Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta utedel, kostnad  (läst 6989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Meateater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre 1 bra verktyg en 3 dÃ¥liga.
Flytta utedel, kostnad
« skrivet: 25 juni 2014, 10:06:40 »
Hej!

Vi har en CTC luft/vatten och skulle vilja flytta utedelen. Uppskattad åtgång på rör är cirka 10m 22mm kopparrör. Kan man återanvända befintliga rör med nya kopplingar? Just nu går rören genom ett annat rum så vi har gott om rör. Vi vill nu flytta utedelen så den kommer precis utanför pannrummet.

Tacksam för svar.

Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flytta utedel, kostnad
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2014, 11:17:13 »
Det borde gå bra att återanvända befintliga rör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Meateater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre 1 bra verktyg en 3 dÃ¥liga.
SV: Flytta utedel, kostnad
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2014, 14:04:58 »
Bra. Då skall jag handla lite kopplingar och påbörja det. Fick en offert av en firma på 8500kr (med rot) och jag tyckte det var lite magstarkt för att flytta på en utedel. Speciellt med tanke på att den kommer att ställas precis utanför pannan. Är det något speciellt jag skall tänka på vid val av kopplingar osv?

Mvh

« Senast ändrad: 25 juni 2014, 14:07:30 av Meateater »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Flytta utedel, kostnad
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2014, 15:01:33 »
Undvik tvära 90° vinklar som stryper vattenflödet i onödan.  Se ocksÃ¥ till att slangarna närmast utomhusdelen inte blir sträckta eller fÃ¥r onödigt tvära böjar.  Det är bra om man sätter dit nÃ¥gra avstängningskranar sÃ¥ det gÃ¥r att koppla bort och dränera utedelen utan att tömma hela värmesystemet (för att frostskydda den t ex vid ett haveri eller lÃ¥ngt strömavbrott mitt i vintern).

Om du har kondenstråg under utedelen så måste såklart avloppsrör + ev värmekabel för det också flyttas.
Utan kondenstråg bör man kolla hur markförhållandena ser ut och, om man ska vara riktigt pedantisk, gräva upp och ordna med makadam, platonmatta mm enligt CTC:s monteringsanvisningar, för att inte riskera att det blir blött i källaren pga kondensvattnet.

Elkabeln har snabbkoppling i inomhusänden och är ansluten i skruvplint i utedelen. Gör hela anläggningen strömlös innan du kopplar isär någonting där. Ledarna är nummermärkta (förutom skyddsjord som i vanlig ordning är gul/grön), men det är inte säkert att de är anslutna enligt nummermärkningen i plinten. Gör en tydlig ritning innan du kopplar isär, så du inte riskerar felkopplingar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Meateater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre 1 bra verktyg en 3 dÃ¥liga.
SV: Flytta utedel, kostnad
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2014, 16:56:46 »
Undvik tvära 90° vinklar som stryper vattenflödet i onödan.  Se ocksÃ¥ till att slangarna närmast utomhusdelen inte blir sträckta eller fÃ¥r onödigt tvära böjar.  Det är bra om man sätter dit nÃ¥gra avstängningskranar sÃ¥ det gÃ¥r att koppla bort och dränera utedelen utan att tömma hela värmesystemet (för att frostskydda den t ex vid ett haveri eller lÃ¥ngt strömavbrott mitt i vintern).

Om du har kondenstråg under utedelen så måste såklart avloppsrör + ev värmekabel för det också flyttas.
Utan kondenstråg bör man kolla hur markförhållandena ser ut och, om man ska vara riktigt pedantisk, gräva upp och ordna med makadam, platonmatta mm enligt CTC:s monteringsanvisningar, för att inte riskera att det blir blött i källaren pga kondensvattnet.

Elkabeln har snabbkoppling i inomhusänden och är ansluten i skruvplint i utedelen. Gör hela anläggningen strömlös innan du kopplar isär någonting där. Ledarna är nummermärkta (förutom skyddsjord som i vanlig ordning är gul/grön), men det är inte säkert att de är anslutna enligt nummermärkningen i plinten. Gör en tydlig ritning innan du kopplar isär, så du inte riskerar felkopplingar.

