Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika ute temp…?  (läst 515 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad guiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Olika ute temp…?
« skrivet: 12 januari 2024, 19:26:01 »
Funderar kring indikerad utetemperatur. Enligt utomhusgivaren på EcoZenith i360 så är det -4,3 grader. Tittar man på utedelen (614M) så säger den att det är -7,6. Verkligheten är runt -4 grader. Vilken utetemperatur använde systemet för sina styrkurvor? Jag gissar på utetemperaturgivaren men är inte säker då man kan drifta ett system utan den givaren…

Skulle vara bra att veta hur det hänger ihop för att kunna optimera värmekurvor etc.

NÃ¥gon som vet eller har egna erfarenheter?

/Johan
EcoAir 614M med EcoZenith i360. Expansionstank på 100 liter och värmer poolen på sommaren. Det hela övervakas med Logger2020, 12 temp- och 3 elsensorer.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Olika ute temp…?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2024, 20:39:36 »
Funderar kring indikerad utetemperatur. Enligt utomhusgivaren på EcoZenith i360 så är det -4,3 grader. Tittar man på utedelen (614M) så säger den att det är -7,6. Verkligheten är runt -4 grader. Vilken utetemperatur använde systemet för sina styrkurvor? Jag gissar på utetemperaturgivaren men är inte säker då man kan drifta ett system utan den givaren…

Skulle vara bra att veta hur det hänger ihop för att kunna optimera värmekurvor etc.

NÃ¥gon som vet eller har egna erfarenheter?

/Johan

På F750 finns två utetemperaturer, en medelvärdesbildad (över 0 till 24h), och en "direkt" utetemperatur.

Kan det vara något sånt?

Edit: Eller är det förångarens temperatur månne?
« Senast ändrad: 12 januari 2024, 21:45:35 av kWhalp »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Olika ute temp…?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2024, 12:56:50 »
Nu vet jag inte hur det är på en så modern CTC-värmepump, men på äldre EcoAir sitter utetempgivaren under utedelen, om det har fryst på ett kompakt isblock under den så kommer utedelens tempgivare att visa fel. Likaså om utedelen är inbyggd i nån slags "värmepumpshus" så att kalluft från fläkten blåser förbi utegivaren.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad guiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika ute temp…?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2024, 22:59:31 »
Nu vet jag inte hur det är på en så modern CTC-värmepump, men på äldre EcoAir sitter utetempgivaren under utedelen, om det har fryst på ett kompakt isblock under den så kommer utedelens tempgivare att visa fel. Likaså om utedelen är inbyggd i nån slags "värmepumpshus" så att kalluft från fläkten blåser förbi utegivaren.

Det var en bra synpunkt, skall kolla upp detta imorgon!  tummenupp
EcoAir 614M med EcoZenith i360. Expansionstank på 100 liter och värmer poolen på sommaren. Det hela övervakas med Logger2020, 12 temp- och 3 elsensorer.

Utloggad helmholz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar.
SV: Olika ute temp…?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2024, 16:55:03 »
Har en EcoEl 1550 0ch en EcoAir 408..
Där varierar tempen mellan utegivare och pumpens givare 0-4 grader...säkert mycket som spelar in som vind fläkthastighet och avfrostning.....nu verkar det som att pumpens givare bara styr över när pumpen blockeras samt avfrostning och det låter ju rimligt.
Hus byggt 1938. 86+50kvm. EcoEl, CTCconverter och EcoAir 408 . Toshiba RAS-B13GKVP-E Luft/luft.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!