Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic utbytesenheter  (läst 18301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tondöv

  • Tycker värmepumpar är intressant
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Panasonic utbytesenheter
« skrivet: 10 april 2007, 09:33:55 »
Är det ingen som fått sin h16 utedel bytt mot nya Gke modellen?
Det kanske är något gammalt ihopplock man får istället.

Utloggad igge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby, Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar lÃ¥ga elräkningar!
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2007, 16:37:54 »
Jag vet inte om man alltid byter uteenheten vid H16. Är det sÃ¥? Vilka uteenheter är det man sätter dit istället för en E12DKE? Min installatör, som ännu inte har bytt ut min H16 utedel, indikerade att man kanske inte byter ut hela utedelen utan bara kompressorn. Är det godtagbart?  Sc:,h Känns ju som att Panasonic nu tar sitt tillverkaransvar pÃ¥ ett föredömligt sätt och byter ut alla enheter med H16.
Panasonic E12DKE + direktvärkande el + kakelugn
200kvm Täby, en&enhalvplansvilla med dugligt öppen planlösning + varmgarage.
Tidigare ca 30 000 kWh/Ã¥r, nu ?

Utloggad tondöv

  • Tycker värmepumpar är intressant
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2007, 21:47:45 »
Hej igge!
Jag fick min E12 dke utedel bytt mot en ny E12dke efter h16 smällen.Den funkar bra än så länge.Hoppas den här funkar bättre den första rasade efter 6 månader. :)

Utloggad eplrwm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2007, 08:44:44 »
Jag fick min E9DKE (2005.2) utbytt till en ny likadan men med tillverkning 2007.7
Den verkade vara helt ny.


Mitshubishi LN35, Mitsubishi Fh35
Norrbotten

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2007, 12:22:05 »
Jag vet inte om man alltid byter uteenheten vid H16. Är det sÃ¥? Vilka uteenheter är det man sätter dit istället för en E12DKE? Min installatör, som ännu inte har bytt ut min H16 utedel, indikerade att man kanske inte byter ut hela utedelen utan bara kompressorn. Är det godtagbart?  Sc:,h Känns ju som att Panasonic nu tar sitt tillverkaransvar pÃ¥ ett föredömligt sätt och byter ut alla enheter med H16.

Godtagbart är det nog om det sker på ett fackmannamässigt sätt. Men det går inte att utföra på plats (hos dig) på ett fackmannamässigt sätt, till rimliga kostnader.

Tex måste kopparrören lödas med kvävgasgenomströmning.
« Senast ändrad: 22 oktober 2007, 21:09:50 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2007, 14:09:14 »
Om era leverantörer får sina maskiner från Panasonic så är dom helt nya med lite uppdateringar på tex rörplacering till kompressorn.
har inte leverentören några kontakter med Panasonic kanske dom byter bara kompressorn. Det måste vara väldigt få leverantörer här i Sverige som håller på med kompressorbyten. Utbytesenheterna är tillverkade från 2007.2 och framåt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2007, 17:31:19 »
Utbytesenheterna är tillverkade från 2007.2 och framåt

Innebär det att man ska vara orolig om man fick sin utbytt i jan 2007 ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2007, 21:01:38 »
Innan Panasonic hadde hunnit få hit utbytesmaskiner byttes det kompressorer på dierse håll och kanter så det kan mycket väl sitta något uppgraderat i din maskin. Min leverantör bytte också några kompressorer precis i början innan nya utbytes maskiner kom in på hyllan. Hör med din leverantör om vad som är gjort på din utedel.
I värsta fall råkar ni ut för ett ny H16 om dom har skiftat till en likadan uteenhet. Innan min leverantör visste vad felet var så bytte vi också ut till likadana, en del av dom har vi fått byta igen pga H16. varken kul för kunden eller för mig studs
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad igge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby, Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar lÃ¥ga elräkningar!
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2007, 19:10:28 »
Ok ts-f, men vilken beteckning har de utedelar som ni nu sätter på plats istället för en CU-E12DKE?
Panasonic E12DKE + direktvärkande el + kakelugn
200kvm Täby, en&enhalvplansvilla med dugligt öppen planlösning + varmgarage.
Tidigare ca 30 000 kWh/Ã¥r, nu ?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2007, 20:51:45 »
Modellbetäckningen är fortfarande E12DKE, tillverkade efter 2007.2
kommer faktiskt inte ihåg om det står ytterliggare en siffra eller om det var någon extra bokstav på klisterlappen också Sc:,h
Har ingen här hos mig för tillfället så jag kan inte dubbelkolla.
Huvudsaken är att dom är tillverkade efter 2007.2 för er som får dom utbytta om nu inte eran leverantör har plockat isär maskinerna och bytt kompressorer.
 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2007, 21:32:59 »
Innan Panasonic hadde hunnit få hit utbytesmaskiner byttes det kompressorer på dierse håll och kanter så det kan mycket väl sitta något uppgraderat i din maskin. Min leverantör bytte också några kompressorer precis i början innan nya utbytes maskiner kom in på hyllan. Hör med din leverantör om vad som är gjort på din utedel.
I värsta fall råkar ni ut för ett ny H16 om dom har skiftat till en likadan uteenhet. Innan min leverantör visste vad felet var så bytte vi också ut till likadana, en del av dom har vi fått byta igen pga H16. varken kul för kunden eller för mig studs