Tack Torbjörn! :)  tummenupp tummenupp  Det här vad precis vad jag behövde! Den nuvarande installationen har verkligen förbluffat mig. Vem drar rören genom halva villan, genom en hylla(!) och förbi en dörr? Utedelen är dessutom monterat endast med koppar sÃ¥ minsta den sätter sig sÃ¥ tar rören stryk. Ska absolut följa ditt rÃ¥d och montera mjuka slangar. KondenstrÃ¥get satt monterat pÃ¥ utedelen men utan matning och ej inkopplad till dagvattenledningen som är placerad ca 2 dm frÃ¥n utedelen. I källaren hittade jag även en Y-koppling vilken hade passat pÃ¥ dagvattenledningen. När jag tog bort trÃ¥get upptäckte jag en manual(!) i upplöst tillstÃ¥nd samt lite plick plock i en plastficka tejpad ovan trÃ¥get. Det sÃ¥g ut som en säkringshÃ¥llare och numreringar till ledare. Källarväggen pÃ¥ insidan är täckt av vita kalkutfällningar precis nedanför utedelen sÃ¥ kondensvattnet har verkligen haft negativ effekt. Jag har dragit ett nytt rör frÃ¥n den nybyggda dagvattensystemet och dragit upp det där jag tänkt placera utedelen. Firman som var och tittade pÃ¥ pannan ville sälja en värmekabel men jag vill helst undvika det. Vill inte ha den extra elkonsumtionen under vinterhalvÃ¥ret. Kanske gör en tavla nu men hoppas att röret inte isar igen.   

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta utedel, kostnad
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2014, 22:14:55 »
Dragningen genom hyllan..! Haha.. Va f-n!?  *roflmao* :-))

Finns en grupp på Facebook där den bilden nog hade fått en del like's:
https://www.facebook.com/pages/Fruktansv%C3%A4rt-d%C3%A5ligt-hantverk/620387281363199?fref=ts
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Meateater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre 1 bra verktyg en 3 dÃ¥liga.
SV: Flytta utedel, kostnad
« Svar #6 skrivet: 04 september 2014, 09:42:05 »
Well, nu har värmeböljan lagt sig och jag har kommit på att det är lite rått klimat på morgonkvisten. Istället för att flytta utedelen under semestern har jag byggt ett fristående trädäck så man har någonstans att sitta i hettan. Snart klar, men fokus flyttas nu åter till operationen "flytta utedel". Det visade sig att det var 28mm rör mellan panna och utedel. Jag fick ju en offert på 8500kr så allt under halva den summan ser jag som ok. Skissade upp som jag tror blir ok. Vid pannan är det ett ormbo så jag beslutade mig till slut att köra stålspunna slangar första biten för att trixa mig ut. Räknade på att klämkopplingar dessutom skulle bli dyrare då det skulle gå åt så många. Funderade på presskopplingar vilka ju är billigare men det blev ändå kläm. Lyxade också till det också köpte en ny röravskärare på vägen hem från jobbet.

Bild 1.
Planen är att gå från pannan till höger till väggen vänster i bild. På grund av avlopp och diverse andra rör samt fönstret tänkte jag drar rören 1m från väggen som är borterst i bild. Då kan man öppna fönstret och det enda jag egentligen behöver flytta på är matningen till pannan då den kabeln är dragen "runt pannan".

Bild 2.
Rinkabyrör-laddning :D    (förutom röravskäraren)

Bild 3.
Tanken är att återvända avluftare från tidigare installation. Dock har jag kommit på att i den tidigare installationen stod utedelen lägre placerade än rören i källaren vilket gjorde att man enkelt kunde ha avluftare inomhus. Numera står utedelen högre än rören så avluftarna antar jag måste sitta på utsidan? Jag plockade iallafall av dom och köpte T-rör som jag tänkte vinkla uppåt. Demonterade även avtappningen vilken jag också tänkte återanvända.

Utloggad Meateater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre 1 bra verktyg en 3 dÃ¥liga.
SV: Flytta utedel, kostnad
« Svar #7 skrivet: 04 september 2014, 16:35:10 »
Frågor:
1. Det var rent vatten i systemet när det plockades ned. Finns det någon som helst anledning att inte kör glykol mellan utedel-panna? Det känns som en överlevnadsinstinkt att ha frostskydd i systemet. Om inget annat uppkommer tänkte jag köra 50-50.

2. Har ett tråg som verkar vara uppvärmt (finns en kabel ihoplindad men ej ansluten). Hoppas innerligt att den ansluts till utedelen. Det hade varit smidigast.

3. När jag dränerade drog jag fram ett dagvattenrör. Måste man verkligen ha värmekabel i det? Räcker det inte med att tråget är uppvärmt?


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Flytta utedel, kostnad
« Svar #8 skrivet: 04 september 2014, 20:49:38 »
Svar.

