Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta FIGHTER 100 mot vanlig varmvattenberedare  (läst 1461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad konaboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta FIGHTER 100 mot vanlig varmvattenberedare
« skrivet: 12 oktober 2019, 11:48:07 »
Hej
Har en NIBE FIGHTER 100 från '95 som vi kör konstant på elpatron eftersom värmepumpen levererar inte tillräckligt med varmt vatten. Används endast för kranvatten, huset har element och luft/luft uppvärmning. Se bilden!

En motsvarande NIBE F110 kostar 30k installerat och klart.

Att installera en NIBE COMPACT varmvattenberedare och en separat frånluftsfläkt kostar 20k.

Jag funderar om det är värt att betala 10k extra för en frÃ¥nluftsvärmepump. Jag räknar med att service och reperations kostnaden pÃ¥ en värmepump blir mycket högre än vad det är för en enkel varmvattenberedare och en fläkt.  Jag föresprÃ¥ker alltid KISS (keep it simple, stupid)

Brukar man sätta fläkten för frÃ¥nluftskanalerna i vinden?  DÃ¥ blir det en mycket tystare lösning ocksÃ¥.

Undrar ocskå om man sparar energi med en modern varmvattenberedare jämfort med vår 24 år gammal FIGHTER som går på elpatron.

Tack, jag är noob på det här, och lite krassligt att skriva på svenska, förlåt... :)




Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta FIGHTER 100 mot vanlig varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2019, 12:14:56 »
Normalt antar man att en familj behöver ca 4500 kWh för varmvatten per år. Med en värmepump går det då åt ca 1500 kWh el. Man sparar alltså ca 3000 kWh el per år jämfört med en elektrisk varmvattenberedare. Vad det blir i kronor beror på vad man har för elavtal men ofta räknar man med 1,36 kr/kWh har jag sett. Blir då ca 4000 kr per år i besparing. En nyare panna/beredare är lite bättre isolerad men förutom på sommaren så kommer spillvärmen huset tillgodo.

Hade du ingen typ av termometer att mäta upp hetgastemperaturen? Skulle vara intressant eftersom kompressorn fortfarande fungerar men ger dÃ¥ligt med värme om jag förstÃ¥r rätt? Kan vara brist pÃ¥ köldmedia och nÃ¥got litet mikroläckage i t.ex. förÃ¥ngaren. Det gÃ¥r ocksÃ¥ att byta kompressor m.m. sÃ¥ värmepumpen fungerar igen. Vet inte kostnaden totalt för en kyltekniker men reservdelar finns t.ex. hos: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-100-cu-089006.html 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad konaboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta FIGHTER 100 mot vanlig varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2019, 19:58:20 »
Det bor en kyltekniker längre ned på gatan, jag ska kanske be om hjälp från honom.

Jag satt in en elmätare under en 48 timmars period när ingen var hemma.  Pumpen drog 8 kWh/dygn, dvs 3000 kWh/Ã¥r, med noll varmvatten förbrukning!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta FIGHTER 100 mot vanlig varmvattenberedare
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2019, 08:44:40 »
Ja den siffran kan stämma för det kostar också energi att ha mekanisk ventilation i huset, men utan ventilation skulle man må dåligt inomhus och huset skulle t.ex kunna få fuktproblem och mögel. Fläkten, viss elektromekanik och värmeläckage från beredaren ger värme som kommer huset tillgodo förutom mitt på sommaren. Om beredaren värms av en fungerande kompressor sjunker elförbrukningen en del.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!