen gör inte någon skillnad heller.
purjo__ kom med en tanke tidigare: Kan det vara så att det är själva vv givaren som är knasig, eftersom det trycker ut 56 grader på framledningen? (inget av detta kommer ut till radiator kretsen, jag har tempmätare på rören)

Nedan en bild på när den gör vv:
HM..ännu en misstanke att cp står still annars verkar det jätte konstigt.Hur hög blir returen?Och armen på står nedåt när den gör varmvatten på vxv.Det kan ju vara så den bryter på varmvatten körningen hela tiden så det är därför framledningstemperaturen blir hög men eftersom hysteres går in och du får ett 100+värde så borde framledningstemperaturen sjunka under den tiden.
« Senast ändrad: 27 september 2016, 05:41:09 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #39 skrivet: 27 september 2016, 06:39:50 »
Nej du kan  inte jämföra ts maskin med din maskin(G3) och att den skickar ut 56 °C vid 15 °C är inte normalt.Ts maskin löser pÃ¥ hysteres pga att framledningstemperaturen kommer över returen(diffen).

Så kan det såklart vara. Ber om ursäkt om jag snurrade till det för Gagner a:gl
Att den inte bryter på hysteres kom jag iaf fram till pga:
1. Han har inställd hysteres = 15C
2. Han har framledning bör = 16C
3. Min maskin bryter på hysteres när framledning > framledning bör + hysteres, dvs 32C i det här fallet. Långt före 52C.
Han har framledning bör = 16C, så länge TS inte har kallare än 16C inne så kommer i min värld radiator vattnet vara varmare än +16 och då kommer integralen att räknas upp hela tiden. Min gör så från 13C utetemp, men det beror såklart på vald kurva och kurvförskjutning. Max plus på integralen är 100, samma värde som TS har.
5. När min gör varmvatten så ser jag varmvatten tempen som framledning, men den bryter inte på hysteres för det (och den räknar inte integral).
6. På min maskin har hysters ingenting med integral att göra. Den jämför bara framledning med framledning bör.

Att aktuell framlednings temp inte får mig att lyfta på ögonbrynen är det här citatet.
Nedan 3 bilder är precis efter att pumpen gjort VV
Det tar en liten stund innan min givare har gått ner i temp efter en vv körning.
Annars håller jag med 52C vid +16C ute är inte normalt och hade gjort inomhus tempen olidligt varm (spec med kurva 37 som syns i andra bildserien)

Nog om detta, jag kan mkt väl ha fel iom att det är en annan modell än den jag har.

Som en sidonot, pumpen har gått 17h enligt displayen varav 17h är varmvatten. Det tycker jag inte heller är speciellt konstigt. I första bildserien har TS +15C ute med önskad framledning 16C = gör ingen värme. I andra bildserien har vi +20 ute och maskin bör vara i värmestopp, eller iaf inte ha något värmebehov alls.

Varför maskinen inte lyckas få upp vv tempen, vet jag inte, men jag hade provat höja starttempen till 45C eller 50C för att se vad som händer då :-) Blir vv varmt nog? blir det varmt i huset? något annat? Jag hade såklart sänkt den igen när jag sett vad som hände.

Till Gagner:
Bara så du vet: Jag är en glad amatör med erfarenhet av 1 pump - min egen. Jobbar i en helt annan branch än värmepumpar.
« Senast ändrad: 27 september 2016, 06:43:21 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #40 skrivet: 27 september 2016, 07:49:37 »
Tommy du är med på att TS inte har en G3 eller?Om exempel cirkulationpumpen står still eller flödet inte fungerar tillfredsställande cirkulation som halv öppen/stängd vxv blir ju flödet påverkat eller?Om kompressorn startar med dålig cirkulation eller ingen så kommer framledningstemperaturen öka snabbare(ÄR-värdet) än (BÖR-värdet) än normalt pga cirkulationen i systemet och hysteresen hinner inte med så är det vanligt att den bryter.Om hysteresen är ställd på exempel 15 och och cirkulationen är bristfällig eller inte fungerar så är det inte konstigt.Sedan kan är det ju inte ovanligt att exempel att den bryter på hysterses pga kurvan exempel är för hög vid normal körning vid integralräkning vid slutet av värmekörning och därför får ett +värde på integralen.
En liten fördjupning.
Integralen handlar egentligen om tid eftersom den beräknar vilken framledningstemperatur du ska ha på FÖREGÅENDE körning.Om du tittar på integralen efter en värmekörning så kan du se ett +värde och det är det värde integralen räknar efter vid nästa värmekörning mao ett värmebehov.När kompressor startar efter integralen når startvärdet exempel -80 och nu vet integralen att den hade ett exempel +7 från föregående körning så kommer den räkna snabbare på integralminuterna denna körning beroende på vilket värmebehov du har och så håller det på.Om du exempel får ett 0=värde på integralen efter värmekörningen så har beräkningen hunnit ifatt.Eftersom den prioriterar varmvatten och avbryter en värmekörning så kommer den vänta i 2 minuter innan den börjar räkna integralen igen efter varmvattenkörningen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #41 skrivet: 27 september 2016, 08:06:50 »
Jo jag är medveten om att han har en annan modell.
Men jag var inte medveten om att dom ändrat hur hysters och integral beräknas.