1. Om man inte har glykol bör man se till att lätt kunna stänga av utedelen från resten av systemet och dränera den. Argument mot glykol skulle kunna vara t ex kostnaden, risk att småläckage som inte spelar någon roll med rent vatten i systemet blir större med glykol i och med den lägre ytspänningen, samt att det blir extra besvär med att ta hand om glykolblandningen för återfyllning om man måste tömma systemet av någon anledning.

2) I den EcoAir som jag tog hand om från ett rivningshus och flyttade till ett nytt hem, fanns en efterhandsmonterad låda med automatsäkring + jordfelsbrytare för värmekabeln. Den verkade inte vara förberedd för anslutning av värmekabel från fabrik. Jag tror det blir enklast och bäst att dra fram en egen matning till värmekabeln helt oberoende av resten av EcoAir-installationen.

3) Om man vill vara på den säkra sidan så bör man ha värmekabel en bit ner i dagvattenröret också (helst till frostfritt djup). Med lite tur kanske befintlig kabel i tråget går att linda ut och skicka ner i röret.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Meateater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre 1 bra verktyg en 3 dÃ¥liga.
SV: Flytta utedel, kostnad
« Svar #9 skrivet: 16 september 2014, 21:52:29 »
Uppdatering: Jag skippade glykol den här gången. Det enda som saknas nu är en bit 50mm gummislang för att koppla samman tråg med dagvattenröret som är framdraget. Rör är dragna, vatten fyllt och utedelen aktiverad. Kommer nog koppla in tråget via en termostat innan vintern kommer. Fick larm om fel fasföljd och läste då världens minst lästa bok och fick där tipset om att växla L2 och L3 vilket fungerade. Nu verkar allt lira och då kommer vi till det roligaste av allt: konfigurering :) Jag har läst lite på forumet och lite i boken men känner mig inte riktigt säker ändå. Antar att min Ecoel har en gammal mjukis för vissa val finns inte i min. Ett exempel är tipset om att ha 'VV höjning Ja'. Det valet finns inte i min. Det skall resultera i att värmepumpen kör till maxtemp vart 4e gång om jag förstått rätt. Huset är byggt på 50-talet med isolering därefter. Skulle jag kunna få forumets reaktion/tips/råd på följande konfiguration?


Panna c 48
Extra VV nej
Husvärme från
Ute c 11

AKTUELL DRIFTINFO 140916
Ute 11
Panna 48 (45)
Framledn 24 (29)
Panna nedre 49 (45)
Hetgas 16
Kompr från
Fläkt från
Laddpump från
Vp in/ut 27/29
Ute vp 13
Rad pump från
Eleffekt 0.0+0
Strömuttag a  0 (20)
Shuntventil stänger
Fördr shunt 190
Prog id 1011111
Prog datum 07-08-30

Historisk driftinfo
Total drifttid h 54328
Elvärme kWh 23620
Högsta framledning c 51
Kompressor
Total drifttid h 24160
Drifttid /24h h:min 5:30
Starter /24h st 19
Nattsänkning  nej

INSTÄLLNINGAR
Språk sve
Produkt ecoair
Värmepump tillåten
Rumsgivare nej
Elpanna 45
Elpanna max 1.5
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kW 0
Förd shunt 190
Huvudsäkring 20
Extra vv min 0
Extra vv elpanna 57
Fjärrstyrning ns

HUSPARAMETRAR
Max framledn 50
Min framledn från
Husvärme från 16
Huskurva
Lutning 49
Justering 5

Min utetemp -20

Utloggad Meateater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre 1 bra verktyg en 3 dÃ¥liga.
SV: Flytta utedel, kostnad
« Svar #10 skrivet: 21 september 2014, 14:06:57 »
Well, kan meddela att huset blir för varmt som det är inställt nu. Både dagtid och nattetid.

Lät lutning 49C vara kvar men sänkte justering till 3C. Aktiverade nattsänkning igen (-5C) och sänkte "Elpanna" till 42C . Vi har inga problem med värmen när vi duschar så jag testar tills det blir kallt.

Vet inte om jag går rätt väg. Feedback uppskattas :)

Utloggad Meateater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre 1 bra verktyg en 3 dÃ¥liga.
SV: Flytta utedel, kostnad
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2014, 11:14:08 »
Well, kan meddela att huset blir för varmt som det är inställt nu. Både dagtid och nattetid.

Lät lutning 49C vara kvar men sänkte justering till 3C. Aktiverade nattsänkning igen (-5C) och sänkte "Elpanna" till 42C . Vi har inga problem med värmen när vi duschar så jag testar tills det blir kallt.

Vet inte om jag går rätt väg. Feedback uppskattas :)

Ingen som vill ge feedback? Får snart en elräkning så jag märker ju då hur det har gått :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!