0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ligger kök och vardagsrum på markplan?Är huset byggt med platta på mark som grund?I så fall är det inte lämpligt att installera golvvärme i ett hus från 1970. Värmeläckaget ner i backen kommer att vara stort.Även FTX i ett så gammalt hus kan fungera dåligt eftersom de ofta är otäta. Om huset är otätt så kommer en stor del av ventilationsluften att passera rätt genom huset utan att passera värmeväxlaren och därmed göra att besparingen blir mindre. Man kan även få problem med kondensutfällningar i ytterväggarna.Frånluftsventilation är mycket mer förlåtande mot otätheter eftersom man då har betydligt större undertryck i huset i förhållande till vid FTX
Man måste inte ha FTX när man har LVVP!!Det går bra med en enkel frånluftsfläkt.Fungerar det att ha utomhusdelen i LVVP i trädgården utan att ni eller grannar störs?
Det finns andra fabrikat av FLVP som har effektivare och bättre kompressor också. Såvida man inte snöat in och faslåst på specifikt fabrikat vill säga. Comfortzone RX35 tex eller RXC35 som även kan ge kyla. Varvtalsstyrd kompressor som kan ge 3.5 kW istället för en gammal on/offOm tinnitus är ett problem så går ju LL och LV bort direkt, jag skulle bli tokig på innedelen i LL och lika tokig på utedelen i en LV om den är placerad för nära min uteplats (eller under sovrumsfönstret...)Kostsamt blir att gå över till vattenburet oavsettEDIT: i tillägg får du med en sådan FLVP mera och billigare VV. Sedan vi bytte har vi aldrig känt brist på VV, finns alltid mycket och det värms på jättesnabbt enbart med kompressorn. IOFS ger vår 5 kW men en på 3.5 kommer ge en avsevärd förbättring jämfört med dom enklare varianterna
Jaha du, tänkte du värma garaget med den också så avråder jag bestämt för det. Det tror jag fler härinne kan hålla med om även om vi ibland tycker olika om andra saker. I garaget, sätt in en egen LLVP....
Klart lite dyrare än en F370/F470