0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
9 eller 13 kW är bara storleken på el-patronen. När frånluftsvärmepumparna först kom var det som sagt en liten kompressor och en stor el-patron för att klara av att värma även stora hus byggda på 80-talet när det blir som kallast.Känner bara till F370 som fungerar med luftvärmeaggregat typ Alig VB250L, inga andra av dagens FLVP.När det gäller LVVP har även CTC modeller med shunt i innedelen men jag vet inte om det levererats med luftvärme någon gång. En skicklig CTC-installatör borde kunna ge besked.
CTC EcoZenith i255 har en shunt: "Bivalent shuntventilDen automatiserade shuntventilen ser hela tiden till att jämn värme lämnas till värmesystemet."EcoAir 400 har dock ett inbyggt potentiellt fel som gör att man bör undvika den modellen men mer avancerade EcoAir 600M är ju helt ok och nu kommer dessutom också nya EcoAir 700M.
Comfortzones frånluftsvärmepumpar har alltid haft en modern konstruktion med växelventil och växlar mellan att göra varmvatten respektive värme till huset. (Det går bra när man har golvvärme eller radiatorer pga värmetrögheten). När då värmepumpen avfrostar eller gör varmvatten så måste det alltså bli kallt i luftvärmeaggregatet och förhoppningsvis finns där så ett spjäll (tillbehör) som frysskydd för uteluftskanalen som löser ut och stänger friskluftsflödet innan det är risk för frysskada. Det blir ett visst kalldrag i ventilerna i taket. Comfortzones dokumentation är dock tyvärr inte så detaljerad att de har någon bra schematisk bild av värmepumparna. Möjligen kan de ha någon detalj i konstruktionen som man inte kan se. Jag skulle fråga dem om exakt hur det tekniskt är tänkt att fungera med Alig.
Fråga dem om hur det fungerar tillsammans med Alig och vad som händer vid avfrostning och varmvattenkörning etc.Qvantums frånluftsvärmepump bygger på en modell som var en variant på Comfortzones modell så det är samma konstruktion i grunden.
IVT Vent 402 har liksom NIBE F370 bara en ganska liten kompressor som ger 1,6 kW (F370 2,0 kW). Avluften blir normalt aldrig så kall att den behöver stanna och avfrosta. Men Vent 402 har en växelventil och växlar mellan att göra varmvatten och att värma huset precis som andra moderna värmepumpar. Varmvattenkörning brukar man ha inställd på minst 30 minuter innan den växlar över till husvärme en stund igen. Särskilt om man har en liten kompressor tar det mycket lång tid att värma varmvatten om man inte samtidigt kör med hög effekt på el-patronen. Stor risk för att det blir ganska kallt i Alig-aggregatet. Den nya kraftigare generationen frånluftsvärmepumpar som Comfortzone och NIBE S735 jobbar med en låg avluftstemperatur som kan bli ner till -19 °C. Därför är det oerhört viktigt att avluftskanalen kondensisoleras ordentligt så att luften inte kondenserar mot själva röret och orsakar fuktskada i husets eller takets konstruktion.Jag kan inte tänka mig att kortare varmvattenkörningar än 20 min är rimligt och det då blir många sådana växlingar och körningar innan varmvattentemperaturen är återställd. Men även 20 min märks om man har luftvärme. Inte att husets temperatur hinner att sjunka alls men att det märks genom en sval och ganska stark luftström från ventilationsdonet i taket på vintern. Beror på hur man känner och tänker kring komforten. Att byta värmesystem i sitt hus är oftast en kostsam affär som snabbt kan kosta ett par hundra tusen. Bra att du är kvalificerad för energibidraget.
Hej Uffe888!Vad föll valet på eller utvärderar du fortsatt? Jag sitter i samma båt som dig, borohus från -90, fast på andra sidan bron. 😊
Vet ingen annan FLVP som skulle fungera bättre. I Sverige har vi ju Bosch/IVT, Comfortzone, NIBE och Qvantum. Sedan norska Flexit och danska Nilan som kombinerar FTX ihopbyggd med FLVP/LVVP i lite speciella lösningar. Du bor ju dock i en del av landet med förhållandevis milt klimat där det inte blir särskilt kallt på vintern och det underlättar helt klart om man har en värmepump med växelventil utan shunt. Om man tycker att värmekomforten blir sämre än man tänkt sig går det att förbättra med en ackumulatortank i värmekretsen. Då tar det betydligt längre tid innan temperaturen från luftvärmeaggregatet hunnit sjunka mycket. Tar ett visst utrymme dock.