Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Filter till tilluften  (läst 1659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mem79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Filter till tilluften
« skrivet: 14 oktober 2019, 21:25:25 »
Hej!

Undrar vart jag kan köpa en filter och filter hölje som går att montera på väggen där jag får min tilluft. Vi har väldigt dammigt hemma och har tänkt att en filter på utsidan av huset skulle underlätta för oss. Har någon några bra tips på var man kan köpa något sådant??

Tack på för hand

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Filter till tilluften
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2019, 08:33:54 »
Hej! T.ex. Fresh har flera olika modeller av väggventiler där man kan olika typer av filter. Tilluftsventiler har man i vardagsrum, hall och sovrum: http://www.fresh.se/sv/sovrum-vardagsrum/sovrum-vardagsrum.php
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mem79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Filter till tilluften
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2019, 09:14:00 »
Hej!

Tack för svaret. Jag har en Nibe 470 och tänkte sätta en filter där pannan tar tillluften. Undrar om en sådan som Fresh skulle fungera?

Med vänlig hälsning

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Filter till tilluften
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2019, 10:05:19 »
Ok, ja har du en F470 är det en helt annan sak. Inte aktuellt med Fresh då. Ser att orginalfiltren till F470 bara är grovfilter klass G2. Beror då på om uteluftskanalen är åtkomlig på något ställe så man kan kapa bort en bit och sätta dit en filterbox för finfilter? Skulle annars testa med att klippa till bitar av t.ex. F5 finfilter och sätta på tilluftsfiltrets plats i F470. Man får nog byta filter ganska ofta då. Sedan behöver man kontrollera att ventilationsflödena fortfarande är godkända och man kan behöva justera fläktarna lite grann. Går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct under en helg.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Filter till tilluften
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2019, 20:30:33 »
Jag kör med G3 (Grov 3) till min F750, original är G2. Flödet minskar ungefär 10-15% jämfört med original. Testade även F5 i våra tilluftsventiler från Fresh (standard där är insektsnät). F5 är för tätt bäde i tilluften och även i F750 som filter. Slutade med att jag kör G3 på båda ställena.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Filter till tilluften
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2019, 22:18:53 »
Jag kör ocksÃ¥ med G3 i 310P som ersättning för det ursprungliga dubbla svarta tvättbara filtret. Har F5 i Fresh-ventilerna och det fungerar helt ok och man känner luftdraget med handen. F5-filtren blir snart mörkgrÃ¥ av Stockholmsluften men släpper inte igenom nÃ¥got synbart svart damm. Inga problem med luftflödet genom 310P.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!