Ok. Det var Luftmiljögruppen eller vad de heter i gbg som lÃ¥g bakom mitt byte tror jag. Han som ringde upp mig (fick göra felanmälan pÃ¥ nätet) sa vid det tillfället att de väntade pÃ¥ som jag förstod det leverans av maskiner (kan iof varit kompressorer) som var Ã¥tgärdade. (hänvisade till nÃ¥got kännt tillverkningsfel). Enl han som bytte ut den sen var det en ny maskin jag fick. Den var iof inte i kartong när han plockade ur den ur skÃ¥pbilen. Dock var skÃ¥pbilen fullsmockad med enheter sÃ¥ det sÃ¥g ut som om de plockats ur kartong för att fÃ¥ plats med fler i bilen. Den är märkt med 2006.11.  NÃ¥n som vet hur detta hanterades när felet lokaliserades? Bytte man kompressorer pÃ¥ de redan tillverkade ? Dvs kan en 2006.11 vara Ã¥tgärdad eller ska man förvänta sig en H16 igen nu i vinter?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2007, 22:25:19 »
Din maskin kan mycket väl vara åtgärdad, dom kan ha bytt kompressor och gjort någon annan modifiering här i Sverige.
Det var ett antal arbetare här i Sverige ett tag och gjorde iordning maskiner i väntan på nya utedelar.
Hör med LMG så kan dom säkert ge dig ett korrekt svar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2007, 14:59:20 »
Din maskin kan mycket väl vara åtgärdad, dom kan ha bytt kompressor och gjort någon annan modifiering här i Sverige.
Det var ett antal arbetare här i Sverige ett tag och gjorde iordning maskiner i väntan på nya utedelar.
Hör med LMG så kan dom säkert ge dig ett korrekt svar.

De kunde inte svara på detta, dock tycker jag att de sköter sig föredömligt då de erbjuder sig att byta ut något fungerade om jag vill vara säker på att ha en ny maskin. Ska man vara ivrig och nappa på det eller? Den jag har nu fungerar ju.

----------cut-----------
Serienumret indikerar att det inte är en ny utedel med förbättrad kompressor.
När H16-problemet började (dec, jan 07)bytte vi till förbättrade kompressorer i befintliga utedelar (utbytessystem).
Det är troligen en sådan som du har fått.
Vi tror alltså att du har en ny kompressor men har inga bevis på detta.
Du kan själv avgöra om du vill att vi skall byta den igen nu.
Om den framöver kommer att få h16 igen byter vi naturligtvis ut den då.
----------cut-----------

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2007, 15:44:57 »
Kan bara säga att jag är imponerad över svaret.
Även jämfört med annan konsumentutrustning är policyn mycket bra.

H16 situationen har nog varit ett "reningsbad" för denna ganska omogna bransch.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic utbytesenheter
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2007, 15:50:48 »
Kan bara säga att jag är imponerad över svaret.
Även jämfört med annan konsumentutrustning är policyn mycket bra.

H16 situationen har nog varit ett "reningsbad" för denna ganska omogna bransch.
Jo jag kan säga att jag tycker att detta sköts föredömligt och pÃ¥ ett mycket bättre sätt än vad man som konsument kan förvänta sig.  MÃ¥nga verkar bli skrämda till att inte köpa panasonic pga H16 problemen. Jag känner snarare tvärt om. Man vet att saker sköts bra om problem uppstÃ¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!