Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump gÃ¥r för fullt trots hög utomhustemp.  (läst 4067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mick S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepump går för fullt trots hög utomhustemp.
« skrivet: 08 september 2011, 19:59:33 »
Hej, jag har en EcoAir med EcoLogic styrning (schuntat system med tank och rumsgivare). Systemet har fungerat bra i flera år, men nu har någonting skumt hänt. Trots att utetemperaturen överstiger "husvärme från" går pumpen för fullt. Dessutom pumpas varmt vatten ut i radiatorerna trots att aktuell rumstemp (26,5 grader) är långt över inställd temp (20,0). Eftersom det fungerat bra tidigare antar jag att det är någonting som gått sönder, men eftersom jag är novis på området vet jag inte riktigt vad det kan vara. Någon som känner igen problemet och har förslag på åtgärd?

/Micke

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
 växelventilen är nog en bra gissning

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepump går för fullt trots hög utomhustemp.
« Svar #2 skrivet: 09 september 2011, 09:50:23 »
Finns det nån växelventil? Läs av alla temperaturer och kolla om siffrorna verkar rimliga. Fungerar motorn/styrningen av shunten? Blir det kallt i radiatorerna om du manuellt stänger shunten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KTJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump går för fullt trots hög utomhustemp.
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2015, 17:17:00 »
Hej
Har samma problem som inledande om värme ut trots 16 C grader satt i  "frÃ¥n husvärme"
vet att efter 2 timmar skickar den ut typ 55 C för VV, men denna går ut direkt radiatorsystemet, Shunt öppnar helt samt att den tömmer min ack-tank, kör systemet på ved f.n. men detta sker även vid användande av pumpen, har jag fel på något i systemet/ växelventil, eller är det någon inställning för att förhindra detta.
(Eco Logic Eco Air 107, med vedpanna, samt acktank
ser tacksamt fram mot vägledning Kåre
« Senast ändrad: 06 maj 2015, 17:57:00 av KTJ »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
VPn går året runt, för att producera tappvarmvatten, så att den går trots att det är varmt ute är inte nödvändigtvis något fel.
Om radiatorpumpen går och shunten öppnar fullt så låter det som exempelvis att styrsystemet får fel uppgift om utetemp? Utegivaren kan ju vara trasig...
Gör som Purjo skriver: Läs av vilka temperaturuppgifter som systemet uppger, så borde det synas om nåt värde verkar galet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad KTJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump går för fullt trots hög utomhustemp.
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2015, 13:45:35 »
Kan jag stänga av den funktionen, (jag har en VV Beredare som löser Varmvattnet).
Det är det enda som stör mig på det här systemet, som sagt.
ute givare ok. värdet sommardrift är 16 grader och den går som sagt 2 timmar när det nådda värdet är passerat, och sedan skickar ut tappvarmvattnet, helt enligt manual, men skickar det i radiatorsystemet, tar detta också från min ack tank också vid enbart vedeldning inprogrammerat!
(Jag skall kolla shunten manuellt nästa gång jag har värme behov, jag är ganska säker att den fungerar ok, men den kan vara kass ändå eller få felaktig signal)
är det så det finns ett sätt att stänga funktionen tipsa gärna.
Tack

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag måste erkänna att jag inte förstår riktigt vad du menar. Är det VPn du undrar över eller radiatorshunten? Det är ju två separata system som egentligen inte har med varandra att göra, men det beror ju på hur du kopplat allting och hur det är inställt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om jag fattar rätt så öppnar shunten och värmer på huset trots att inget värmebehov finns?
I styren kan man kolla upp att man inte har nått tokigt värde på huskurvans lutning eller justering , samt min framledningstemp.
Annars kan en felvisande tempgivare, det kan vara utegivere, framledningsgivare eller rumsgivare, orsaka detta problem.
Läs av aktuell driftinformation då detta sker och se om är- och börvärdet på framledningstemp skiljer sig mycket eller lite?
Shunten i sig kan vara felande, antingen har man råkat ställa den i nått manuellt läge eller så är den bara trasig.
Sen kan styrkortet i sig helt få fnatt och öppna shunten, men detta är tämligen ovanligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Värmepump går för fullt trots hög utomhustemp.
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2015, 20:49:30 »
Det finns enkel sätt att stänga av radiatorpumpen om den är rätt kopplat. Ta av fronten på panna och slå av säkringen till RP (längs till vänstersida 10A). Inte precis en arbetsbrytare.
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad KTJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump går för fullt trots hög utomhustemp.
« Svar #9 skrivet: 19 maj 2015, 11:49:18 »
Jag har CTC Logic  som styrning av system.(samt ECO AIR 107),  Nibe alpha Combi och laddomat 3000 och en växelventil i sys. samt varmvattensberedare
även när jag enbart kör med vedeldning och har blockerad Pump, när utomhus temp går över "Husvärme från" så kör den igång driftläge VV (sommardrift) och shuntar ut varmvatten från min ackumulatortank på radiatorsystemet(efter 120min enl. inställda värdet).
Enligt manual kan jag ändra denna tidsrymd mellan 60-480 minuter
Kan man koppla bort denna funktion i CTC Logic?   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!