Min beräknar integral genom att en gång per minut jämföra framlednings temp med framledning bör, diffen summeras varje minut och läggs till föregående värde.
ex: Start integral 0
Minut 1, framledning bör = 40C, framledning är = 39C Integral blir 39-40 = -1
Minut 2, framledning bör = 40, framledning är = 37C Intergralen blir (fg integral) -1 + (37-40) = -4
Minut 3 har det blivit varmare ute och framledning bör = 25C, framledning är = 27C Integralen blir då -4 + (27-25) = -2

Om det från föregående körning har blivit plus 7 på interalen så räknar den.
Integral +7.
Minut 1, framledning bör = 40, framledning är = 39C, integral blir +7 + (39-40) = +6
Minut 2, framledning bör = 40, framledning är = 37, integral = +6 + (37-40) = +3

Men som sagt, jag är en glad amatör med begränsad kunskap, ex visste jag inte att dom ändrat hur dessa värden beräknas eller att hysteres kunde begränsa vv-produktionen.
Som jag brukar säga, man lever så läge man lär.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #42 skrivet: 27 september 2016, 08:18:54 »
Ahh, Tackar.
Hittade också detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52958.msg543407#msg543407
Så jag prövade att koppla om till den som ska ge högre temperatur, visst det blev högre, men bara 3grader (dvs 48grader).
Kopplade dock tillbaks till orginalet.

Är det jag som är virrig, ska det inte bli högre än 45 grader på varmvattnet?
När pumpen avslutar så blir det en liten fyrkant i vänstra hörnet på displayen, brukar väl tyda på driftpressostaten?
Nu har jag då testat med den andra DP:n, och fyrkanten kommer upp i alla fall....suck
Japp det är tryckrörstemperaturen den bryter på och inte DP.Om du kollar hur hög tryckrörstemperaturen blir så nu börjar det likna något.Om din tryckrörstemperatur blir högre än 135 °C så avbryts varmvatten körningen och du hamnar på ruta 1 igen eftersom du forfarande har ett varmvattenbehov.Nu är frågan varför det har kommit nu efter kitt bytet eller har du bara otur :'(
« Senast ändrad: 27 september 2016, 08:26:04 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #43 skrivet: 27 september 2016, 08:22:16 »
Jo jag är medveten om att han har en annan modell.
Men jag var inte medveten om att dom ändrat hur hysters och integral beräknas.

Min beräknar integral genom att en gång per minut jämföra framlednings temp med framledning bör, diffen summeras varje minut och läggs till föregående värde.
ex: Start integral 0
Minut 1, framledning bör = 40C, framledning är = 39C Integral blir 39-40 = -1
Minut 2, framledning bör = 40, framledning är = 37C Intergralen blir (fg integral) -1 + (37-40) = -4
Minut 3 har det blivit varmare ute och framledning bör = 25C, framledning är = 27C Integralen blir då -4 + (27-25) = -2

Om det från föregående körning har blivit plus 7 på interalen så räknar den.
Integral +7.
Minut 1, framledning bör = 40, framledning är = 39C, integral blir +7 + (39-40) = +6
Minut 2, framledning bör = 40, framledning är = 37, integral = +6 + (37-40) = +3

Men som sagt, jag är en glad amatör med begränsad kunskap, ex visste jag inte att dom ändrat hur dessa värden beräknas eller att hysteres kunde begränsa vv-produktionen.
Som jag brukar säga, man lever så läge man lär.
3 gånger har jag förklarat för dig att TS har ingen G3 men det verkar inte fungera
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #44 skrivet: 27 september 2016, 08:46:15 »
Jo då, det fungerar. Och jag har lärt mig nya saker igen, det tackar jag för.
Tänker inte försöka lära mig mer om det, då det knappast hjälper TS
« Senast ändrad: 27 september 2016, 09:00:44 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!